Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapportera "fel" på er MacBook.

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte det vore bra att rapportera in diverse fel som uppstått med era nya macbooks. Kanske vore bra att se vad för slags fel som kan uppkomma och vad man kan göra åt det.

Jag börjar med min 1 vecka gamla MacBook (C2D, 2ghz, 2gb ram), som jag kommer få utbytt dessutom.

  • Döda pixlar

  • Gnisslande ljud (Uppkommer bara man nuddar musplattan eller trycker på en tangent)

  • Fläkten går på högvarv då man sitter o surfar (FireFox) och när den når sin topp så kraschar programmet.

Senast redigerat 2006-12-08 05:33

Att fläkten går på högvarv om datorn jobbar hårt är inte så konstigt. Är antagligen flash som får datorn att jobba hårt. Flash får processorn att jobba rejält i Os X och det är antagligen där skon klämmer.

Jag har en halvår gammal Macbook. Inte haft några problem alls egentligen förutom att musknappen är helt trög (har alltid varit lite trög men blivit värre).

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Att fläkten går på högvarv om datorn jobbar hårt är inte så konstigt. Är antagligen flash som får datorn att jobba hårt. Flash får processorn att jobba rejält i Os X och det är antagligen där skon klämmer.

Jag har en halvår gammal Macbook. Inte haft några problem alls egentligen förutom att musknappen är helt trög (har alltid varit lite trög men blivit värre).

Riktigt irriterande är det, för vilken sida har inte flash integrerad i sin sida nu för tiden? Med all flash reklam osv borde jag nästan inte komma åt någon sajt utan att det kraschar?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 08:26
Ursprungligen av sallebasjan:

Riktigt irriterande är det, för vilken sida har inte flash integrerad i sin sida nu för tiden? Med all flash reklam osv borde jag nästan inte komma åt någon sajt utan att det kraschar?

Jag stänger av all flash, och sätter bara på det de få gånger jag behöver. Det gör jag oavsett vilket operativsystem jag använder. Jag skulle rekommendera dig att göra samma sak.

Däremot låter det väldigt konstigt att din dator kraschar när du bara surfar, borde verkligen inte vara så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 22:28
Ursprungligen av annan:

Jag stänger av all flash, och sätter bara på det de få gånger jag behöver. Det gör jag oavsett vilket operativsystem jag använder. Jag skulle rekommendera dig att göra samma sak.

Däremot låter det väldigt konstigt att din dator kraschar när du bara surfar, borde verkligen inte vara så.

Vad är det med Flash som gör att en MacBook börjar gå på högvarv? Den borde väl klara av det med lillfingret (om den hade något)?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-02-07 09:42

C2D 2.0Ghz 1gig ram BTO.

Får kernel panic's om jag har på airportkortet och kommer innom räckhåll för "fel" nätverk, dvs de händer inte mot alla nätverk.

Och nu har min skärm börjat flimmra, riktigt irriterande.

Samt att macbooken inte alls känns så snabb dom den borde göra, ska testa en ominstallation.

Haft den i ca 3v nu.

Gillar inte alls denna datorn, blir nog att lämna in på rep och få allt fixat, sen sälja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 09:52

Lång läsning men här har ni min MacBook-historia och mitt tips är att om ni ska lämna in datorn i Stockholm, lämna inte in den hos InLife:

Måste få skriva av mig lite. Gnäll är inget jag är speciellt förtjust i och jag hatar när jag själv känner mig så där jobbig och gnällig. Oftast är jag för lat för sådant och rycker hellre på axlarna och tänker "ja ja, skit samma". Denna gång var annorlunda. Jag bestämde mig för att kämpa lite för min sak. Min "sak" gällde en dyr bärbar Apple-dator som i det stora hela gav mig en massa besvär. Mig och mitt företag.

Efter att ha längtat och känt ett större behov av en liten, snabb och snygg bärbar dator tillät äntligen min ekonomi ett köp. Äntligen skulle jag få använda en Mac igen. En vit och fin Mac Book.

23 SEPTEMBER
Min MacBook anländer och allt är piggt, glatt och härligt. Här ska det jobbas friskt på både kontor och caféer.

23 OKTOBER
Efter ungefär en månad börjar jag märka att skärmen flimrar något och det blir bara värre och värre. Så otroligt irriterande när saker och ting inte fungerar som de ska. Allra helst när det gäller de dyrare varianterna.

5 DECEMBER
Till sist fick jag både nog och möjlighet att lämna in den på service hos InLife på Sveavägen i förhoppning att få den lagom till jul för att kunna arbeta och ta igen den strultid som tillkom.

