Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faktureringsformel

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har sökt här på forumet och på Google, men jag kan inte hitta det jag letar efter.

Hur ser en enkel faktureringsformel ut för en enskild firma?

Låt säga att jag vill ha 10 000 kronor i handen. Hur ska då fakturan se ut? Pengarna jag vill ha plus kommunalskatt, egenavgifter, moms - eller? Någon som kan hjälpa mig med att slänga ihop en enkel faktureringsformel?

Vill ha i handen x 2.

Här är en tråd med många räkneexempel: http://www.99.se/foeretagande/39727-statliga-avgifter-foer-enskild-firma.html Inlägg nr 27 tex, eller 88 som är mitt.

Ah, tack så mycket!

Säg att jag vill ha 10 000 kronor i handen, ska jag då räkna så här:

10 000 x 1,3071 = 13 071 (egenavgifter)
13 071 x 1,32 = 17 254 (kommunalskatt, utgår från 32%)
17 254 x 1,25 = 21 568 (moms)

Har jag förstått det rätt?

Och sen om pengarna stannar inom företaget och jag köper in något material till företaget så beskattas inte pengarna (förutom momsen såklart)? D.v.s. företaget skulle i så fall ha 17 254 kronor i likvida medel om jag fakturerar 21 568 kronor?

Vill du ha 10000:- i handen, får du fakturera ungefär 30000:-. Plus moms.
Räkna med att runt 65% går i skatt, om du inte har några utgifter att kapa intäkterna med.

Hur menar du då? Vad består de 65% av för typ av skatter? Förutom egenavgifter och kommunalskatt, vill säga?

Jag har också försökt förstå mig på det här med hur mycket jag bör fakturera. Jag ska snart jobba heltid som frilans och måste räkna ut hur mycket jag ska ha.

T.ex om jag vanligtvis får 23k brutto i lön som anställd bör jag fakturera 23k * 2 + moms? Har sett hur många olika uträkningar som helst, bl.a. den ovan och blir inte så mycket visare av all läsning på forumet.

I princip har Björnbusen rätt, man får behålla runt en tredjedel av totala lönen men detta är inte helt lätt att förklara. Jag skall fundera lite och försöka återkomma senare, om ingen annan hinner före.

Jag gräver lite i mina databaser och kalkylark.

Så då stämmer inte räkneexemplet på http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/476/a/1987 ?

Det lär ju finnas en hel del egna företagare här inne. Hur gör ni när ni räknar ut hur mycket ni ska fakturera?

Hej Victoria!
Om du vill ha ut 10000 kr kan du räkna ut kostnaden så här:
(10000/(1-kommunalskattesatsen/100))*(1+egenavgiften/100)*(1+Fora/100)*(1+momssatsen)

Kommunalskatten, egenavgiften, fora och moms varierar ju lite beroende på branch etc.

I normalfallet blir det:
(10000/0,68)*1,3242*1,07*1,25=26046 kr
Långt ifrån de 65% som den moderna och moderata desinformationen påstår.

Din uträkning var nästan samma som nettolön * 2 + moms, en tusenlapp mer. Så ja, jag får väl följa den regeln då. Om ingen annan har något att tillägga?

Visst Harri. Det blir ungefär hälften kvar, lite knappt om man också betalar in till pensionen. Sjäv brukar jag börja i andra änden, hur mycket kan jag ta betalt. Sedan drar jag av mina kostnader och använder resten till löner. Men det är ju bra att veta att på lönen (inkl skatt) ska man lägga ca 32% arbetsgivaravgift och 7% pension + moms.

Vad är fora?

Fora är ett sätt att betala pensionsavgifter och försäkringar.

Ok

Jag vet inte hur i helskotta ni räknar eller i vilket land ni bor i, men om jag som enskild näringsidkare i Sverige drar in 30000:- vet jag att drygt 32% går i kommunalskatt och 31% går i egenavgifter, summa 63%. Kvar blir då 37% eller 11100:-. 63% är inte så värst långt ifrån 65% som var mitt närmevärde ovan. Och att blanda in momsen i uträkningen är helt egalt i sammanhanget. Aktuella egenavgifter hittar ni här. Lycka till!

