Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Mac OS X 10.4.9?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 23:53

När tror ni att 10.4.9 kommer?
Vad tror ni det är som är förbättrat och förberedande inför 10.5?

Yes!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-17 01:07

Ingen ide när den kommer - brukar avslöjas när apple skickar ut testversionerna till sina utveklare.

Det jag hoppas på är att Apple inkluderar en ny version av iSync med den. - stöd för nya enheter är ett stort behov och det är löjligt att apple tror att det inte kommer någora nya enhter mellan deras OS versioner. iSync borde dom ha uppdateringar på vad halvår åtminståne. Utöver det så tror jag inte det kommer vara några nya funktioner utan bara buggfixar.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-17 07:02

Ingen idë? Jag tycker det är en god idé att den kommer...

För min del så kan 10.4.9 gärna få dröja ett tag till. Jag ser gärna, som ovan sagts, att man ser över iSync men också drivrutiner och hårdvarustöd i allmänhet. Kanske finns det någonting som man kan finpolera, få ner temperaturer, bättre grafikprestanda och bättre modem för äldre datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-23 20:45

Nu är den på G.

Yes!!

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-12-24 22:19

Var finns G. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 22:51
Ursprungligen av rnyholm:

Var finns G. ?

ett par veckor bort, troligtvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 06:26
Ursprungligen av desh:

ett par veckor bort, troligtvis.

Då är det väl dags snart?
Någon som vet?

Yes!!

Det är ju inte säkert att en 10.4.9 kommer, det kom ju aldrig en 10.2.9 om ni som var med då kommer ihåg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 01:27
Ursprungligen av apple4ever:

Det är ju inte säkert att en 10.4.9 kommer, det kom ju aldrig en 10.2.9 om ni som var med då kommer ihåg.

Den är skickad till utvecklare...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 16:54
Ursprungligen av apple4ever:

Det är ju inte säkert att en 10.4.9 kommer, det kom ju aldrig en 10.2.9 om ni som var med då kommer ihåg.

Men då körde Apple på i gamla fotspår med PPC som dom jobbat med ett längre tag. Nu är det större grejor på gång med Leoparden.

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-29 17:07

Någon som vet mer om när Leoparden skall komma tassandes ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 04:32
Ursprungligen av ThomasW:

Någon som vet mer om när Leoparden skall komma tassandes ?

Det är det nog bara Apple som VET. Sedan kan man ju TRO lite allt möjligt. Apple har själv sagt under Q1 2007.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-29 22:46

21/12 så kom den som sagt till utvecklare.

Har sett den på ett par insyltade torrent sidor. Men inget att ha innan apple själv släpper den.

saxat ifrån macrumors

Apple has seeded Mac OS X 10.4.9 (8P2111) to developers tonight. The newest version of Tiger (10.4) promises fixes to a number of areas.

A number of fixes have been documented. Among those, include bugs wtih Sync Service Engine, rsync and extended attributes, .Mac Sync, Rosetta, USB Modem and caller ID, Bluetooth device pairing, USB modem busy tone detection, QC Engine, Core Graphics and HID Manager, PDFKit and MallocGuardEdges, and Automator Actions.

Meanwhile, Apple asks developers to stress certain areas for testing beyond those described in the bug fixes. These areas include Adobe Flash, bash, bind, Bonjour, Dashboard Widgets, FireWire, Fonts, gnutar, Graphics, and iChat Video Conferencing.

Det är lite tjatigt med det här "är det någon som vet". Ja, någon vet men det enbart folk inom Apple som vet när den släpps och de har aldrig läckt den informationen förr. Vi utvecklare brukar kunna gissa rätt bra eftersom vi får tillgång till testversioner, men få eller inga är intresserade av att sprida informationen eftersom vi då bryter ett ingånget avtal med Apple. Dessutom, med tiden lär man sig att det inte spelar någon roll om en uppdatering kommer en fredag, en vecka med udda nummer eller en dag då man borde köpa lotter. I-landsproblem liksom.

Jag vågar ändå säga att den kommer, jag har den själv, men vet inte när den blir släppt till allmänheten. Och den kommer inte förändra livet för någon särskilt mycket.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

...Och den kommer inte förändra livet för någon särskilt mycket.

Om uppdateringen fixar en Kernel Panic som kan uppkomma efter ett tag när man browsar på AFP-nätverksvolymer så vet i alla fall jag ett gäng personer som kommer bli glada.

det blir alltså inte lättare att köra Creative Suite 2 via nya Rosetta då.
alla problem som man har nu kommer att vara kvar?

inget är som väntans tider [CS 3="3"]!

//reklamkillen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:19

Mac OS X 10.4.9 8P125/8P2125 har släppts till testare. Kommer antagligen inom en vecka och förhoppningsvis innehåller den det som krävs för att synka M600 och P990.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 22:18

Det bästa med 10.4.9 är väl ändå att efter den så måste ju 10.5 komma.
Det är ju i grund och botten den man vill ha.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Det bästa med 10.4.9 är väl ändå att efter den så måste ju 10.5 komma.

