Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail i Mail?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 15:29

Undrar bara om man kan lägga till ett Gmail konto i Mail? Likaså en Hotmail?
Tack för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 15:36

gmail, ja.
hotmail, vet ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 15:44

Hur gör man då? Hittade någon pop3 server mail.gmail.com men det funkade inte.

Dessa uppgifter använder jag:
Server (inkommande) pop.gmail.com
Användarnamn: anvä[email protected]
Under avanceratfliken kryssar du i att SSL skall användas.

POP-åtkomst måste aktiveras på webmailen också. Allt står i Gmails instrukton!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-20 16:28

Även Hotmail-konton kan användas i Mail med en plugin som heter HTTPMail och finns på:

http://www.automagic-software.com/downloads.php

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 17:03

hur skall man ställa in kontot med HTTPMail då?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-20 17:54

Gå in i Mail och i programmets inställningar hittar du en flik för att ställa in HTTPMail. Jag har kört det ett år och det funkar fint för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-18 22:08

Jag har inte lyckats få min hotmail adress att funka. Programmet installerar fint, och prylarna ligger där de ska, men jag kan inte välja någon http-mail i listan.

Har en MacBook Pro, kanske inte funkar med intel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 22:06

provade med att ange pop.gmail.com som server men får följande felmeddelande:

"Inloggningen på POP-servern ”pop.gmail.com” misslyckades. Kontrollera att användarnamnet och lösenordet stämmer. Om du fortsätter kanske du inte kommer att kunna ta emot någon e-post."

och ja, användarnamn + lösenord stämmer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:15

Läs instruktionerna en gång till!

Du måste aktivera POP funktionen på Gmail (gmail.com)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 20:53

Configuring your email client: Apple Mail
How do I enable POP?

Här har du steg för steg hur du ska göra och även här för Hotmail

Läsa Hotmail i Mail.app

//Adam

Njae, jag har samma problem med Apple Mail. Funkar inte med Gmails POP... Jag har gjort det flera gånger och gått igenom Help-grejen o allt. Men den vill inte koppla upp...

Eftersom Gmail via POP använder portarna 995 och 587 bör du kanske kolla att du inte har någon brandvägg någonstans som stoppar.

så enkelt, förstås.
Har endast testat på skolan, där jag är uppkopplad via deras trådlösa.
Hemma är det inga problem

/C

nej, jag får det inte att funka. det sega är att jag fått det att funka på en annan dator för ett och ett halvt år sedan. men nu vägrar det....sjukt segt! har följt instruktionerna helt och hållet. är tacksam för all hjälp!

anders

just det, glömde säga, jag försöker med hotmail.

Det går inte att använda Hotmail i något mailprogram utan att betala för Hotmail plus. Microsoft har tagit bort det stödet, nämligen.

what a shame

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 22:21

Bara att byta till Gmail eller något annat ju.

Det är inte alltid så bara. Min mammas hotmail-adress, till exempel. Den är otroligt spriden, och hon använder den till sitt företag varje dag.
VIsserligen vill hon inte byta, och hon anser inte att hon behöver något mailprogram. Men ändå.

Det ger ju inte direkt ett seriöst intryck att ha en hotmail-adress som företagsadress. Varför skaffar hon sig inte en domän med mail och hela kitet? Vidarebefodra all mail från hotmail-kontot till domänadressen och de mail som kommer in via hotmail kan hon göra den reply på direkt med ett meddelande att hon har bytt emailadress. Du får tag på en egen domän för långt under 500-lappen.

Årliga avgiften ligger på en hundralapp. I sådana paket brukar det ingå domännamn med möjlighet till egen hemsida, mailfunktionalitet med hur många adresser som helst, ett visst spamfilter mm. Klart värt pengarna. Bättre att lägga dem på ett företag i Sverige än hotmail för att få hotmail-plus.

1
Bevaka tråden