Ursprungligen av Björnbusen:

Jag vet inte hur i helskotta ni räknar eller i vilket land ni bor i, men om jag som enskild näringsidkare i Sverige drar in 30000:- vet jag att drygt 32% går i kommunalskatt och 31% går i egenavgifter, summa 63%. Kvar blir då 37% eller 11100:-. 63% är inte så värst långt ifrån 65% som var mitt närmevärde ovan. Och att blanda in momsen i uträkningen är helt egalt i sammanhanget. Aktuella egenavgifter hittar ni här. Lycka till!

Om inte de där skatterna dras samtidigt (dvs att de båda beräknas på samma belopp, så man skattar för pengar man betalar i skatt, vet inte ifall man gör det dock) så stämmer inte den där siffran med 63%, isf är 53% en bättre siffra (ty 0,68*0,69 = 0,4692).

Men det beror ju helt på hur skatterna dras.

Ok Björnbusen - men vad la victoria är på jakt efter är en formel för att räkna baklänges, dvs utgå från vad man skall ha kvar i handen (10.000:-) och på det lägga på saker så att det blir lätt.

Jag jobbar på en grej och hoppas återkomma.

Men egenavgifterna och kommunalskatten är väl inte EN skatt, utan läggs väl på efter varandra? I så fall kan man ju inte bara lägga ihop skatterna, d.v.s. räkna dem som 63%, om man vill få rätt ekvation?

Min fina databas för lönespecifikationer är nu uppdaterad för 2007 så nu har jag koll på formeln igen.

la victoria vill ha en formel att räkna baklänges, dvs hur fakturan skall se ut om det skall dyka upp 10.000:- på egna bankkontot efter skatter mm. Det ville jag själv i slutet av förra året också, så jag byggde en databas i vilken jag kan knappa in vad jag skickat till mig själv i lön (nettobeloppet) och få ut dels lönedeklarationen och dels lönespecifikationen för att bokföra, det går på ett kick! Det är ju så egna företagare gör det hela.

Här är problemet med att räkna baklänges: Om man försöker göra detta exakt på kronan, så finns det ingen formel visar det sig, då våra skattetabeller är progressiva. Med det menas att skatten man betalar för 10.000:- i nettolön är inte samma procentsats som den för 20.000:- eller den för 30.000:-.

Exempel från tabell 31 på progressiviteten:

Vilken procentandel skatten utgör av bruttolönen ser du nedan:

10.000:- efter skatt är 12.762 kr före skatt. 1-(10.000/12.762) ca 22 %
20.000:- efter skatt är 27.010 kr före skatt. 1-(20.000/27.010) ca 26 %
30.000:- efter skatt är 47.628 kr före skatt. 1-(30.000/47.628) ca 37 %

Av de 12.762:- du tjänat i bruttolön skall du alltså betala 22% i skatt.

Du behöver skattetabeller
Men det finns en lösning, det är bara att plocka fram sin skattetabell som finns att ladda ner från Skatteverket här:

Övergripande om Skattetabeller

Skattetabeller 29-37:

Om du inte vet vilken tabell du skall använda dig av söker du fram din kommun hos Skatteverket här:

Kommunala skattesatser:

Om din kommun/församling tex betalar 30.5% i skatt skall du använda tabellen strax ovanför det, dvs tabell 31.

Att även de som betalar egenavgifter får företagsstödet på 2.5% står här:

Företagsstöd

Beloppen för egenavgifter, arbetsgivaravgifter, företagsrabatter och deklarationsdatum och andra siffor står i en bilaga till skattedeklarationen som brukar komma i januari. Du kan ladda hem den här: "Fakta för arbetsgivare och företag om datum, belopp och procentsatser 2007".

