Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema Display 23" värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i skärminköpstagen, och vill ha en widescreen med mer än 1080 pixlar på höjden. Valet blir då 23" och uppåt. Jag har givetvis sneglat på Apples 23", men den kostar ju massor massor.

Då är frågan, är det värt det? Är den så bra, eller finns det andra som är lika bra/bättre för lika mycket/mindre pengar? Hur är det med Apples pixelgaranti?

/Martin

Jag har uppfattat att Dell har minst lika hög kvalité på sin LCD-skärmar som Apple, snegla på dem lite. Det är ju så att många köper in sina delar från samma ställe nu för tiden och då väldigt ofta just samma saker.

www.prisjakt.se kan även hjälpa dig att jaga efter bra skärmar billigt

Apples pixelgaranti vil jag minnas lyder att man måste ha 4 pixlar i rad som är döda innan man gör något åt det, kolla på Apples supportsida, det borde stå där.

EDIT:
Enligt prisjakt så har Apple dåligt kontrastvärde jämfört mot alla andra billigare.
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v212&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s3753192

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-02-04 14:50

Om du lyckas få tag på ett exemplar utan "back-light bleed" och pixelfel så tycker jag det är värt det. Särskillt om du planerar att använda skärmen till bildbehandling då apple använder sig av S-IPS paneler vilka är överlägsna när det gäller färgåtergivning. Dessutom är skärmen snygg vilket kan vara värt några extra kronor.

Problemet verkar dock vara att få tag på en felfri skärm. Jag har köpt tre ACD 23" och alla har lämnats tillbaka. Funderar på att försöka med en fjärde nu eftersom det enligt mig inte finns några vettiga alternativ.

Apples pixelgaranti är ingen höjdare men du har alltid 14 dagar på dig att returnera skärmen om du köper den via nätet.

Ursprungligen av moose:

Apples pixelgaranti är ingen höjdare men du har alltid 14 dagar på dig att returnera skärmen om du köper den via nätet.

Gäller det även om man handlar genom ett företag, eller bara om man köper som privatperson? Med den så kan man ju strunta i pixelgarantin, är det fel på skärmen så returnerar man den innan 14 dar & köper en ny?

/Martin

  • Medlem
  • 2007-02-12 09:47

14 dagars ångerrätt finns i distans- och hemförsäljningslagen 9-15 §§ och omfattar endast handel mellan näringsidkare och konsument. Mao är detta inget du som företagare kan åtnjuta utan lagens uppkomst är att skydda den svagare parten, dvs konsumenten.

Ursprungligen av mysmartin:

Gäller det även om man handlar genom ett företag, eller bara om man köper som privatperson? Med den så kan man ju strunta i pixelgarantin, är det fel på skärmen så returnerar man den innan 14 dar & köper en ny?

/Martin

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-12 11:50
Ursprungligen av Korsriddaren:

14 dagars ångerrätt finns i distans- och hemförsäljningslagen 9-15 §§ och omfattar endast handel mellan näringsidkare och konsument. Mao är detta inget du som företagare kan åtnjuta utan lagens uppkomst är att skydda den svagare parten, dvs konsumenten.

Däremot får man själv oftast stå för returfrakten av varan om man ångrar köpet.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-02-12 18:49
Ursprungligen av kainen:

Däremot får man själv oftast stå för returfrakten av varan om man ångrar köpet.

Handlar man via applestore så står apple för returfrakten.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-03-04 13:19

Efter lång beslutsvånda köpte jag en 23" Cinema HD , tyvärr blev det en nitlott då den hade 10+ döda pixlar samt otroligt ojämn svärta, den gick i retur idag.:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 17:24

Jag är supernöjd med min, har haft den i ett år nu och jag sitter säkert totalt 10 timmar om dagen framför den och jobbar. Sen är den snygg också och funkar perfekt att titta på film på. Rekomenderas varmt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-04 22:33

Funderade också på å köpa en Cinema Display fast tycker att priser för den är lite för dyrt jämför vad man kan få för skärm. eller det beror på vad man ska använda den till. Som jag, tänkt att använda den till grafisk jobb så finns det inte möjlighet att ställa in skärmen RGB värde osv.
Men visst är dem snygga, lite svårt att övertyga sig själv bara och inte köpa en sån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 00:56

Men borde det inte komma nya skärmar snart!!
För det har inte hänt mycket på skärm fronten hos Apple de senaste året/n.
Sitter också i köp läge,, eller rättare sagt vänta läget..

  • Oregistrerad
  • 2007-02-05 10:20

Jag köpte en 23" ACD förra veckan och måste säga att den är helt underbar !!!