21 DECEMBER
Som en liten julklapp var min dator åter i min famn och alla var förlåtna. Detta varande dock enbart i några timmar. När jag kom hem upptäckte jag att "locket" var full med repor som jag varit så omsorgsfull emot. Så som man brukar vara med nya, dyra och fina prylar. Vid juletid två dagar senare befann jag mig i min brors trådlösa nätverk som min dator inte kunde hitta. Det fungerande bara i någon minut innan den tappade kontakten helt och hållet. "Gaaah, va fan nu då!"

7 JANUARI
Mindre glad for jag tillbaka till InLife och beskrev min irritation och mitt problem. De verkade smått besvärade och ganska så nonchalanta vilket gjorde mig lite uppgiven till en början. Jag krävde att den skulle prioriteras eftersom det var deras egna fel angående repor och fel med den trådlösa funktionen. "Givetvis" fick jag som svar, men kände mig ändå inte lugn och fin. Dessutom erbjöd jag mig att behålla datorn i fall allt skulle ta väldigt lång tid att få de delar som skulle bytas ut men det skulle visst inte behövas.

16 JANUARI
Vid denna tidpunkt hade jag inte hört ett ljud från dem så jag ringde InLife. De meddelande mig att de väntade på det nya "locket" men kunde inte säga när det skulle komma in. Pigg prioritering och kundservice. Mitt tålamod började ta slut. "Stå på dig nu, ryck inte bara på axlarna" sa jag till mig själv.

Arg ringde jag i stället Apples Support och beklagade mig så sakligt jag kunde. Att gapa och skrika är inte riktigt min grej så jag höll mig lugn men visade mitt missnöje. Då jag använder datorn (eller rättare sagt skulle ha gjort) i mitt arbete har jag även där fått stå ut med massa strul. Rent krasst ägde jag då en dator som befinner sig på service och som bara sjunker i värde. Min "drömdator" har numera blivit något trist och jobbigt.

Apple såg inte att InLife hade gjort någon ny beställning och kunde inte hjälpa mig förrän jag själv kollat upp detta. Ringer återigen till InLife och får höra att de gjort en beställning på min första serviceorder. Åter till Apple där jag helt ärligt frågar om vad de drar gränser för reklamation eftersom jag inte var särskilt nöjd med hur jag blivit behandlad eller över mitt köp. Han sa att det krävdes tre serviceinlämningar alternativt ha produkten på service i mer än 30 dagar. Eftersom jag var övertygad om att min serviceorder skulle prioriteras på grund av att InLife själv ställt till det började mitt tålamod ta slut och jag ringde ganska ofta och var en "jobbig jävel".

29 JANUARI
Fortfarande ingen dator och nu hade det gått på tok för lång tid. På morgonen knallade jag in hos InLife och det hade, fortfarande, ingen aning angående status eller när allt material skulle komma in.

Då for jag uppgiven till kontoret och ringde Apple. Blev vidarekopplad till en dansk som jag knappt förstod men han skulle personligen ringa InLife och kolla läget.
Jag sa återigen precis vad jag kände inför att det här och att jag inte var speciellt nöjd över mitt köp eller all den tid jag förlorat som företagare och gentemot mina kunder. En ny fungerande dator vore på sin plats eller se till att få min dator klar och ge mig någon typ av kompensation. Det såg jag som en självklarthet och inget jag skulle behöva tala om eller kämpa för.

3 TIMMAR SENARE
InLife ringde glatt och sa att datorn var klar. Tydligen hade jag fått någon annan stackares del som fanns i Stockholm eftersom de "slarvat" och inte prioriterat min dator trots att det var deras eget fel. Att jag fått vänta ytterligare tre veckor innan jag fick min dator. Innan jag hämtade datorm pratade med Apple angående kompensation då jag tydligt kan redovisa mina timmar i strultid som mitt företag fått lida av tack vare InLifes krångel. De bad mig först kolla så datorn var okej inna jag hörde av mig igen. Bra plan, skal bli!

1 FEBRUARI
Datorn fungerar alldeles utmärkt vilket jag ringde och meddelande Apple. Jag sa att jag gärna ville diskutera kompensation och få ett lyckligt slut på den här historian. De kopplade mig vidare till en väldigt tillmötesgående personen som ville göra mig glad och nöjd igen. Efter funderingar och snack om produkter fick jag min kompensation, nämligen en AppleTV och en AirPort Extreme.

Så summan av kardemumman: det lönar sig att vara en jobbig jävel ibland och stå för sin rätt även fast jag hatar att vara sådan. Slutet gott allting gott, så länge min dator fortsätter att fungera som den ska.

Av en hjälpsam människa fick jag även reda på att tydligen hade Apple bara betalat den första reparationen den andra fick InLife nog själva stå för och kanske var det därför allt tog sådan tid.

