Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Kan man ha 4 sidor på ett uppslag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-04 21:23

I QXP kunde man (åtminståne i riktigt gamla versioner) ha mer än två sidor på samma uppslag. I Dokumentlayout kunde man dra ner en sidmall och lägga till höger om en udda sida, eller till vänster om en jämn. Kan man göra på samma sätt i InDesign 4? jag lyckas inte.

Bakgrund: Jag har ett dokument som innehåller runt 250 olika "paket" som fungerar som ett slags master för ett bibliotek. Dessa paket ligger ofta monterade utanför sidan eftersom jag vill att de ska monteras där när man väljer "Montera objekt" från biblioteket.

Problem uppstår när jag vill peta in en sida mitt i dokumentet eftersom det förskjuter sidorna (som det ska), men inte objekten som ligger utanför sidorna. Om jag då gör varje uppslag "fyrsidigt" och monterar biblioteksobjekten på de yttre sidorna borde de förlja med när man infogar uppslag här och där.

Hajjar ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 22:37

Jajjemen, det går fint.

Ur InDesign hjälp:
Skapa flersidiga uppslag
Om du vill visa mer än två sidor i taget kan du skapa utvikningsblad eller dragspel genom att först skapa ett flersidigt uppslag och sedan lägga till sidor på det. Ett flersidigt uppslag är själva kärnan i ett dokument. De ursprungliga sidorna i ett uppslag påverkas inte när du lägger till sidor före eller efter uppslaget, på någon sida av bindningen. Bindningsryggen visar hur sidorna kommer att bindas eller vikas i slutprodukten.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2007-02-07 17:52

Det där får du nog ta och visa mig. Jag lyckas tamehunna inte. Inte i mitt befintliga dokument. Ska det öht gå att göra?

Markera uppslaget i sidpaletten, gå till palettmenyn, välj "Håll samman uppslag" Därefter drar du in den/de sida/or du önskar tillfoga uppslaget

  • Medlem
  • 2007-02-07 19:53

Uff, det måste man göra uppslag för uppslag för att det ska bli bra. Jag har nästan 200 uppslag i dokumentet och det går inte att mappa ett kortkommando till den funktionen. Jävla skitprogram...

Rönnbäck to the rescue...

tell application "Adobe InDesign CS2"
	tell active document
		set keep together of spreads to (not keep together of spread 1)
	end tell
end tell

hmm... sekunden efter att jag postade scriptet så ser jag ju att man kan markera alla sidor i sidpaletten och välja samma alternativ

Eftersom du förmodligen är för slö för att infoga extra sidor manuellt så får du ett script som gör det åt dig

tell application "Adobe InDesign CS2"
	tell active document
		repeat with i from (count of spreads) to 1 by -1
			set keep together of spread i to true
			repeat (4 - (count of pages of spread i)) times
				make new page at before first page of spread i
			end repeat
			move page 1 of spread i to beginning of spread i binding left align
			move page 2 of spread i to beginning of spread i binding left align
		end repeat
	end tell
end tell
  • Medlem
  • 2007-02-08 21:49

Jag bara väntade på detta...

Utan att ha testat skripten kan jag säga att det i mitt fall inte fungerar att markera alla och hålla ihop uppslag. Då håller jag ihop alla 300 sidor eller vad jag nu är uppe i i det aktuella dokumentet. Jag vill göra manövern på upslag för uppslag.
Jag vill heller inte lägga till sidor hur som helst, utan jag vill att det som ligger helt utanför en sida i dag ska ligga utanför samma sida även om jag infogar andra sidor högre upp i dokumentet. Så blir det inte utan att objekten ligger på sidor, och därför vill jag ha in sidor utanför de vanliga uppslagen.

Jag får testa detta i morgon. Tack!

(Har inte varit på jobbet i dag.)

Om du skulle testa vad jag sa istället för att bara gissa...

När du markerar flera uppslag så hålls respektive uppslag ihop, dvs du har lika många uppslag efter som före manövern, men med skillnaden att dessa uppslag nu kan ta emot fler sidor.

Capisce?

  • Medlem
  • 2007-02-09 07:43

Hörru, bafatt du råkar vara en flådig stockholmskonsult behöver du inte mästra en sketen användare i landsorten...

Jag har redan testat att markera alla sidor i dokumentet och hålla ihop uppslag. Men sidorna betedde sig då inte som jag ville.

Jag säger som Stenmark: Dä går inte å förklar för en som int begrip.

Stenis sa inte mycket, men trots det har han avsatt en del språkliga pärlor

Håll ihop uppslag. Sätt ihop 4 sidor till ett uppslag. markera sidorna och duplicera uppslaget. markera båda nya uppslagen och duplicera igen. känns segt i början, men det går ganska snabbt, så länge som man markerar alla nya uppslag.

  • Medlem
  • 2007-02-09 13:08

Jag har redan 300+ sidor i dokumentet.

1
Bevaka tråden