Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer om man blandar 802.11n och g?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har tänkt mig att införskaffa nya Airport Extreme.
Hur fungerar det om jag blandar n och g, kommer det att bli ett "g" nätverk då?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-02-04 20:24

det blir g för g och n för n

Tack!

Jag tror mao_z har fel på den punkten, det blir nog 11g för alla. Kör man 11b i ett 11g-nät så sänker 11b-datorn den maximala prestandan i nätet, men det kanske fortfarande går att få lite bättre än bara 11b för 11g-datorn. Jag har för mig att jag läst liknande om 11g/n.

Varför gissa när man kan göra sig besväret att faktiskt kolla upp fakta...

Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network.

Källa: http://www.apple.com/airportextreme/

Då känns det lite onödigt och punga ut 1700 o fortfarande köra på "g".

Ja, men någon gång så är det läge att uppgradera. Jag kommer köpa en n-basstation och använda med g och n datorer. När g datorerna blir utbytta så ersätts de med n datorer och då har jag 100% n.

Airport disk är värt 1700 för mig... Kommer bara köra g.

Man kan ju alltid köra dubbla trådlösa nätverk!

Jag planerar att koppla ihop nya Airporten-(n) (när jag köpt en) med min befintliga Netgear-(g) via kabel. Då kan gammal utrustning prata trådlöst-(g) med min Netgear, och min Macbook och framtida AppleTV prata (n).

Routrarna ska man kunna koppla ihop via LAN-portarna vilket gör att man får ett nätverk som där alla grejer kan prata med varandra. Sedan så får en av routrarna agera router mot internet. Vilken som gör det bäst återstår att de.

Har jag förstått det rätt?

Ursprungligen av Macaddict:

Man kan ju alltid köra dubbla trådlösa nätverk!

Jag planerar att koppla ihop nya Airporten-(n) (när jag köpt en) med min befintliga Netgear-(g) via kabel. Då kan gammal utrustning prata trådlöst-(g) med min Netgear, och min Macbook och framtida AppleTV prata (n).

Routrarna ska man kunna koppla ihop via LAN-portarna vilket gör att man får ett nätverk som där alla grejer kan prata med varandra. Sedan så får en av routrarna agera router mot internet. Vilken som gör det bäst återstår att de.

Har jag förstått det rätt?

Så har jag också fattat det och det tänker jag koppla ihop ikväll. Fick just min nya Airport Extreme-n och ser mycket fram emot Airport Disk-möjligheten. Återkommer senare med rapport om hur det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 14:49
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Fick just min nya Airport Extreme-n och ser mycket fram emot Airport Disk-möjligheten. Återkommer senare med rapport om hur det funkar.

Per,

Var beställde du din nya Airport Extreme, med leverans redan idag!?

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Per,

Var beställde du din nya Airport Extreme, med leverans redan idag!?

- Torkel

Apple Store, samma dag som den lanserades. Fick besked om att den skulle levereras senast nu på torsdag, och så svängde UPS förbi jobbet idag och gav mig presenten.

Ska bli jättekul att testa ikväll. Fast jag kom på att jag inte har nån USB-hårddisk hemma så jag kan inte testa den funktionen förrän senare i veckan.

Prova gärna en hårddisk som är ntfs formaterad, om du har möjlighet. Vore intressant och se om pc och mac kan skriva till den.

Det var smärtfritt att koppla in nya basstationen. Har tills vidare kopplat den som vanlig brygga (inget NAT och IP-tilldelning alltså) och n-läge kompatibelt med b/g. När jag switchade över MBP:n från gamla till nya nätet hoppade länkhastigheten upp från 54 till 144 MBit/s. Jag har full signalstyrka varhelst jag än är i lägenheten och då har jag ändå ställt nya basstationen på ett dåligt ställe. Min gamla står mitt i lägenheten och då tappar jag ändå ett eller ibland två snäpp på styrkemätaren. Så det verkar vara väldigt mycket bättre räckvidd nu!

Det blev ingen skillnad i länkhastighet när jag lät en gammal PowerBook ansluta sig till nya nätet; fortfarande har jag 144 MBit/s. Men medan MBP:n har full styrka överallt så går nu PowerBooken ned på bara två snäpp i Airportindikatorn. Mimo-tekniken levererar!

Jag har inte hunnit testa med Airport Disk ännu, får ta det i morgon när jag rotat fram en USB-disk.

*

Tillägg: jag provade att byta till enbart n-läge, 2,4 GHz och det gjorde ingen skillnad i länkhastighet. Men när jag ställde den i n-läge 5 GHz, då får jag 300 MBit/s i länkhastighet. Och i det läget hittar jag en fläck i lägenheten då mottagningen går ner ett snäpp i styrka. Men, som sagt basstationen står uselt till just nu.

En annan notering är att det inte rapprteras ett enda sänd- eller mottagningsfel. Det var annars rätt vanligt när MBP:n pratar med gamla basstationen (Airport Extreme b/g).

Kul, det bådar gott det här. Ska bli intressant att testa Airport Disk också.

Senast redigerat 2007-02-06 22:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 01:06

Per,

Baserat på dina erfarenheter, slog jag till och beställde mig en egen Airport Extreme basstation på AppleStore (...via klickback.se)

Ser fram emot att testa den, till en början med min stationära G4:a med ett (i dagsläget ) gammalt Netgear 802.11g-kort, men sedan med vad som komma skall...

