Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbkommando starta firefox

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 20:22

Finns det eller går det att skapa ett valfritt snabbkomando för att starta program i OS X?
Jag är främst ute efter att kunna starta firefox från tangentbordet med en snabb och enkel kombination...

Ett alternativ jag kommit på är att använda spotlight, söka på firefox, pila nedåt och sen trycka enter, men det känns långsamt...

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 21:10
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Testa att trycka på kringla när du har spotlight framme så markeras den bästa sökträffen direkt, det kan vara snabbare och bekvämare än att leta reda på piltangenterna. Annars kan Quicksilver eller Butler kan vara ett alternativ.

Hmm det finns alltså inte något enkelt sätt i OS X utan kräver isf tredjepartprogram?
får testa å utvärdera de där två du rekommenderar, eller köra på spotlight-varianten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 16:40
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du kan också testa att lägga ett alias på skrivbordet och/eller i Dockan.

Vad har jag för nytta av ett alias? Måste jag inte använda musen för att klicka på det ändå?

Ursprungligen av raily:

Vad har jag för nytta av ett alias? Måste jag inte använda musen för att klicka på det ändå?

Jo, men det ändå många gånger snabbare än att använda Spotlight. Precis som Niklas föreslog skulle jag också rekommendera att du provar Quicksilver - ett smart multifunktionellt program som man lätt tar för givet efter ett tag.

Alternativ till Quicksilver och Spotlight kan vara Launchbar se länk.
(Men Quicksilver är absolut att rekommendera )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 09:05
Ursprungligen av Christofer:

Jo, men det ändå många gånger snabbare än att använda Spotlight. Precis som Niklas föreslog skulle jag också rekommendera att du provar Quicksilver - ett smart multifunktionellt program som man lätt tar för givet efter ett tag.

Ja absolut är det snabbare än spotlight, men vitsen var att slippa musen

Jag har nu testat Butler som rekommenderades ovan och måste säga att den innehöll långt fler funktioner än jag eftersträvade, men nått så enkelt som tex "alt + F" startar nu mera firefox åt mig.

Anledningen till att ha snabbkommando till firefox är att skiten läcker minne som ett såll och jag vill stänga av det så fort jag inte behöver den öppen, men lika snabbt vill jag kunna öppna det igen

Tack för alla snabba å hjälpsamma svar! Kan rekommendera butler om ni bara vill ha denna enkla funktion som jag efterfrågade, den drar inte mkt mer än 20mb i internminnet...

Ursprungligen av raily:

Ja absolut är det snabbare än spotlight, men vitsen var att slippa musen

Vill bara tillägga att du även i Quicksilver kan skapa kortkommandon för att köra filer eller script. Det spelar dock mindre roll, det viktiga är att du hittat en lösning som passar dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 22:24
Ursprungligen av Christofer:

Vill bara tillägga att du även i Quicksilver kan skapa kortkommandon för att köra filer eller script. Det spelar dock mindre roll, det viktiga är att du hittat en lösning som passar dig

jag är mkt nöjd än så länge med butler, får tacka för förslagen och kanske testar quicksilver i framtiden, nån som vet hur mkt RAM det drar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 21:16

Jag har gjort en "snabbstart" i Automator som startar mina vanligaste program som jag alltid startar.

Yes!!

1
Bevaka tråden