Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet genom ethernet på ny iMac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-02-04 18:32

Jag försöker få internet på min nyinköpta 20" iMac men jag har inte tillgång till en router för tillfället så jag har försökt göra en fullösning. Jag har ett usb-nätverkskort som jag kopplar till en xp-burk och en korsad nätverkskabel som går från den till iMacen. Det -borde- funka, det har gjort det förut på bl.a. en iBook. Men nej, det gör det inte. Hur jag än bär mig åt kan jag inte nå internet från iMacen, dock gick det att nå delade mappar på den andra datorn (bara en gång iofs, men ändå). Jag har även prövat att koppla iMacen direkt till modemet, och det funkade av någon anledning inte heller...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-04 19:02

Död/glapp nätverks port ?

Förmodar att du har gjort alla andra inställningar, TCP/IP,brandvägg osv....

Själv har jag gjort det omvända på min 20", den till ehternet modem, en xp burk kopplad till ett trådlöst nätverk den utdelar via internetdelning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-02-04 19:06

Hm, jag verkade få det att funka nu. Men tydligen måste jag ta "Anslut till server" och ansluta till xp-datorn först... Lite skumt. :/

Om PC'n är inställd på att agera router, dvs dela ut IP-nr till din dator och i övrigt ge dig tillgång till internet genom den datorn, så borde det fungera ja. Men är den det? Vad jag menar är att du behöver beskriva dina TCP/IP-inställningar i båda datorerna, kablarnas kvalitet och hur de är kopplade, övrig utrustning (switchar, hubbar osv), huruvida du får Link, och även hur PC'n är inställd för att dela ut internet-uppkopplingen till andra datorer i nätverket, för att man skall kunna felsöka det hela.

1
Bevaka tråden