Nej, det måste den inte. Det finns inget som hindrar att de släpper 10.4.10 och 10.4.11 osv. Diskussionen om numreringen - huruvida det är möjligt att gå över 9 - finns redan i många forum, säkert här också någonstans.

Edit:
Några exempel
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=273538&page=2
http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t23025.html
http://nslog.com/2006/08/10/mac_os_x_1047_to_105/
http://www.macgeneration.com/mgnews/depeche.php?aIdDepeche=121006
http://www.macuser.de/forum/archive/index.php/t-235073.html

Senast redigerat 2007-02-04 23:35
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-05 08:16

Något x.x.10 har ju iofs aldrig dykt upp i OSX, så det är ju föga troligt om än inte omöjligt. Leopard kommer till sommaren/hösten och 10.4.9 kommer i mars. Det är vad jag tror iaf.

Ursprungligen av Snooze:

Något x.x.10 har ju iofs aldrig dykt upp i OSX, så det är ju föga troligt om än inte omöjligt. Leopard kommer till sommaren/hösten och 10.4.9 kommer i mars. Det är vad jag tror iaf.

Jag tror 10.4.9 kommer tidigare. Den senaste versionen som släpptes till utvecklare verkar vara i stort sett "produktionsklar". Min gissning är att den släpps inom 2 veckor.

Från Macrumors:
"This broad seeding generally indicates that Apple believes that their update is ready for the masses. The final seed lists no known issues remaining to be fixed"
http://www.macrumors.com/2007/02/03/mac-os-x-10-4-9-8p125-8p2125-seeded/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 08:49

Men visst snackade Syeve om första kvartalet -07?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Men visst snackade Steve om första kvartalet -07?

Om du menar Leopard, så har de väl sagt "in the spring", vilket förmodligen kan betyda allt från mars till juni...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-05 11:10

Fast det där med att 10.4.9 borde komma när som helst och att den är i princip produktionsklar, har man kunnat läsa på diverse sidor i över en månad nu...

Ursprungligen av Snooze:

Fast det där med att 10.4.9 borde komma när som helst och att den är i princip produktionsklar, har man kunnat läsa på diverse sidor i över en månad nu...

Exempel? Länkar?

I senaste versionen står det "no known issues remaining to be fixed", medan det i föregående version fanns några "issues", bl.a med Entourage.

När det kommer en utvecklar-version utan några kända problem, så brukar det inte dröja många dagar innan den släpps till allmänheten.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-05 17:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Exempel? Länkar?

MacWorld trodde Januari eller Februari: http://macworld.idg.se/2.1038/1.89909

MacRumors sa den 25:e januari att "The accelerated frequency of 10.4.9 seeds to developers suggests an imminent release."http://www.macrumors.com/2007/01/25/apple-seeds-mac-os-x-10-4-9-8p2122/

Apple Insider säger att den är precis runt hörnet, 26:e januari: http://www.appleinsider.com/article.php?id=2444

Räcker det så?

Gud så ni ältar...

10.4.9 kommer när Apple tycker att den är klar. Inte tidigare. En version släpptes i fredags och har inga kända "issues". Men det betyder inte att den släpps denna vecka, det kan dyka upp något nytt som gör att man väntar. Eller så släpps den ikväll, eller på onsdag, eller eller eller.

Och glöm det där med att synka M600i. 10.4.9 är en för liten uppdatering för att iSync ska få det stöd som krävs för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 14:17

Varför verkar folk tror att Apple alltid kommer att göra på ett sätt. Klart Mac OS X 10.4.10 eller 10.4.9.1 kommer om det behövs.

Glömma M600i? Mac OS X 10.4.9 för liten? Nä det tror jag inte. Apple har ju släppt stöd för massor med ny telefoner i och med Mac OS X 10.4.x-uppdateringar. Vänta tills Mac OS X 10.5 bara för stöd för M600 och P990 låter inte troligt i mina öron.

Jag tror att Mac OS X 10.4.9 kommer i morgon.

Ursprungligen av acke:

Glömma M600i? Mac OS X 10.4.9 för liten? Nä det tror jag inte. Apple har ju släppt stöd för massor med ny telefoner i och med Mac OS X 10.4.x-uppdateringar. Vänta tills Mac OS X 10.5 bara för stöd för M600 och P990 låter inte troligt i mina öron.

Du tror, jag vet. Har just testat.

"Enheten stöds inte av iSync"

Det är nog troligare att det kommer en separat uppdatering av själva iSync (nytt synkprotokoll måste implementeras, det är inte bara att uppdatera modellistan), om de nu helt enkelt inte skiter i oss M600-användare och väntar till 10.5.

Bevaka tråden