Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb Drive får olika namn i Volumes

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook och en Lacie Porche usb disk. När jag tar med mig datorn så tar jag ju bort disken från datorn. När jag sen kopplar in den igen, får den en annan plats i Volumes.
Först heter den Volumes/Porsche, och nästa gång Volumes/Porsche 1, och en annan gång Volumes/Porsche 2.

Detta gör att vissa program inte hittar den eftersom programet letar efter Porsche 1, men nu ligger den på Porsche 2.

Finns det nått sätt att alltid få den att mountas med samma namn? Eller byta namn/plats på mountningen så att det blir samma.

Senast redigerat 2007-02-07 22:08
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-02-07 23:39

Låter som om Du inte avmonterar den korrekt....
Monteringspunkten "/Volumes/disknamn" riskerar då att ligga kvar och nästa gång samma disk mountas finns redan katalogen, så "/Volumes/disknamn 1" skapas, etc.

Kolla med skivkontroll så att inga rättigheter i disken måste korrigeras.

Kontrollerade skivan i disk utility och den behövde inte fixas. Kunde bara kontrollera skiva och inte skivbehörigheter.

Finns det nått sätt att ta bort dom gamla "fel unmountade" katalogerna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-02-08 20:14

In i Finder: Menyn Gå -> Gå till mapp... Skriv in /Volumes i dialogen. Ta bort mapparna, autentisera som en admin...
Funkar inte det får Du nog göra "sudo rmdir /Volumes/some\ disk\ name" i terminalen.

Tack!

Det fungerade..

1
Bevaka tråden