Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waw-format?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit ombedd att skicka låtar i både .aif samt .wav format. Så vad är skillnaden? Jag hade fått intrycket att det rörde sig om samma okomprimerade format fast namnskillnaden berodde på om man använde Mac eller PC. Är detta alltså fel?
Så hur konverterar jag en .aif till en .wav på min mac?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-04 23:24

Både är okomprimerade, och i det närmaste alla program som finns tar båda formaten utan problem. AIFF kommer från mac, WAV från windows. Enda skillnaden är väl typ metadatan som följer med filen. Borde kunna konvertera utan problem med t.ex. gratisprogrammet audacity.

Låter annars rätt mysko att de vill ha i båda formaten, vet de va de håller på med?

Skillnaden är bitordningen (little/bigendian). I övrigt är de i princip samma format, båda är okomprimerade PCM-filer.

Nja, det är nån independent filmare som vill ha vår musik i nån klättringsfilm. Vet inte mer.
Men tack för tipset, ska testa audacity.

I iTunes kan du konvertera till både wav och aif. (Ifall du redan har iTunes installerat)

Ah, va skönt, precis laddat hem audacity och det verkar vara lite av en djungel

Jag har märkt att många inte vet om iTunes möjligheter till konverteringar. Helt klart en miss av Apple att gömma konverteringsvalen i inställningarna sådär.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-02-05 13:41

martin: går det att konvertera utan att behöva bränna ner det på skiva ?

har inte sett någon funktion för det nämligen.

Inställningar->Avancerat->Import->Importera med: AIFF/WAV

Sen är det bara att markera spåren man vill konvertera, och välja menyn Avancerat->Konvertera markeringen till AIFF/WAV

Möjligtvis finns det något smart Applescript för sånt här så man slipper hålla på och ställa om importformatet varje gång (för det blir rätt stora filer nästa gång man importerar en skiva om man glömt ställa tillbaks till mp3/aac).

Jag hade faktiskt redan ett sånt script installerat, och det hittar man här:

Doug's Applescripts for iTunes: QuickConvert (för OS X)

Attberopå format. Vad är det för format på musiken på en vanlig audio-CD?

Stereo 16bit 44.1kHz PCM

Vet inte om CD lagrar ljudet som Mac eller PC (little/bigendian), men i praktiken är det samma som WAV eller AIFF med samma upplösning, och eftersom det är okomprimerat går det att flytta mellan formaten utan kvalitetsförlust.

Ljudet på CD är precis som false messiah skriver i praktiken samma sak som WAV/AIFF men det finns s.a.s. inget filsystem på en Audio-CD. Så rent fysiskt lagras data på ett annat sätt vilket också förklarar varför en CD i audioformat kan rymma fler minuter musik än motsvarande CD-ROM med wavfiler.

1
Bevaka tråden