Jag har två döda pixlar, en precis i mitten, längst ned på skärmen, vilket man knappt ser, och sen något i vänsterkant en bit upp. Går att leva med. (även om min 20" ACD inte hade något pixelfel).

Att den kostar 7000 + moms är inte hela världen. Jag jämförde den med billigare skärmar men den som jag till sist jämförde med var en Viewsonic (Har haft deras skärmar tidigare och dom är underbara, och snygga :-). Den kostade också runt 7000 + moms.

Dells skärmar är skärp. Har två 20" Widescreen på jobbet, kanske haft otur men dom har en otroligt ojämn färgskala. (tog man en vid bild i Photoshop och la den över hela skärmen såg man gröna nyanser på skärmen, det var läskigt tydligt - ska reklamera dom o se vad som händer)

Jag tycker du ska gå in en en Apple butik och sen jämföra med nån annan pc försäljare som har en bra Viewsonic, NEC eller liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 14:53

Jag är rätt nöjd med min. Jag har inga pixel fel men däremot är ljuset lite ojämt i kanterna famför allt i nedre kanten, antar att detta är just back-light bleed. Det är minde märkbart om man har högsta ljus intällning på men visst sys det när man tittar på det.

Men jag störs inte så mycket på det. Man får se till att de kitiska saker man vill se på ligger mitt i skärmnen. Har på jobbet 500€ 20" HP skärmar och de är klart sämmre när det kommer till färger. På Apples skärm skiftar inte färjerna nämvärt även om man inte sitter rakt framför.

Så ja Apples skärm är en bra skärm. Men den kunde ha varit bättre.

Vågar man köpa en sak för 10 papp inkl moms, när det kan vara pixelfel på den?! Köper jag nåt så dyrt vill jag ju att det ska fungera felfritt...

Tycker att denna tråd kan vidgas lite genom att ställa lite frågor om VAD som är de viktigaste parametrarna då det gäller att välja *rätt* skärm. Först kanske man måste göra klart för sig om man kommer att spela spel på den eller enbart ha den för att surfa och kolla mailen, då lär det nog vara onödigt att betala 10.000 för den. Men så kommer följande parametrar som jag inte vet så mycket om och hur jag ska förhålla mig till, dom är:

Maxupplösning i punkter
Rekommenderad upplösning
Responstid (ms) ( ska det vara hög eller låg siffra )
Kontrastförhållande - är 400:1 bättre än 3000:1
Ljusstyrka ( ska det vara hög eller låg siffra )
Certifiering

På punkten kontrastförhållande noterar jag efter en titt hos PC City att en 23" Cinema Display har 400:1 och en LG 22" WIDE LCD har 3000:1. Är det konstigt att Apples skärm kostar 9.900 kronor medans skärmen från LG bara kostar 4.290 kronor, vad är det egentligen som man betalar för?

Tacksamt ser jag fram mot att någon kan bringa lite klarhet i HUR man ska titta då man vill köpa en ny skärm.

Själv så fastnade jag för en billig skärm som någon säkert kommer att avråda mig ifrån att köpa, tyckte bara att den var snygg, fast 500:1 i kontrastförhållande (kanske bättre än Apples 23" Cinema Display) är i lägsta laget?

Jag har säkert missat något som man borde ta hänsyn till - upplys mig!

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag har säkert missat något som man borde ta hänsyn till - upplys mig!

sannolikt är det olika slags paneler i dem. dvs. appleskärmen kör ju som sagt med s-ips medans den billigare lg använder sig av tn-paneler. det senare är verkligen inte att rekomendera för bildbehandling eller grafiskt arbete utan passar nog egentligen bara till spelande.

läs mer i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-07 21:23

Nu är jag ingen skärmexpert men vad jag vet så är det lite lull lull det där med kontrasten... olika tillverkare mäter olika?!? skriver att den har t.ex. 3000:1. beror på hur dem mäter å så.. nu ska jag inte säga för mkt nu för jag är inte säker men läste det för länge på nån artikel...

Tror att LG-skärmen är väldigt bra, ang. kontrast så mäter vissa företag något som de kallar för "dynamisk kontrast" och detta ger högre siffror. En Dell med icke-dynamisk 700:1 har tydligen 2000:1 dynamisk.400:1 är sämre än 500:1 förresten.

Responstiden är bra om man har så låg som möjligt, under 16ms brukar vara standard idag och det räcker till det mesta.

Ljusstyrkan ska man ju helst ha rätt hög så att man kan läsa, på många skärmar kan amn ställa in ljusstyrkan själv ifall den är för stark.

