Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook får en "konkurrent" - Darter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1


Byggd för linux och kommer med Ubuntu installerat.

Processor: Intel Core 2 Duo options
Display: 13.3” Widescreen WXGA (1280X800)
Graphics: Intel GMA 950 224 MB Integrated Graphics
Sound: Intel High Definition Audio
Networking: 10/100 (LAN)
Wireless: Intel 802.11 abg & Bluetooth
Card Reader: 4 in 1 Card Reader
Expansion: PCI Express Card Slot (34/54)
Ports: VGA, 3x USB 2.0, Mic In, Headphone Out, FireWire 1394B, S-Video
Battery: 6 Cell Lithium Ion
Battery Life: 4.5 Hours
Dimensions: 12.4" x 8.9" x 1.24" (W x D x H)
Weight: 4.3 lbs

http://system76.com/index.php/cPath/1_70

Tänkte det var intressant eftersom den är vit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 23:27

Å andra sidan får man en Macbook för 100 dollar till. Kolla här. Om man tittar lite närmare upptänker man följande:

En Macbook 1,83 kostar 1 099 dollar. En Darter Ultra med motsvarande specifikationer, men utan Mac OS X 10.4 och alla de användbara program Apple levererar med Macbook, kostar 1 303 dollar. Vilken dator ska man välja?

Å tredje sidan får man en sådan med 1,5 gb ram 2.33GHz Core 2 Duo för 13 311 kr och två musknappar (!).
Jag föredrar fortfarande MacBook utseendemässigt och OSX men gillar linux också och där krävs två musknappar (ctrl-klick är bara urk). Tycker det är skoj att företag säljer något sånär designade laptops men satsar på linux.
Osx gör mycket dock..
Intressant i vilket fall som helst. (och det finns såklart en anledning till att jag skrev konkurrent inom citationstecken hehe)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-04 23:59
Ursprungligen av Andreas Th:

Å tredje sidan får man en sådan med 1,5 gb ram 2.33GHz Core 2 Duo för 13 311 kr och två musknappar (!).
Jag föredrar fortfarande MacBook utseendemässigt och OSX men gillar linux också och där krävs två musknappar (ctrl-klick är bara urk). Tycker det är skoj att företag säljer något sånär designade laptops men satsar på linux.
Osx gör mycket dock..
Intressant i vilket fall som helst. (och det finns såklart en anledning till att jag skrev konkurrent inom citationstecken hehe)

13311? Du har inte glömt svensk moms då?

Ursprungligen av bogg:

13311? Du har inte glömt svensk moms då?

Jo det har jag såklart ^^ Men å fjärde sidan så har vi snart en kub.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-02-05 00:11
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag föredrar fortfarande MacBook utseendemässigt och OSX men gillar linux också och där krävs två musknappar (ctrl-klick är bara urk).

Testa att lägga två fingrar på musplattan eller klicka direk på styrplattan med två fingrar. Nästan som trolleri

Ursprungligen av akesson:

Testa att lägga två fingrar på musplattan eller klicka direk på styrplattan med två fingrar. Nästan som trolleri

You just wait until someone reverse engineer that!
Hoppas de listar ut det snart, vill kunna göra så i linux på min macbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 00:40
Ursprungligen av Andreas Th:

You just wait until someone reverse engineer that!
Hoppas de listar ut det snart, vill kunna göra så i linux på min macbook.

Då kan du väl lika gärna använda Mac OS X på din Macbook. Enklare? Fler och bättre program?

Ursprungligen av Mondo:

Då kan du väl lika gärna använda Mac OS X på din Macbook. Enklare? Fler och bättre program?

Well, jag är en sån som tycker om att leka med teknik och testa olika saker. Men alla är ju olika.
Gillar linux... Gillar OSX...

Men lås denna tråden nu innan helvetet bryter loss.

edit:

Nej, inte behöver den här tråden låsas?

Ursprungligen av ztaafen:

Nej, inte behöver den här tråden låsas?

Nej du har rätt
Glömde addera ";)" ovan.

Här finns lite fler bilder på datorn http://joey.ubuntu-rocks.org/blog/2007/01/20/top-secret-unboxing-system76s-unannounced-laptop/

edit:
Den är verkligen inte i klass med Macbook designmässigt. Långt ifrån. Men den är ju klart i samma klass i övrigt rent prestandamässigt. Tillräckligt för att driva ögongodis som XGL och beryl i linux.

Oh damn, den har en windowsknapp. Kunde de inte tryckt dit en pingvin iallafall?
Men det ska bli kul att se hur det går för gnu/linux nu de kommande åren. Kanske hoppar större tillverkare på tillslut.

Ursprungligen av Andreas Th:

Oh damn, den har en windowsknapp. Kunde de inte tryckt dit en pingvin iallafall?
Men det ska bli kul att se hur det går för gnu/linux nu de kommande åren. Kanske hoppar större tillverkare på tillslut.

Ja, eller hur? Det skulle se bra mycket proffsigare och seriösare ut om det hade varit en pingvin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 10:30
Ursprungligen av ztaafen:

Ja, eller hur? Det skulle se bra mycket proffsigare och seriösare ut om det hade varit en pingvin.

Säkerligen är alla delar i princip OEM:ade, vilket gör det svårt att få till en tuxtangent. Coolt hade det varit iaf, det håller jag med om!!

1
Bevaka tråden