- Torkel

Nu har jag snabbtestat AirPort Disk och det funkar så fint så. Anslöt en disk och den annonserades genast ut. Man kan konfigrera så att man får access antingen via samma lösenord som för nätverket, separat lösenord för hela disken, eller lösenord för separata konton på disken.

Ska labba mer, men det här verkar väldigt bra. Ska köpa en sån där LaCie-disk som ser ut som en Mac mini, den kommer passa perfekt under basstationen.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu har jag snabbtestat AirPort Disk och det funkar så fint så. Anslöt en disk och den annonserades genast ut. Man kan konfigrera så att man får access antingen via samma lösenord som för nätverket, separat lösenord för hela disken, eller lösenord för separata konton på disken.

Ska labba mer, men det här verkar väldigt bra. Ska köpa en sån där LaCie-disk som ser ut som en Mac mini, den kommer passa perfekt under basstationen.

Var hårdisken mac eller pc (ntfs) formaterad?

Ursprungligen av StevenSteven:

Var hårdisken mac eller pc (ntfs) formaterad?

Vanlig mac-formatering. Håller precis på att installera en LaCie mini hub-disk nu. Den får bli min nätverksdisk framöver. Jag har tyvärr inte tid att testa NTFS, det är inget som är intressant för mig.

Har nu kört en vecka med Airporten och är mycket nöjd.
En fråga jag har om hur man gör inställningarna på denna.
Den enda jag får upp är hur jag namnge den, lösenord och om jag vill koppla dem till mina AE:s.
Har jag missat någon programvara att installera?

Heiko, när du startat Airport-verktyg så hamnar du i "wizard-läget" för att konfigurera. Om du vill göra avancerade inställningar, dubbelklicka på basstationens symbol i listan till vänster, då hamnar du i de avancerade inställningarna. Dessutom, om du håller ned "alt" när du dubbelklickar får du tillgång till ytterligare några avancerade inställningsalternativ för säkerhet, men det är nog grejer som bara powerusers (och de som försöker ansluta div. 3-partsgrejer) behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 11:03
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Dessutom, om du håller ned "alt" när du dubbelklickar får du tillgång till ytterligare några avancerade inställningsalternativ för säkerhet, men det är nog grejer som bara powerusers (och de som försöker ansluta div. 3-partsgrejer) behöver.

Per,

Intressant med dessa "avancerade inställningsalternativ"...

Jag har nämligen problem med att ansluta min Canon PIXMA IP4000R trådlöst, efter att ha installerat en ny Airport Extreme (nya basstationen) i mitt nät hemma.

Tills jag kommer hem och kan testa själv, har du en skärmdump på detta avancerade inställnings-alternativ!?

- Torkel

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Heiko, när du startat Airport-verktyg så hamnar du i "wizard-läget" för att konfigurera. Om du vill göra avancerade inställningar, dubbelklicka på basstationens symbol i listan till vänster, då hamnar du i de avancerade inställningarna. Dessutom, om du håller ned "alt" när du dubbelklickar får du tillgång till ytterligare några avancerade inställningsalternativ för säkerhet, men det är nog grejer som bara powerusers (och de som försöker ansluta div. 3-partsgrejer) behöver.

Hej!

Tack för din hjälp!

Jag är jobbet så det kan jag inte hjälpa med just nu. Men det kommer lite fler alternativ för "trådlös säkerhet", t.ex. möjligheten att använda WEP istället för WPA. Det är säkert något sådant du behöver för att ansluta din kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 14:15

Per,

Jag var kanske otydlig, men en PIXMA IP400R är en skrivare från Canon:

...med USB, Ethernet & WiFi (802.11g/b)

Fungerade näst intill oklanderligt via min AirPort Express, men ännu inte mot min AirPort Extreme-basstation...

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-15 23:11

Jag fick min AirPort Extreme igår, och jag kan konstatera följande.

Om du har en dator med "n" stöd så går det mycket snabbare, det har jag. Stabilt ör det också, inga d-link problem ...

nu till det dåliga (vilket som jag egentligen inte kan klaga på jag vet)

om du har en extern hårddisk och du vill kolppla den till Airport Extreme så kommer det gå långsamt, överföringen ifrån datorn och routern e mycket seg, om man jämför koppling direkt in i datorn

kan låta dum såklart det är så säger ni. men om man laddar hem mycket o ska föra över tänk på det ifall den funktionen är anledningen att ni köper apples strålande nya produkt! skönt utan antenner och så är den snygg och tar liten plats D.linken ligger nu dammig i en låda

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-15 23:16

föresten hur kollar man vilket IP numemr ens dator har i nätverket ? :S

Nya Airport Extream

Hej!

Jag har jätteproblemmed min nya airport....den vill inte koppla upp sig trådlöst emot min powerbook!

Någon annan som stött på detta problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 18:13
Ursprungligen av Nickelodian:

Hej!

Jag har jätteproblemmed min nya airport....den vill inte koppla upp sig trådlöst emot min powerbook!

Någon annan som stött på detta problem?

Vad har du missat då?
Vad har du gjort?

Yes!!

1
Bevaka tråden