Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda barnen från vissa internetsidor?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-05 10:26

Hej!

Hur går man till väga på en Mac för att skydda barnen från diverse våld, sex och andra "vuxensidor" på internet? Finns det något gratisfilter som skyddar bra och som inte tar för stora resurser? Safari och Firefox finns på datorn, och programmet får gärna begränsa båda.

Hur fungerar förresten sådana här filter, sitter de som extentions i själv browsern eller köra man något som skyddar "generellt" ? Det är inte jag själv som ska använda det, utan en god vän. Med andra ord: Något lätt och enkelt och som fungerar.

Vad kör ni och eller rekommenderar ni?

/Fredrik

Skapa ett konto till barnen och aktivera föräldrakontroll då kan du styra vilka sidor barnen får surfa på.

Skapa ett speciellt konto som barnen kan surfa med och köp sedan
Kidsbrowser

  • Oregistrerad
  • 2007-02-05 12:14

Det skall tilläggas att INGET är 100% säkert... det bästa är att lära barnen att det är "förbjudet" för dem att surfa på liknande sidor.

Det håller jag inte med eftersom på Kidsbrowser gör du ett slutet system där dubestämmer vilka sidor de ha tillgång till. Däremot finns det en risk att någon häcker en barnsida och lägger till någon länk till en vuxen sida men det är ingen särskild sannolik historia tycker jag mig.

  • Medlem
  • 2007-02-06 11:04

Okej. Finns det inget filter som skyddar och stoppar "i bakgrunden"? Då menar jag som stoppar vissa sidor / länkar helt osv. Att ge enbart accesst till vissa sidor känns lite låst eftersom barnen ändå surfar runt rätt fritt. Det är ju enbart de "otäcka" bitarna man vill att de ska slippa se. Så alltså - något bakvänt filter. Tror jag har läst om sådana till PC men är inte säker..

Tack för svaren!

/Fredrik

1
Bevaka tråden