Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacForBeginners släppt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag släppt mitt projekt MacForBeginners.com. Konceptet är enkla guider om Mac på ett sätt som alla förstår.

Jag hoppas att ni gillar sidan! De som vill får gärna registrera sig och skriva en egna artiklar.

Spana in på http://www.macforbeginners.com/!

Ha det bra!

  • Medlem
  • 2007-02-05 02:10

Grymmt mannen! får min macbook snart :)(min första mac)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-02-05 07:00

Synd att den var på "fel" språk. Finns ganska mycket på engelska, en svensk version och jag hade haft mycket nytta av den på skolan där jag jobbar.

  • Medlem
  • 2007-02-05 08:36

Jättefin sida. Ska jag allt komma ihåg när jag ska frälsa folk till äppelsidan!

Snyggt

Men jag blir stressad å dina vägnar - hela sajten måste ju göras om så fort Apple uppdaterar system och program

Och för att vara tråkig så håller jag med övriga om att en svensk satsning hade känts mer unik och användbar (för seniorer i släkten t.ex.)...

Det här med internationella översättningar låter faktiskt intressant... Man kanske skulle knåpa ihop något smart system som automatiskt visar rätt artiklar beroende på varifrån besökaren kommer.

Exempelvis så skulle en svensk besökare se svenska och engelska artiklar... Borde fungera..klurar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-06 07:09
Ursprungligen av martenbjork:

Exempelvis så skulle en svensk besökare se svenska och engelska artiklar... Borde fungera..klurar...

Så länge du möjliggör att man enkelt kan välja språk manuellt också... finns många som har andra språkpreferenser än det land man befinner sig (något man får lära sig i bl.a. kurser om webbapplikationsutveckling).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-06 07:56

Vädigt bra sajt! Är redan medlem

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-02-08 19:53
Ursprungligen av martenbjork:

Det här med internationella översättningar låter faktiskt intressant... Man kanske skulle knåpa ihop något smart system som automatiskt visar rätt artiklar beroende på varifrån besökaren kommer.

Exempelvis så skulle en svensk besökare se svenska och engelska artiklar... Borde fungera..klurar...

Är det inte Joomla du använder? Finns väl plenty av komponenter om man vill ha en multilanguage site?
Kolla på:
www.joomlaresource.com
Svenska resurser:
www.svenskjoomla.se

/Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 23:31

Bra jobbat!

Timber: Sant så sant, det var mest rent hypotetiskt. Man skulle kunna tänka sig att någon från Finland får en smidig inställningsruta någon stans på webbplatsen med texten

Du visar artiklar med följade språk:
*Finska
*Svenska
*Engelska

Och sen är det bara att ta bort eller lägga till fler språk om man vill. Trevligt va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-06 09:24
Ursprungligen av martenbjork:

Timber: Sant så sant, det var mest rent hypotetiskt. Man skulle kunna tänka sig att någon från Finland får en smidig inställningsruta någon stans på webbplatsen med texten

Du visar artiklar med följade språk:
*Finska
*Svenska
*Engelska

Och sen är det bara att ta bort eller lägga till fler språk om man vill. Trevligt va?

Jo, det är en möjlig lösning, faktiskt... på så sätt kan man fortfarande se artiklar som inte finns på förstaspråket, samtidigt som förstaspråket används så snart det är tillgängligt.

Det kan bli lite jobbigt att implementera det, men när det väl fungerar bra så tror jag att det skulle kunna bli en kanonlösning som inte kladdar till det för användaren och som är enkel att använda / konfigurera.

Nackdelen blir väl om det någonsin skulle uppstå det läget så att ramen (menyn, bildtexter, m.m.) är på exempelvis finska och artikeln i sig är på engelska... Det ser inte så vidare snyggt ut med blandade språk i samma skärmbild.

En annan nackdel är om översättaren av en artikel inte är riktigt så duktig på språket eller helt enkelt slarvar vid översättning, så att innebörden inte blir riktigt densamma och man går miste om intressant information.

Välkommen till MacSverige

Vi har registrerat Er med logga på http://www.macportalen.se se under fliken Forum.

Lycka till!

Macportalen.se

Ursprungligen av Macportalen.se:

Vi har registrerat Er med logga på http://www.macportalen.se se under fliken Forum.

Ehum, det är väl lite tokigt? Macforbeginners är ju först och främst baserad på dess artiklar, även om det finns ett litet forum.

Tack MacPortalen! BosseBus: Tyvärr så använder jag inte joomla utan bygger systemet själv efter de behov som uppstår, men tack ändå

1
Bevaka tråden