Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk till både pc och mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt skaffa en extern disk så att jag kan säkerhetskopiera mina filer på både på och mac på ett smidigt sätt. Men vad jag förstått så funkar det inte speciellt bra med NTFS och HFS+ mellan pc och mac, jag vill ju både kunna skriva och läsa kors och tvärs. Är det någon som vet om det finns något annat BRA filsystem man kan använda till det på ett smidigt sätt (jag vet att FAT32 funkar men jag vill kunna ha större filer än 4GB). Eller finns det något GRATIS program till det (jag vet att det finns program som kostar en del).

//Dennis

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-19 21:11

Exakt samma sak som jag klurar över. Jag planerar köpa in en 500-gigare som kommer husera filer på över 4 gig. Finns det ingen plugin eller liknande för Windows som kan läsa HFS+?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 21:47
Senast redigerat 2007-01-19 22:00

Har inte haft några som helst problem med min Western Digital MyBook Pro, 500 gigabyte med trippelinterfejs (USB/FireWire400/FireWire800). Funkar klockrent med såväl PC (Dell Inspiron 9400 med WXP) som Mac (Imac G5 20" OSX). Bara att plugga i ena maskinen och läsa filerna i den andra – och vice versa. Vilket filsystem som finns på WD MyBook Pro har jag inte haft anledning att ens fundera på eftersom det bara funkar. Har även en gammal Iomega 120 GB med USB/Firewire, samma sak där. Alla filer kan kopieras, skrivas och läsas av och i båda maskinerna.

Förstår inte riktigt problemet, eller har jag missuppfattat någonting i frågeställningen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-20 10:56
Ursprungligen av Ravajack:

Har inte haft några som helst problem med min Western Digital MyBook Pro, 500 gigabyte med trippelinterfejs (USB/FireWire400/FireWire800). Funkar klockrent med såväl PC (Dell Inspiron 9400 med WXP) som Mac (Imac G5 20" OSX). Bara att plugga i ena maskinen och läsa filerna i den andra – och vice versa. Vilket filsystem som finns på WD MyBook Pro har jag inte haft anledning att ens fundera på eftersom det bara funkar. Har även en gammal Iomega 120 GB med USB/Firewire, samma sak där. Alla filer kan kopieras, skrivas och läsas av och i båda maskinerna.

Förstår inte riktigt problemet, eller har jag missuppfattat någonting i frågeställningen?

Då är disken förmodligen formaterad som FAT32. Problemet är att FAT32 inte kan hantera filer större än 4 GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-21 18:19
Ursprungligen av Mondo:

Jodå. MacOpener från DataViz och MacDrive från Mediafour är två exempel.

Jag ska omedelbums kika på dessa. Tackar så mycket för tipset!

Bara en liten fråga från en som väntar på sin första MAC. Är det inte sånt som man har Bonjour till....?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-25 16:47
Ursprungligen av pontusgbg:

Bara en liten fråga från en som väntar på sin första MAC. Är det inte sånt som man har Bonjour till....?

Bonjour har inte något med saken att göra. Det är först och främst en lösning för Mac OS X. Vi snackar om drivrutiner för att kunna läsa HFS+ i Windows.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_(software)

vill ha tips på bra billig extern hårddisk!

Hej
jag behöver skaffa mig en liten extern hårddisk som jag kan lägga in allt möjligt jag inte vill ha i min powerbook G4.
Söker en som ligger runt 1000-1500kr.... och har hört att Lacie ofta hänger sig..
Jag kan inte så mkt om sånna här saker men vill gärna att den ska vara smidig att ta med och bra.
vad ska jag köpa?
Mvh peter

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-05 15:52

Lacie hänger sig ofta? Inte vad jag har upplevt. Deras d2 serie är dom bästa externa hårddiskar jag någonsin använt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 16:18

Eller så skaffar man sig en nätverkshårddisk. Om den inte ansluts till datorn via USB eller Firewire så kan den ha vilket filsystem den vill (utom FAT, snälla). Filerna kan då kommas åt genom nätverksprotokoll såsom SMB (och AFP om man har tur). Det blir dyrare och långsammare, men kan bli smidigare eftersom filerna är åtkomliga jämt, samtidigt.

De problem jag haft med externa hårddiskar är ofta att USB och/eller nätsladden glappar. Jag har lyckats fritera nätdelen på en extern USB-disk på grund av glappkontakt. Detta talar också för en nätverksbaserad disklösning eftersom man inte behöver koppla in/ur sladdar till laptopen hela tiden.

Ursprungligen av pesc:

Eller så skaffar man sig en nätverkshårddisk. Om den inte ansluts till datorn via USB eller Firewire så kan den ha vilket filsystem den vill (utom FAT, snälla). Filerna kan då kommas åt genom nätverksprotokoll såsom SMB (och AFP om man har tur). Det blir dyrare och långsammare, men kan bli smidigare eftersom filerna är åtkomliga jämt, samtidigt.

De problem jag haft med externa hårddiskar är ofta att USB och/eller nätsladden glappar. Jag har lyckats fritera nätdelen på en extern USB-disk på grund av glappkontakt. Detta talar också för en nätverksbaserad disklösning eftersom man inte behöver koppla in/ur sladdar till laptopen hela tiden.

