Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro hittar inte pci-kort

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-05 18:15

Har precis köpt en LaCie Two Big på 1 Tb, med tillhörande pci-kort. Problemet är att Macen inte hittar kortet?
Någon som vet mer? Det ska finnas en programvara i verktygsmappen som heter
"Utbyggnadsfackverktyg" !? Inte hittar då jag något sådant!
Tacksam för tips.

/Hans

Senast redigerat 2007-02-05 18:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 19:43

Mac Pro använder PCI Express. Det fungerar inte med äldre PCI-kort.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-05 19:50
Ursprungligen av Mondo:

Mac Pro använder PCI Express. Det fungerar inte med äldre PCI-kort.

Men det är ett "LaCie SATA II 3Gb/s PCI-Express card 2E"
så det borde väl funka?

/Hans

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-02-06 09:03

Prova att sätta det i en annan PCI-E port, du har ju 3 stycken lediga om du inte har flera grafikkort.
Alltid bra att testa lite innan man ropar på hjälp.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-06 09:22
Ursprungligen av Potah:

Prova att sätta det i en annan PCI-E port, du har ju 3 stycken lediga om du inte har flera grafikkort.
Alltid bra att testa lite innan man ropar på hjälp.

Jo tack jag har flyttat runt den i alla tre, med samma mediokra resultat...
Vad gör man mer?

Jag ropar inte på hjälp i första taget, med ett antal macar genom åren och ute på
landet i Mörkaste Småland så är det självhjälp som gäller, men ibland kan det vara som förgjort:tveksam:

/Hans

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 09:43

Varför kontaktar du inte LaCies support? Måste vara enklaste lösningen.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-06 10:07
Ursprungligen av Mondo:

Varför kontaktar du inte LaCies support? Måste vara enklaste lösningen.

Det har jag förstås också gjort, jag trodde i min enfald att någon här kunde komma med annat än pekpinnar.

Tack för all "hjälp"

/Hans

Ursprungligen av HansL:

Det har jag förstås också gjort, jag trodde i min enfald att någon här kunde komma med annat än pekpinnar.

Du skriver "PCI" - då är det väl inte så konstigt att någon påpekar att Mac Pro använder "PCI-E"?
Du berättar inte att du har provat alla PCI-platserna - då är det väl inte så konstigt att någon föreslår det?
Du berättar inte att du har varit i kontakt med LaCies support - då är det väl inte så konstigt att någon föreslår det?

Om man från början berättar vad man redan har provat och gjort, så slipper man reta sig på att det bara är de redan prövade åtgärderna som föreslås.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-12 19:52

Var inte meningen o starta kriget här, men kunde inte låta bli att svara.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver "PCI" - då är det väl inte så konstigt att någon påpekar att Mac Pro använder "PCI-E"?

Hur hade du tänkt dig att man ska få i ett PCI kort, eller PCI-X kort i en PCI Express buss då dom inte är kompatibla? Slägga?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du berättar inte att du har provat alla PCI-platserna - då är det väl inte så konstigt att någon föreslår det?

Jo faktiskt, eftersom det är just en BUS, vilket betyder att det otroligt ovanligt att två olika kontakter skulle gå sönder, framförallt på en så pass ny dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du berättar inte att du har varit i kontakt med LaCies support - då är det väl inte så konstigt att någon föreslår det?

Nej faktiskt inte, det är tyvärr vanligt här att man tror sig "slippa" ringa supporten, då det verkar vara förenat med pest, virus eller allmännt jobbigt. Vi hjälps gjärna (hjärna..) åt här men när man köper en pryl som inte fungerar så ska man snällt vända sig till stället man köpte saken.

Sedan kan det ju faktikst underlätta o berätta vad man gjort/inte gjort innan man postar en tråd så slipper det bli pekpinnar..

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-12 20:19

LaCie svarade

LaCie föreslog i torsdags att jag skulle hämta den drivern jag redan installerat.
Då jag påpekade att jag redan gjort så blev det tyst ett par dagar, men
idag kom ett nytt förslag att det nu fanns en ännu nyare, och den hade jag redan letat upp, dock fanns den inte på LaCies supportsida - då...

Jag har sett betydligt dummare frågor än min besvarats på ett mycket hövligare sätt.
Men det kanske är nåt inträdesprov...
jag brukar som sagt inte behöva fråga i första taget:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 11:14

Precis, något sånt, ja. Min avsikt var inte att komma med "pekpinnar", utan att hjälpa dig att lösa problemet på enklaste sätt genom att du vänder dig till rätt instans, alltså LaCies support.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-08 21:25

Har du kollat i system profiler efter pcikortet? Har du installerat programvaran? Har du sökt efter den med spotlight?

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-08 21:34
Ursprungligen av jawa:

Har du kollat i system profiler efter pcikortet? Har du installerat programvaran? Har du sökt efter den med spotlight?

Japp, har kollat, men systemprofiler hittar inte kortet, däremot "Expansion slot utility"
visar kortet i slot 4. Programvaran är installerad. Senaste budet från Yfo är att vi ska byta ut disken. Jag fick ett nytt kort idag och det hade precis samma betende. Så nu står disken på tur. FYI.

/Hans

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-12 10:24

LaCie kvalitet... har inte direkt några bra erfarenheter av LaCie... flera diskkrasher och problem med att hitta diskarna ibland... både jag och kompisar. Skulle bestämmt avråda från att köpa deras produkter.

Hoppas det löser sig iaf

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-02-12 10:36
Ursprungligen av kainen:

LaCie kvalitet... har inte direkt några bra erfarenheter av LaCie... flera diskkrasher och problem med att hitta diskarna ibland... både jag och kompisar. Skulle bestämmt avråda från att köpa deras produkter.

Hoppas det löser sig iaf

Tack för tipset!

Det har löst sig till slut, LaCie skickar med en gammal driver, och det som är ännu värre
är att den nya som finns att ladda ner på deras supportsida också är gammal!
Men efter ett grymt letande på Internet så hittade jag en pci-e driver som var nyare,
chansade och intallerade den och vips så rullar allt som det ska!

1
Bevaka tråden