Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook stängs av så fort man rubbar den

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook G4 800 har börjat bete sig allt underligare. Den släcks ner så fort man flyttar den och det har blivit allt värre.
En annan sak är att skärmen inte alltid tänds när man fäller upp locket efter vila.

Hårddisk eller moderkort, vad kan det vara? Att byta håddisk har jag funderat på men att ge sig in i det om moderkortet är kasst känns ju inte så bra.

Ingen annan som upplevt detta?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-05 00:59
Ursprungligen av Svante S:

Ingen annan som upplevt detta?

Jodå, kolla här om det stämmer med dina symptom

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=62622

Min G4 har dött två gånger när jag har stött till den lite hårdare, så det kan vara så att min är på väg åt samma håll. :/

(inte så konstigt, den har vart med om en del)

Hm, om "släcks ner" betyder att skärmens bakgrundsbelysning slocknar är det sannolikt kablaget till bildskärmen som är sönderskavt. Det är inte helt ovanligt på välanvända iBooks. Annars skulle jag gissa på glapp i batterikontakten eller någonstans kring DC-modulen.

Det kan ju iofs vara moderkortsproblem också, men det brukar vara kombinerat med mystiskt beteende i övrigt (framför allt videoskräp på skärmen). Men det beror såklart på var på moderkortet felet sitter. Hårddisken är sannolikt oskyldig, hade det varit den skulle inte hela datorn slockna på det sätt som beskrivs.

Ursprungligen av Samuel K:

Hm, om "släcks ner" betyder att skärmens bakgrundsbelysning slocknar är det sannolikt kablaget till bildskärmen som är sönderskavt. Det är inte helt ovanligt på välanvända iBooks. Annars skulle jag gissa på glapp i batterikontakten eller någonstans kring DC-modulen.

Det kan ju iofs vara moderkortsproblem också, men det brukar vara kombinerat med mystiskt beteende i övrigt (framför allt videoskräp på skärmen). Men det beror såklart på var på moderkortet felet sitter. Hårddisken är sannolikt oskyldig, hade det varit den skulle inte hela datorn slockna på det sätt som beskrivs.

Två scenarion är vad det är frågan om:
a: skärmen kommer inte igång eller så tvärdör datorn när jag ska fälla locket istället för att gå i vila, och detta med iBooken på stadigt underlag.
-Tyder på något fel med skärmkontakten?
b: tvärdör direkt efter vila eller vid minsta rörelse.
-Kan kanske även det vara skärmkontakten?

Det som händer är att hårddisken tvärstannar. En kortis kanske. Börjar nu mer och mer tro att det är skärmkontakten som ställer till det. Är det svårreparabelt?:confused:

1
Bevaka tråden