Tack där! Fick svar på min fråga som tänkte ställa. Tänkte nämningen fråga om man kunde koppla in en ext usb hdd (ntfs) på Airport extreme.
Och både pc och mac skulle kunna skriva/läsa till den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 21:47
Ursprungligen av StevenSteven:

Tack där! Fick svar på min fråga som tänkte ställa. Tänkte nämningen fråga om man kunde koppla in en ext usb hdd (ntfs) på Airport extreme.
Och både pc och mac skulle kunna skriva/läsa till den.

Fast det tror jag inte fungerar! Att Airport Extreme kan hantera NTFS-diskar alltså.

Poängen är att om du köper en nätverksdisk så äger servern filsystemet. Det kan t.ex. vara formatterat i EXT2 (vanligt på Linux). Men det spelar mindre roll för att Windows och Mac kommer att använda filerna via ett nätverksprotokoll (SMB eller AFP). De behöver inte förstå formatet disken är formatterad i. Detta fungerar bra så länge du INTE tar loss USB-disken från nätverksenheten och försöker köra den direkt mot en dator.

Ursprungligen av pesc:

Fast det tror jag inte fungerar! Att Airport Extreme kan hantera NTFS-diskar alltså.

Om den klarar av att låta både mac och PC skriva på samma disk låter jag vara osagt, men det låter skumt att den inte skulle klara av NTFS-diskar.

Ursprungligen av Apple:

En nyhet på AirPort Extreme är funktionen AirPort-hårddisk som förvandlar nästan vilken externt ansluten USB-hårddisk som helst till en delad enhet. Anslut enheten till USB-porten på baksidan av din AirPort Extreme och - voilà - alla dokument, videor, foton och andra filer på hårddisken blir direkt tillgängliga för alla i det säkra nätverket, både för Mac och för PC.

Jag noterar att de skriver nästan vilken externt ansluten USB-hårddisk som helst samt att de skriver både för Mac och för PC. Vore då skumt om den inte klarade av NTFS utan bara FAT32, det vore lite smutsigt (IMHO). Så utbrett som NTFS ändå är så hoppas jag att de har stöd för den, annars blir det inte ett köp för mig. Vill inte behöva formatera om mina externa diskar jag har till min PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 19:04
Ursprungligen av pesc:

Eller så skaffar man sig en nätverkshårddisk. Om den inte ansluts till datorn via USB eller Firewire så kan den ha vilket filsystem den vill (utom FAT, snälla). Filerna kan då kommas åt genom nätverksprotokoll såsom SMB (och AFP om man har tur). Det blir dyrare och långsammare, men kan bli smidigare eftersom filerna är åtkomliga jämt, samtidigt.

De problem jag haft med externa hårddiskar är ofta att USB och/eller nätsladden glappar. Jag har lyckats fritera nätdelen på en extern USB-disk på grund av glappkontakt. Detta talar också för en nätverksbaserad disklösning eftersom man inte behöver koppla in/ur sladdar till laptopen hela tiden.

Nackdelen med en nätverkshårddisk är avsaknaden av prestanda. Hastigheten blir som bäst 100 Mbit/s mot 400 Mbit/s för Fw 400, 800 Mbit/s för Fw 800 och (nominellt) 480 Mbit/s för USB 2.0. Med SATA-hårddiskar får du 1,5 eller 3 Gbit/s...

Om man vill ha mer sprutt får man skaffa en nätverkshårddisk som har gigabitnätverk, och jag vet inte om det finns sådana att köpa ö h t. I så fall måste man också ha en Gbit-switch, och, vilket i och för sig är standard i dag, gigabitnätverk i datorerna.

Macfuse tillsammans med ntfs-3g löser dina problem. Läs mer på

http://www.lifehack.org/articles/lifehack/how-to-read-and-write-ntfs-windows-partition-on-mac-os-x.html

ntfs-3g länken fungerar inte i artikeln. Ladda ner på http://www.chucker.rasdi.net/temp/ntfs-3g.fs.zip

eller källkod från http://www.ntfs-3g.org/

Om du nu har installerat Macfuse (http://code.google.com/p/macfuse/downloads/list) så testa gärna Spotlight FS för riktigt smarta foldrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 13:47

Att den klarar att serva både Mac och PC är väl givet eftersom den tillhandahåller nätverksprotokollen SMB samt AFP. Inget konstigt med det.

Att den skulle klara en NTFS-formatterad disk står inte utsatt. Jag tror inte det, för det skulle betyda att Apple licensierat NTFS från Microsoft. De har de inte gjort förut eftersom OS X inte kan läsa och skriva NTFS. NTFS är ägt och patenterat av Microsoft.

Andra nätverksdiskar man kan köpa klarar oftast INTE en NTFS-disk om den skall delas ut över nätverket. Då får man ha disken formatterad i FAT eller t.ex. EXT2. (Jag är nyfiken om någon har ett exempel på motsatsen.)

Att Apple skulle licensiera NTFS vore en stor nyhet. Jag säger inte att det är omöjligt, bara osannolikt.

1
Bevaka tråden