METOD FÖR ATT RÄKNA UT DETTA EXAKT

Först en översikt - vad skall vi lägga på? (Sedan detaljerna)

Om vi utgår från målet 10.000:- efter skatt, så lägger man på de olika sakerna i denna ordning (inte riktigt som la victoria skrev ovan).

10.000 +
1. Lägg på personalskatt (enligt tabell).
2. Lägg på sociala avgifter (32,42 % för AB, 30,71% för enskild firma och HB)
3. Drag av rabatt på sociala avgifter, 2.5% (det finns även en 10% rabatt men den gäller inte dig. Maxbeloppet är 1545:- med det kommer du inte upp i.

Lägg ihop önskad lön, skatt, soc och drag av rabatten, så får du totala lönekostnader, detta belopp är samma belopp du anger på fakturan ex moms. Lägg på moms 25% och sedan är det klart.

Hur man kollar skatten i skattetabellen med miniräknare
Greppa skattetabellen och miniräknaren. Säg att du vill ha 10.000:- efter skatt, då ser du i tex tabell 31 att beloppet 10.000 (bruttobelopp) har skatten 1.923. Detta ger oss något att höfta med.

Så lägg ihop 10.000 och och 1.923 så hamnar du på ca 12.000:-, lägg på en tusenlapp till för progressiviteten så är du på ca 13.000--13.100. Titta där så ser du 2856:- i skatt. Tag fram miniräknaren, räkna 13.000 - 2.856 = 10144:-. Det betyder att du är 144:- för högt från målet.

Hoppa 144:- neråt i tabellen (två skikt, det är en hundralapp per skikt) så är du nästan rätt. Dvs till skiktet 12801--12900. Räkna 12801-2794 så blir det 10.007. Alltså är du 7:- över målet och ditt mål är skiktet under, dvs 12701--12800, där skatten är 2762:-. Alltså är skatten på 10.000:-, just 2762:-.

Exempel på kalkyl för enskild firma och handelsbolag
1. 10.000:- + 2762:- (enligt tabell 31) = 12762:-
2. 12.762:- * 1,3071 = 16.681:-
3. 12.762:- * -0,025 = - 319:-

Summa: 16.681 - 319:- = 16.362:-

På fakturan skall du ange 16.362:- + 25% moms, totalt 20.452:-.

(Ser la victoria att jag i andra inlägget i tråden skriver att du skall debitera ca dubbelt så mycket mot vad du vill ha netto?)

Exempel för aktiebolag
1. 10.000:- + 2762:- (enligt tabell 31) = 12762:-
2. 12.762:- * 1,3242 = 16.899:-
3. 12.762:- * -0,025 = - 319:-

Summa: 16.899 - 319:- = 16.580:-

På fakturan skall du ange 16.580:- + 25% moms, totalt 20.725:-.

Tumregler
Som synes av ovanstående exakta räkneövning enligt tabell 31 så fungerar tumreglerna hyggligt väl.

Man kan räkna med att 2/3 går bort i skatt, så vill man ha 10k, debitera 30k, så björnbusen har helt rätt (30.000:-). (Ju högre belopp man vill ha i handen, ju mer rätt kommer Björnbusen att ha pga den progressiva skatten).

Jag skrev tidigt att den enkla formeln är vad du vill ha i handen x 2 vilket blir ganska nära det med (20.000:-).

Ledsen att detta blev lite långt...

Senast redigerat 2007-02-07 06:29
Ursprungligen av Taz_1999:

Min fina databas för lönespecifikationer är nu uppdaterad för 2007 så nu har jag koll på formeln igen.

Nu har jag släppt min lösning för lönespecifikationer, uppdaterad för 2008, så nu finns min lösning för lönespecifikationer som gratis nedladdning på min site om bokföring. Det är en programvara för Mac OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 07:17

Taz, man ska sova på morgonen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 07:20

Så här fakturerar jag om jag bara ska ha pengar i handen till mig eller för att betala någons lön, nummer ett så räknar jag alltid med bruttolön, eftersom jag har anställda, nummer två så tar jag Bruttolönen gånger 1,5 + 14 % för att täcka AMF och andra kostnader såsom kaffe, toalettpapper, avskrivningar datorer och smålull, sen lägger jag på momsen.

