Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken låter som bara ***

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj alla!

Köpte en Macbook för drygt 2 veckor sen via Macrent. Tycker den har fungerat helt ok. Dock har den vid upprepade tillfällen varvat upp: om det är hårddisken eller nån inbyggd fläkt som drar igång vet jag inte. Men det går inte att ha det på bibliotek eller andra studieplatser och, bör jag säga, det var anledningen till att jag införskaffade den i första början.

Är det ett känt problem så att jag måste byta in den?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 10:37

Det låter som att det skulle vara en fläkt som skurit ihop eller något liknande. Ta kontakt med Apple så får ett serviceställe lyssna på den. MacBooken ska vara tyst bortsett från ett normalt susande från fläktarna om den pressas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-06 12:31

Då den varvar upp låter den jättemycket. Det skall vara så, och är så med dom flesta core2duo laptops. Låt bli att rippa DVDer på biblioteket, så är det inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 16:14

Undvik att köra "gamla" PowerPC-program. Så fort Rosetta måste jobba körs fläktarna igång.

Men helt tyst kan ni väl inte mena att era macbooks är? Jag menar tyst JA. Men om man sticker fram örat visst hörs den?

Sen har jag ett litet väldigt tyst men enormt störande tjutande ljud från min macbook. Inte alltid men ofta. Jag har också märkt att det försvinner när jag drar ut elkontakten och låter bateriet köra istället. Är det ett normalt beteende eller kan det vara något fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-07 01:41
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Men helt tyst kan ni väl inte mena att era macbooks är? Jag menar tyst JA. Men om man sticker fram örat visst hörs den?

Sen har jag ett litet väldigt tyst men enormt störande tjutande ljud från min macbook. Inte alltid men ofta. Jag har också märkt att det försvinner när jag drar ut elkontakten och låter bateriet köra istället. Är det ett normalt beteende eller kan det vara något fel?

Nej macbooken är inte tyst, delvis för att apple av någon anledning satt fläktarna på att alltid snurra, oavsett om det behövs eller inte.
Pipandet du pratar om är ett känt problem på macbook pro, men inte erkänt av apple på vanliga macbook. De flesta är drabbade av det mer eller mindre. Tills apple erkänner det kan du tanka quietbook.

Tack känns skönt att veta att det inte är något fel på den. Gjorde en snabb googlesökning på quietbook utan resultat. Finns de något länk?

Programmet heter QuietMBP, finns här QuietMBP

Måste dock säga att det inte funkar så bra för mig. Måste dra ned tiden till typ 60 för att den skall bli tyst och då drar fläktarna igång på högvarv ganska omgående. Inte kul!

Hoppas Apple erkänner detta problem snart så man kan få det fixat.
(Har en MB C2D mellanmodellen)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-15 20:30

Har exakt samma problem med pipljudet och har också en MB C2D mellanmodellen. Tycker också att datorn låter riktigt mycket när den varvar upp men det gjorde min förra iBook också, så det kan jag leva med. Men pip-ljudet är lite jobbigt.

Provade QuietMBP och det hjälpte, kan ha min på 120 och då drar det 5-6% CPU.

Senast redigerat 2007-02-15 21:06
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-14 22:02

Har apple erkänt tjutandet från macbook än? Börjar tröttna, efter ca 10 månader. Garantin börjar ju rinna ut.

1
Bevaka tråden