Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 2 vs Safari

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-04 13:52

Hej!

Jag har en enkel fråga: när jag använder Safari upplever jag att programmet kan sega till sig rejält, ofta på sidor med mycket flash etc. Men även när antalet flikar blir ett par stycken (fem-sex). Trött på badboll har jag därför bytt läsare till Firefox, vilket verkar lite piggare.

Min fråga är helt enkelt om det är fler som upplever samma sak med Safari, eller om jag har något knas som det är värt att börja grotta i?

Sitter på en ibook G4 1,33, 512mb ram & os 10.4.9

tycker tvärtom att Safari är den piggaste av dem alla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-04 15:21

Mitt safari går lika fort som firefoxen;)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 15:42
Ursprungligen av FrrH:

Hej!

Jag har en enkel fråga: när jag använder Safari upplever jag att programmet kan sega till sig rejält, ofta på sidor med mycket flash etc. Men även när antalet flikar blir ett par stycken (fem-sex). Trött på badboll har jag därför bytt läsare till Firefox, vilket verkar lite piggare.

Min fråga är helt enkelt om det är fler som upplever samma sak med Safari, eller om jag har något knas som det är värt att börja grotta i?

Sitter på en ibook G4 1,33, 512mb ram & os 10.4.9

Var har du hittat 10.4.9?? Du får inte skrämma mig så!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 15:44

Min Safari känns rappare än FF. Kan ju bero på att du kör 10.4.9 som ännu inte blivit släppt?

  • Medlem
  • 2007-02-04 16:21

Hej,

det var inte min mening att få er att sätta kaffet i halsen. OS X 10.4.8 ska det naturligtvis vara. Vad det gäller responsitiviteten startar mitt Safari på en kick medan Firefox tar lite tid på sig. Väl igång märker jag dock stor skillnad, när ett gäng flikar är aktiverade.

Safari har en tendens att slöa ned sig rejält & det är inte helt ovanligt att jag får stirra på en klassisk badboll bara för att stänga en flik - något som jag totalt slipper med FF.

Jag föredrar Safari, men knappast badbollen varpå det blir FF för min del. Det verkar dock som om det bara är jag som lider av detta. Grattis till er andra

Firefox 2, ingen tvekan, och det är på grund av en massa smarta funktioner samt alla fina Add-ons som finns för oss webbdesigners och webbutvecklare. Safari är en browser som passar medelsvensson, och är bra på det den gör, men om webben är ens jobb behöver man något med mer funktioner, och då är Fx2 bäst.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-04 16:49

FF2 för min del, snabbare och smartare, tar dock lite längre tid att starta. Iofs. så är det inte varje dag man startar FF2, alltid igång.

Ursprungligen av FrrH:

Sitter på en ibook G4 1,33, 512mb ram & os 10.4.9

512 MB ram är alldeles för lite, så fort du börjar ha flera flikar brukar man märka det. Själv har jag 1,5 GB ram i min iBook G4 1,33 GHz och jag upplever Safari som segt ändå när jag har väldigt många flikar igår, framförallt när sidor ska laddas. Men Safari är å andra sidan 10 ggr snabbare än Firefox 2 att starta och känns kvickare för det mesta.

Ursprungligen av Adrian B:

512 MB ram är alldeles för lite, så fort du börjar ha flera flikar brukar man märka det. Själv har jag 1,5 GB ram i min iBook G4 1,33 GHz och jag upplever Safari som segt ändå när jag har väldigt många flikar igår, framförallt när sidor ska laddas. Men Safari är å andra sidan 10 ggr snabbare än Firefox 2 att starta och känns kvickare för det mesta.

Kanske lite off topic men hur skulle 512 mb någonsin vara för lite för att surfa internet? Nånting är flawed... Min pappa sitter o surfar med firefox på sin gamla pc med 64 mb Funkar hur bra som helst när väl allt är startat. Många flikar vill man helst undvika dock.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Kanske lite off topic men hur skulle 512 mb någonsin vara för lite för att surfa internet? Nånting är flawed... Min pappa sitter o surfar med firefox på sin gamla pc med 64 mb Funkar hur bra som helst när väl allt är startat. Många flikar vill man helst undvika dock.

OS X kräver mera minne än 512 Mb, det är väl känt.

Ursprungligen av Taz_1999:

OS X kräver mera minne än 512 Mb, det är väl känt.

Ja, jo, iofs, men känns ändå lite löjligt. Vista äter dock upp mer än en halv gigabyte när man inte gör något alls (på min dator iaf).

Jag föredar Firefox framför Safari. Beror nog mest på att när jag skaffade Mac så var Firefox det första program som jag installerade, använde det på Win OS XP innan.
Jag vet inte vad det är som jag inte gillar med Safari, men det känns inte lika behagligt.. se'n så är Safari väldigt fult, om man inte har UNO installerat, brushed metal är såå ute.
Firefox är inte så himla snyggt out of the box det heller, men med iFox och UNO så ser blir det väldigt snyggt. Ser ut precis som Safari med UNO (alltså utan brushed metal).

Ursprungligen av Robert Nyman:

"One day, the teachers at the kindergarten realized that Firefox was eating a lot of memory, much more than it should. They naturally got worried by this, and scheduled a meeting with Mr. and Mrs. Mozilla to talk about this. However, their response was just that “It’s not a bug, it’s a feature”. Somewhat worried about this attitude, the teachers could do nothing else but accept it. After all, Firefox was the brightest kid in class with a bright and promising future, so they they felt that it was no need to try and quench Firefox lust for life at his early age."

Robert Nyman - Firefox, The Little Memory Hog

(Firefox är bra, men för daglig surfning är Safari i mitt tycke trevligare.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:35

Gillar både Safari och Firefox, men just nu är jag bästa kompis med Camino. Som Firefox fast snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 21:45

Jag använder Safari 95% av fallen för min surfning. Firefox 2 resten av tiden. Camino är mycket bra men tänker helt nördigt att jag ska bidra till att få upp Firefox användarprocent.

Förstår inte varför inte Camino-folket lägger ned Camino och hjälper Firefox-folket med cocoa i Firefox 3 (som vad jag har förstått ska vara skrivet i cocoa).

1
Bevaka tråden