Men jag fattar inte varför man ska begränsa sig till att ta betalt för på kronan vad man ska ha - kan La Vic utveckla lite, så att man förstår sammanhanget, även om jag förstår vad du vill ha svar på, så vill jag ändå lägga mig i och veta

/Tangen

när man funderar på vad man vill ha i handen ska man tänka på semester o döpersioder med.

Jag kan bara gissa varför la victoria vill veta denna formel men det är inte helt osannolikt man som nystartad får höra på tex starta eget träffar, starta eget kurser mm, att om man kan "ta ut" 10.000:- per månad så klarar man sig hyggligt på sitt företagande, så vad denna kalkyl visar är förstås hur mycket som företaget måste fakturera för att nå det målet, en fingervisning helt enkelt.

Nästa steg är dock att ta hänsyn till en del kostnader, varav en del är lite bisarra faktiskt. Kalkylen visar ett nollsummespel - dvs företagets vinst är noll i denna kalkyl, då "lönekostnaderna" är exakt lika som intäkten. Jag använder "löneskostnader" för att det i en enskild firma/HB inte heter lön, det heter vinst respektive eget uttag, det är bara i AB det heter lön.

Det betyder att skall man ha råd med andra vanliga saker, tex nämner Tangen kontorsplats, avskrivningar mm och Code Red nämner semestrar och dödperioder och la victoria frågade i ett tidigare inlägg om kostnader i allmänhet, då får man lägga på detta ovanpå sitt faktureringsmål. Säg att du har kostnader på 10.000:- per månad, så lägger du på detta (före momsen) på fakturan.

För att ytterligare krångla till det lite så finns det ju kostnader ex moms och kostnader ink moms. Som egen företagare kan man dra av momsen på de inköp man gör, men i regel betyder det bara att man betalar än väldans massa moms i alla fall, det är bara om man går med förlust som man kan få tillbaka någon moms. I normalfallet har man nämligen inte exakt lika mycket i kostnader som vad man debiterar kunderna och då får man mindre moms att kvitta med, än vad man debiterar, så därför betalar man moms om man till äventyrs går med vinst.

Här är en kalkyl när debiteringen är exakt lika som kostnaderna

Kostnader 10.000:- ex moms är 12.500:- ink moms om vi antar att du inte köper in böcker (6%) eller mat (12%) till ditt företag, det är andra saker som har 25% moms. Det ger 2.500:- som du kan kvitta mot moms du har fakturerat.

Om du vill ha beloppet på en faktura, som gör att du kan täcka upp för 10.000:-/månad i företags-kostnader, så ser den ut såhär:

På fakturan skall du ange 16.362 + 10.000 * 1.25 % moms, totalt 32.952:50 (varav moms är 6.590:50, av detta är 4.090:50 från de sexton tusen och 2.500:- från de tio tusen.

Sedan väntar du på att kunden skall betala och när han gör det så handlar du saker åt företaget för 10.000:- och skickar dig själv 10.000:- och till skatteverket skickar du 6590:50 (moms) och 6362:- (skatter och sociala avgifter), summa Jag kan bara gissa varför la victoria vill veta denna formel men det är inte helt osannolikt man som nystartad får höra på tex starta eget träffar, starta eget kurser mm, att om man kan "ta ut" 10.000:- per månad så klarar man sig hyggligt på sitt företagande, så vad denna kalkyl visar är förstås hur mycket som företaget måste fakturera för att nå det målet, en fingervisning helt enkelt.

Nästa steg är dock att ta hänsyn till en del kostnader, varav en del är lite bisarra faktiskt. Kalkylen visar ett nollsummespel - dvs företagets vinst är noll i denna kalkyl, då "lönekostnaderna" är exakt lika som intäkten. Jag använder "löneskostnader" för att det i en enskild firma/HB inte heter lön, det heter vinst respektive eget uttag, det är bara i AB det heter lön.