Jag har en svart macbook (CD, 2ghz, 512ram) som jag har haft i ca 4 månader och jag har inte haft ett enda problem med någonting alls. Allt flyter på fin fint och jag är hur nöjd som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:20

Jag har en vit MacBook Core Duo 2GHz 2GB RAM och jag har precis lämnat in min på reparation. Den är inte ens 3 månader gammal.

Min skärm började flimra likt ett lysrör som håller på att lägga av. Det hela hände helt slumpvis men blev värre och värre och mer ihållande till slut. Annars hade jag inga som helst problem och det funkade utmärkt med en extern skärm.

Återkommer när jag fått tillbaka min.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:39

Har en macbook CD, 2gz, 2GB.

Efter byte av kylflänsen så har den fungerat utan problems till för en vecka sen.
Magsafekontakten har börjat glappa, det tjuter från kontakten, datorn går inte ner i viloläge när batteriet tar slut, utan den stänger av sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 19:10

Har en vecka gammal MacBook Core 2 Duo 2.0 GHz Vit med 1 GB RAM som hittils haft följande fel:

USB-portarna slutar fungera då och då, omstart löser oftast problemet.
Har haft 3 st kernelpanics, kan ha att göra med att jag bytte ut den interna disken mot en annan (snabbare) och installerat om operativsystemet 2 ggr. Har nu bytt tillbaka till originaldisken, men fick trots allt en till kernelpanic igår. Håller det i sig blir det en DOA-anmälan.

  • Medlem
  • 2006-12-09 00:24

MacBook 2,0GHz 1Gb RAM.

Efter 2 veckor så tvärdog den och vägrade starta. Var borta i 3 veckor på service då dom bytte logic board.
O-knappen låter annorlunda av dom andra tangenterna.

MacBook 1,83 Ghz CD 1,25 gb Ram

"Missfärgning" - är nog bara svårborttaget skit så egentligen inget fel förutom kass (porös) plast kanske.

Problem med att capslock och numlock inverterades ibland efter omstart (dioderna lyser fast de är inaktiverade och tvärtom)

Efter tre månader började den stänga av sig hela tiden, bytte ut logikkortet

Någon månad efter logikkortsbytet började problemet med caps- och numlock igen.

edit: Musknappen är lite skum, den knarrar och kärvar ifall man inte trycker i mitten i ovankant (vilket jag ändå gör automatiskt)

Min första mac... =(

Det vore förresten intressant med en "omröstningstråd" med frågan "Har du haft problem med din macbook" ja/nej för att se hur många som fått felfria macbooks här.
Eller finns en sådan tråd?

Hmmmmm...... blir lite orolig här, har inte haft något problem hittills.
Eller jag vet inte, det känns som om att musen (musplattan) tar någon sekund o komma fram ibland... är det normallt eller???
Har haft min i ett par veckor.

Ursprungligen av Silvetisson:

Hmmmmm...... blir lite orolig här, har inte haft något problem hittills.
Eller jag vet inte, det känns som om att musen (musplattan) tar någon sekund o komma fram ibland... är det normallt eller???
Har haft min i ett par veckor.

Om det känns som att musplattan reagerar segt ibland kan det bero på att du (kanske) har alternativet "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattan" i systeminställnigar->
tangentbord och mus->styrplatta ikryssat (det är det från början).
Jag störde mig något otroligt på det så jag stängde av det snabbt, prova det du också och se vad du tycker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 04:11

Aldrig förstått varför folk tycker döda pixlar är jobbiga. Har en på min PSP och den irriterar jag mig inte på trots att antalet pixlar på den är mycket lägre än på en macbook.

Att fläkten jobbar känns ju snarare tryggare tycker jag. Då vet man att grejerna inte blir överhettade. Själv har jag en mätare som håller koll på hur mycket av processorn på min powerbook som utnyttjas. Annars hör man ju det som sagt. Aldrig varit med om att Firefox tagit hela processorn dock. Mitt Office gjorde en del hyss med processorn förrut men det fungerar mycket bättre nu av någon anledning.

Ursprungligen av Karachi:

Aldrig förstått varför folk tycker döda pixlar är jobbiga. Har en på min PSP och den irriterar jag mig inte på trots att antalet pixlar på den är mycket lägre än på en macbook.

Att fläkten jobbar känns ju snarare tryggare tycker jag. Då vet man att grejerna inte blir överhettade. Själv har jag en mätare som håller koll på hur mycket av processorn på min powerbook som utnyttjas. Annars hör man ju det som sagt. Aldrig varit med om att Firefox tagit hela processorn dock. Mitt Office gjorde en del hyss med processorn förrut men det fungerar mycket bättre nu av någon anledning.

