Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1G Powerbook tillsammans med FON

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en gammal Powerbook G4 med orginal-airportkort. b-varianten alltså. Nu har jag skaffat FON (www.fon.com) och jag har strul att ansluta. La Fonera (routern) distribuerar två nät, ett öppet FON_AP och ett privat, krypterat. När jag startar La Fonera visas båda näten, men så vort jag ansluter till det ena, så försvinner det andra.

När jag kontaktar FON så hävdar de att det är min dator som är problemet och inte FON-routern. Kan det vara möjligt!? Min dator kan ju inte veta att dessa båda nät kommer från samma accesspunkt.

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig i argumentationen med FON så vore jag djupt tacksam!

Hälsningar
Tomas

  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 20:11

säg åt leverantören att starta om leveransen, alternativt skicka ut nytt IP-nummer, eller nya drivrutiner till accesspunkten, börja med det och skriv sen vad de har att säga om det.

iBook G3 tillsammans med FON

Jag har lite problem att använda min Fonero (FON) tillsammans med min iBook G3. För det första så går det inte att logga in på den krypterade MyPlace SSIDn. Den är som standard WPA krypterad, det står bara att lösenordet inte funkar. Och när jag läser på Apple support, så står det att det kan vara Airport mjukvaran som är problemet.

Men det är ju enkelt fixat genom att gå tillbaka till de mer osäkra WEP krypteringen.

Ursprungligen av sirHugo:

När jag startar La Fonera visas båda näten, men så vort jag ansluter till det ena, så försvinner det andra.

Och dessutom, när man ansluter, så försvinner den andra SSID signalen. Precis som sirHugo skriver. Det är riktigt störande. Men en omstart av OSX brukar lösa det problemet.

Finns de nån mer som kör FON och iBook G3? Som vet hur man fixar de där...

Update:
Jag körde WPA-PSK och TKIP med en 13 tecken lång nyckel, men på en ZyXEL. Det funkade! Imorgon ska jag pröva på FON också. 13 är inte ett olycksnummer

Senast redigerat 2008-06-28 03:03

Jag prövade med iBook G3 tillsammans med FON, använde en 13 tecken lång WPA nyckel. Men det fungerade inte. Konstigt att det bara är FON-routern som inte klarar WPA1 tillsammans med G3an, iallafall vad jag själv har prövat.

1
Bevaka tråden