Det betyder att skall man ha råd med andra vanliga saker, tex nämner Tangen kontorsplats, avskrivningar mm och Code Red nämner semestrar och dödperioder och la victoria frågade i ett tidigare inlägg om kostnader i allmänhet, då får man lägga på detta ovanpå sitt faktureringsmål. Säg att du har kostnader på 10.000:- per månad, så lägger du på detta (före momsen) på fakturan.

För att ytterligare krångla till det lite så finns det ju kostnader ex moms och kostnader ink moms. Som egen företagare kan man dra av momsen på de inköp man gör, men i regel betyder det bara att man betalar än väldans massa moms i alla fall, det är bara om man går med förlust som man kan få tillbaka någon moms. Här är ett par kalkyler:

Kostnader 10.000:- ex moms är 12.500:- ink moms om vi antar att du inte köper in böcker (6%) eller mat (12%) till ditt företag, det är vanliga saker som har 25% moms helt enkelt. Det ger 2.500:- som du kan kvitta mot moms du har fakturerat.

Om du vill räkna ut hur stor en faktura behöver vara för att du skall kunna täcka upp för 10.000:-/månad i företags-kostnader, så ser den ut såhär:

På fakturan skall du ange (16.362 + 10.000) * 1.25 % moms, totalt 32.952:50, varav moms är 6.590:50, av detta är 4.090:50 från de sexton tusen och 2.500:- från de tio tusen.

Sedan väntar du på att kunden skall betala och när han gör det så handlar du saker åt företaget för 10.000:- (dvs 12.500:- i verkliga pengar) och skickar dig själv 10.000:- och till skatteverket lägger du undan 6590:50 (moms) och 6362:- (skatter och sociala avgifter), summa 35.452:50. Detta är lite för mycket som jag strax skall visa, faktiskt just 2500:- för mycket.

Men en månad efter detta deklarerar du för moms (om du inte deklarerar årligen då...), då kommer du att uppge omsättningen 26.362:- och ingående moms (moms du har betalat till andra företag): 2.500:- och utgående moms (moms du har debiterat andra företag som de betalar till dig): 6.590:50. Det betyder att du blir skyldig skatteverket 4.090:50 i moms den månaden och att momsen du betalt till andra företag har kvittats mot moms du har fått från andra företag. Så i denna idela värld så har företaget inte betalt någon moms alls eftersom man haft kostnader på exakt samma belopp som man debiterat kunder.

Så med andra ord; (netto*2) + div kostnader * 1.25? Om man utgår från tumregeln i ditt första inlägg.

Ursprungligen av Harri Habitat:

Så med andra ord; (netto*2) + div kostnader * 1.25? Om man utgår från tumregeln i ditt första inlägg.

Ja det är riktigt.

Gud vad ni krånglar till det

Vill man ha 10000 kr i handen så fakturerar man det dubbla + moms. Dvs 25000 kr.

(Visst är det en tumregel och inte exakt vetenskap, men det stämmer tillräckligt bra. Har funkat för mig i de 14 år jag haft företag...)

Ursprungligen av TZW:

Gud vad ni krånglar till det

Vill man ha 10000 kr i handen så fakturerar man det dubbla + moms. Dvs 25000 kr.

(Visst är det en tumregel och inte exakt vetenskap, men det stämmer tillräckligt bra. Har funkat för mig i de 14 år jag haft företag...)

Kan tyckas, men frågeställaren var inte nöjd med tumregeln som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd och ville veta exakt, nu står det där exakt hur man räknar på kronan.

Men de flesta räknar inte på kronan, man nöjer sig med tumregeln, som även jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd.

Nämnde jag mitt första inlägg i denna tråd?

Ursprungligen av Taz_1999:

Nämnde jag mitt första inlägg i denna tråd?

Okidoki

Bevaka tråden