Jag klarade mig som tur var från döda pixlar på min macbook. Däremot så har jag en på min trevliga Eizo lcd-skärm som jag ibland stör mig på.. Sitter typ 5 cm från underkant och 10 cm från vänster. Blå..
Syns mot mörkt men inte alls mot ljust.
Det som stör mig mest dock är att jag vill ha en helt perfekt produkt när jag köper en utan att behöva veta att det kan finnas fel som man måste stå ut med. Aja, inte mycket att göra åt.

Ang PSPn så blir man väl så inne i spel osv att man inte hinner märka den döda pixeln särskilt mycket medan man på en datorskärm, som ofta visar samma bild länge, ser det tydligare (just eftersom bilden inte ändras så mycket). Ursäkta skumma formuleringar, sömnbrist

Senast redigerat 2006-12-09 04:46
Ursprungligen av Andreas Th:

Om det känns som att musplattan reagerar segt ibland kan det bero på att du (kanske) har alternativet "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattan" i systeminställnigar->
tangentbord och mus->styrplatta ikryssat (det är det från början).
Jag störde mig något otroligt på det så jag stängde av det snabbt, prova det du också och se vad du tycker

Tack:

Ska genast testa så fort jag kommer hem.....:D

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-09 14:38

- Går inte att lita på att den stänger av sig - blir glödhet istället...
- Högfrekvent ljud från skärmen som driver mig till vansinne...
- Batteriet slutade fungera... efter att ha tappat kapcitet i en vecka från 4h till 1h
- Värmen ökar för varje dag - nu räcker det med att surfa i 5 min och den är glödhet!

(Min definition av glödhet är att man ska kunna lägga handen på det varma området och hålla kvar den där!)

Problem jag kan leva med:
- Skriver jag en DVD med 4X så är den inte läsbar... Samma märke kan jag bränna med 16X på min PC...
- Knakande ljud som uppkommit efter en månad när jag öppnar MacBooken. Den liksom "hoppar ur gängorna" vid 45 grader för att sen sätta sig till rätta vid 90 grader...

Annars är jag jättenöjd att jag Switchade... eller?;)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 20:25
Ursprungligen av Silvetisson:

Tack:

Ska genast testa så fort jag kommer hem.....:D

Jag menar att kunder som letar fel på detta sätt aldrig någonsin blir nöjda. Tänk dig att sälja saker till sverker typ. Gud bevare mig väl

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-09 20:37

ooops.... Glömde tillägga "random shutdowns" - tre gånger under en DVD ikväll....
iiiihhhhhhaaaa

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 10:19

Vilken hysteri...suck. Stackars säljare.

Ursprungligen av Pantern:

Vilken hysteri...suck. Stackars säljare.

Snarare stackars kunder.. Fast synd om säljarna också. Men felet är ju apples.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-09 21:29

Även om det är lite OT så undrar jag om det finns någon "Ctrl + Alt + Del" till OSX, jag skulle verkligen behöva det. Känns som om jag behöver det mer än till XP

Ursprungligen av zulee:

Även om det är lite OT så undrar jag om det finns någon "Ctrl + Alt + Del" till OSX, jag skulle verkligen behöva det. Känns som om jag behöver det mer än till XP

command-option-escape är snabbkommandot för rutan med tvångsavsluta program du även hittar under äpplemeny->tvångsavsluta iallafall. Sen undrar jag om det finns nåt kommando för aktivitetskontroll?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-10 00:28
Ursprungligen av Andreas Th:

Sen undrar jag om det finns nåt kommando för aktivitetskontroll?

cmd+space för att få fram spotlight, tryck aktivit.. och tryck enter. Det är väl inte så svårt?
Och om du använder det ofta kan du välja "Behåll i Dock" så att det bara är att klicka på ikonen nästa gång du vill starta det.

Ursprungligen av j0ppe:

cmd+space för att få fram spotlight, tryck aktivit.. och tryck enter. Det är väl inte så svårt?
Och om du använder det ofta kan du välja "Behåll i Dock" så att det bara är att klicka på ikonen nästa gång du vill starta det.

Jag använder redan quicksilver för det... Antar att man kan använda butler eller nåt för att koppla ett renodlat snabbkommando för aktivitetskontroll.

Jag har en C2D och jag är rätt nöjd, förutom att den blir lite varmare än en normal laptop. Men det stör inte mig särskilt mkt.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-10 10:27

Jag har haft min MB CD 2.0 i 2 månader nu. Inte problem har jag haft, behöver bara köpa lite mer minne till den. Var dumsnål och köpte aldrig något extra. Det får man lida för nu. 512MB är för klent
Men jag är riktigt nöjd att jag switchade.

Bevaka tråden