Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mbp - tveka inte

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tog ett tag innan jag slog till men nu har jag köpt min macbook pro 15,4" 2,33Ghz med 2GB RAM.

köpte den på macforum här i göteborg, fick med en fin röd väska

som många andra satt jag och läste här på forumet om allas diverse problem och man blev en aning paranoid. att den skulle låta mycket eller skärmen skulle vara ljusare på vissa ställen osv. men jag måste säga att jag var orolig i onöda. den har funkat perfekt och den är så tyst så tyst

så alla som sitter o funderar å att köpa en och är orolig var inte det. det finns dom som får bra exemplar.

nu har jag ifs inte provat allt, typ bränna cd/dvd men jag hoppas att även de fungerar.

nu ska jag ta o installera lite program

ha d gött
/manne

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 15:24

Det som får mig att vänta är den förväntade LED-belysningen av skärmen. Det kommer att bli gött! Vad gäller valet mellan MB och MBP så kan jag bara råda att köpa den du har råd med. Gå inte med MB om du har råd med en MBP.

Grattis till din MBP!

Ursprungligen av bossep:

Det som får mig att vänta är den förväntade LED-belysningen av skärmen. Det kommer att bli gött! Vad gäller valet mellan MB och MBP så kan jag bara råda att köpa den du har råd med. Gå inte med MB om du har råd med en MBP.

Grattis till din MBP!

tackar, jag orkade inte vänta på den diplayen. har väntat ett bra tag nu på min mbp.
hade jag väntat på den så skulle jag säkert väntat på att leopard hade kommit ut osv

jag är nöjd med min skärm, inga klagaomål alls. valde en med matt display, dvs icke glossy.

Ursprungligen av bossep:

Det som får mig att vänta är den förväntade LED-belysningen av skärmen. Det kommer att bli gött! Vad gäller valet mellan MB och MBP så kan jag bara råda att köpa den du har råd med. Gå inte med MB om du har råd med en MBP.

Grattis till din MBP!

Hade två stycken MBP men de var varma, brännaren funkade och framförallt MBP har en urkass skärm så sjukt kornig och dassig bild och inte alls så färgstark tycker jag därför föll valet på en MB. Väntar tills de rättat till detta oerhört stora fel som alla MBP har och köper den senare. Köper inte en dator för 23-25 papp och sedan är skärmen som är den mest väsentliga delen värdelös. Sitter nöjd med min Macbook ett tag till:) som har urfin skärm:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 16:07

Här blir det en matt också. Hemma kommer jag iofs att använda min externa skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 17:02

Hade faktiskt inte en aning om de problemen? Talar mycket för MB då. Jag gillar docl bakgrundsbelysningen hos MBP.

Ursprungligen av bossep:

Hade faktiskt inte en aning om de problemen? Talar mycket för MB då. Jag gillar docl bakgrundsbelysningen hos MBP.

Kolla trådar på macworlds forum och detta så är det otroligt många som har problem. Kolla även i butikerna ska du se att det är otrolig skillnad. Mellan de två MBP jag hade var det grym skilland i kvalitet på skärmarna nästan skrämmande. Mellan de 3 Macbooks jag haft har jag inte sett några som helt skillnad. Har varit mycket snacka om dett med MBP på macrumours forum och några andra och man ska helt enkelt ha tur om man får rätt tillverkare som har gjort skärmen. Apple använder sig av många olika tydligen. Dock den bättre av de två skärman jag fick var inte acceptabel ändå inte för dator som springer iväg i närmare 20-25 papp.

Detta är absolut högst individuellt. Absolut, Jag hade nog gått på en pro annars dock är den större, klumpigare samt varmare med aluminum. Därför efter 2 MB och 2 MBP är jag nöjd med en fungerande dator. Dock ska sägas att första MB lämnade jag tillbaka själv då jag ville ha en MBP för den skulle vara bättre men då fick jag 2 MBP i rad och båda dessa hade allvarliga fel, varma, fel tangentbord, bännaren funkade inte, kassa skrämar, senaste MB jag hade var att skärmen var sen det var det enda därför fick jag en ny MB som funkar prima. Menar bara att alla kan få dåliga exemplar men MBP har en sådan skärm jag inte tycker om och det har alla dessa MBP där ute där det dock skiljer en del vilket är skrämmande därför chanser inte jag.

man läser ju bara om andras fel..
Tänk alla andra som inte har fel.. de märks inte för de skriver inte om sina fel de inte har

Jag har en MBP av första gen inga fel, grym skärm och grym prestanda.
Så nu kan ni sudda ut 1 negativ mot en positiv feedback.

Om alla skulle träda fram så hade vi varit mer + än -

Ursprungligen av motif:

man läser ju bara om andras fel..
Tänk alla andra som inte har fel.. de märks inte för de skriver inte om sina fel de inte har

Jag har en MBP av första gen inga fel, grym skärm och grym prestanda.
Så nu kan ni sudda ut 1 negativ mot en positiv feedback.