TCO-märkningar är certifieringar som används, själv kör jag med en TCO 99-skärm och den fungerar bra för mig, men många föredrar TCO-03/05-skärmar eftersom de är mer vinkelbara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-08 15:08
Ursprungligen av apple4ever:

TCO-märkningar är certifieringar som används, själv kör jag med en TCO 99-skärm och den fungerar bra för mig, men många föredrar TCO-03/05-skärmar eftersom de är mer vinkelbara.

Mer vinkelbara? sitter med en samsung syncmaster 151B som är TCO99 märkt här på jobbet... den går att vinkla helt sjukt mycket åt alla håll och köra pivot på... jag tror inte TCO märkningen har ett enda dugg att göra med hur det går att vinkla skärmen, däremot vilka material den är tillverkad av, och att den uppfyller en del krav på kontrast, ljusstyrka osv.

Saxat från TCOs hemsida "Kvalitets- och miljömärkningen är ett viktigt fackligt verktyg som bidrar till att skapa utmärkta och hållbara arbetsplatser. Genom riktlinjerna, för bland annat strålning och ergonomi, är den ett bra hjälpmedel för såväl stora arbetsplatser som enskilda individer att välja rätt kontorsutrusning. "

http://www.tco.se/Templates/Page2____684.aspx

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-02-08 15:36

Jag är också i skärmköpartagen. Spenderat allt för många nätter redan med att surfa, läsa och fundera. Slutsatsen är att Cinema 23a är svårslagen! Visst finns det bra skärmar, även de som är billigare, men i slutändan så verkar det vara lite av att lotteri om man får en "bra" eller en "dålig" skärm, Apple verkar vara lite mer jämna på kvalitén - du vet vad du får.

Dessutom är den vansinnigt mycket snyggare än dom flesta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-09 10:16
Ursprungligen av Fem:

Dessutom är den vansinnigt mycket snyggare än dom flesta.

Check!
Det va därför jag köpte en... hade tur med min har jag förstått... inga som helst problem med den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-12 00:06

Fan, vet inte om jag ska trycka på köpknappen av en 23"..
Om Apple skulle uppdatera sina skärmar snart, vad skulle vi kunna vänta oss, det går förstås bara att spekulera i det men vad finns det där ute djungeln som skulle kunna hamna i nästa uppdatering. Är det typ inbyggt isight, och ett glossy-skärm alternativ? eller vad mer skulle man kunna tänka sig? Är sjukt velig? och det blir inte bättre av alla rykten om att en ny version av skärmarna är på väg..

Fan alltså, jag lider med dig! Apple verkar ligga i en rejäl formsvacka i kvalitetskontrollerna!
Fattar förresten inte hur man som konsument ska "godtaga" pixelfel och annan skit!
Är ju som att köpa en Ferrari med repor på vindrutan! Skulle man acceptera det?
No way!

Ska snart göra mitt 3:e försök på en skärm.

Instämmer. Är det fel på en vara vid leverans så ska den skickas tillbaka!

För övrigt har jag eizos 24" på jobbet som jag tycker är grym. Bättre inställningsmöjligheter än apples 23" (fast inte lika snygg).

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-06 10:28

Hoppas apple uppdaterar cinema serien snart OCH dessutom förbättrar sin kvalitetskontroll... har ju förstått vilken grymm tur jag hade när jag köpte min cinema 23" eftersom den är helt felfri. Det skall ju verkligen inte vara såhär... lotto när man köper nya prylar.

Har en 23", snygg och bra, har lite problem med efterglöd (menyer kan synas svagt även när programmet är stängt). Om/när skärmen uppdateras bör den få HDMI ingång... (macarna bör få det som utgång)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-07 10:54

Ser ingen mening med att mac:arna skulle få HDMI som utgång... däremot tycker jag absolut skärmarna borde ha det som ingång... utöver DVI också.

DVI = Digital
HDMI = Digital

Känns som lite overkill att ha HDMI ingång i skärmen.
Skärmarna har ju inga inbyggda högtalare så då kvittar det ju?

Kanske för dem som på ett smidigt sätt
skulle vilja koppla in sin DVD eller Spelkonsoll till skärmen då.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-03-07 12:37
Ursprungligen av drifter7508:

DVI = Digital
HDMI = Digital

Känns som lite overkill att ha HDMI ingång i skärmen.
Skärmarna har ju inga inbyggda högtalare så då kvittar det ju?

Kanske för dem som på ett smidigt sätt
skulle vilja koppla in sin DVD eller Spelkonsoll till skärmen då.

Precis... eller iaf 2xdvi... så att man kan koppla in flera källor till samma skärm.

1
Bevaka tråden