Om alla skulle träda fram så hade vi varit mer + än -

Precis... jag är hur nöjd som helst med min. Inga problem alls.
Inga värmeproblem, legat mellan 32-40 grader med core 2 duo temp.
Inga problem med skärmen eller fläktar. Jag älskar min macbook pro

Jag har haft min MBP i en månad nu och jag har heller inte haft några som helst problem.
Den tuggar på och beter sig precis så som jag förväntat mig.

Dessa problem jag läser om är helt främmande för mig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har haft min MBP i en månad nu och jag har heller inte haft några som helst problem.
Den tuggar på och beter sig precis så som jag förväntat mig.
Dessa problem jag läser om är helt främmande för mig.

" ... SEX månader ... osv osv ..."

MBP:n är en makalös manick...:D

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-21 13:54

Jag hade massa problem med flera Core Duo-MBP men den jag har nu, den första med C2D (en 17") är suverän. Helt problemfri, bra skärm och snabb.

Har en helt problemfri MBP 17" Core1Duo också. Den avbyter en PowerBook G4 1GHz 17" som fortfarande går som en klocka.

Otroligt massa småstörande problem med en MBP Core Duo (inte ett halvår ännu, batteriet under 3 månader).
Eller vad sägs om:

Fixat under rep.:
Batteri haveri
Högt tjut

Just nu:
Tjut vid laddning
Battristrul
Flammig bakgrundsbelysning
Flagnande färg
Fortfarande efter rep. 70-80°C
Sprakande högtalare

Ett av mina sämsta köp, helt klart.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-26 14:41

Allt det där ska du kunna få åtgärdat av Apple. Det tar en del tid men du bör, liksom jag, få en bra dator till slut.

Ursprungligen av Lundh:

Allt det där ska du kunna få åtgärdat av Apple. Det tar en del tid men du bör, liksom jag, få en bra dator till slut.

Talade med en övertrevlig kvinna på Apple för ca 1 minut sedan som inte kunde felsöka de påstådda hårdvarufelen felen, för det var risk för mjukvarufel på något av dem och då skulle samtalet kosta 500kr.

Vad kan jag göra?

Kan jag gå med den till ett serviceställe, säga Hej, jag har en dator med dessa felen, och sedan vänta och se?

Då sade hon att om något av dessa VAR ett mjukvarufel (kan någon tro detta är mjukvarufel??) skulle apple inte betala den kostnaden för reparationen och då skulle jag få betala, i detta fall, MacSupports felsökningskostnad. (massa fina slantar)

Mycket tacksam för svar och andra erfarenheter.

Kul med en sån här tråd, oftast läser man bara om problemen eftersom vi med fungerande datorer bara kör på. Har haft min MBP 15" i drygt tre månader och har inte haft några som helst problem med den!

Ursprungligen av Shamrock:

Kul med en sån här tråd, oftast läser man bara om problemen eftersom vi med fungerande datorer bara kör på. Har haft min MBP 15" i drygt tre månader och har inte haft några som helst problem med den!

Yes. Därför jag starta den, vet själv hur orolig man var innan man fick sin mbp.
hoppas fler köper

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-28 15:31
Ursprungligen av martin_stenmark:

Talade med en övertrevlig kvinna på Apple för ca 1 minut sedan som inte kunde felsöka de påstådda hårdvarufelen felen, för det var risk för mjukvarufel på något av dem och då skulle samtalet kosta 500kr.

Vad kan jag göra?

Kan jag gå med den till ett serviceställe, säga Hej, jag har en dator med dessa felen, och sedan vänta och se?

Då sade hon att om något av dessa VAR ett mjukvarufel (kan någon tro detta är mjukvarufel??) skulle apple inte betala den kostnaden för reparationen och då skulle jag få betala, i detta fall, MacSupports felsökningskostnad. (massa fina slantar)

Mycket tacksam för svar och andra erfarenheter.

Vi kanske ska fortsätta det här i en annan tråd.

Säger hon att det är mjukvarufel så be att få prata med nästa nivås kundcervice. (Den finns även om dom inte vill erkänna det).

De 500 kronorna är bara löjligt. Jag har råkat ut för någon som hotade med det också. Det är ett knep för att skrämma bort dig från att dra det vidare. Riktigt fult är det och det är inte alla personer på teknisk support som hotar med det.

Tjut vid laddning är ett fel som dom erkänner om man står på sig.
Flammig skärm gäller att det ska ha försvunnit efter sju minuters användande, annars är det ett fel.
Flagnande färg har jag inte varit med om men det kan ju inte vara annat än tillverklingsfel.
Fortfarande efter rep. 70-80°C, Det är inget fel. Core Duo-datorerna blir så varma.
Sprakande högtalare. menar du när den precis väcks ur vila? Råkat ut för det jag med men vet inte vad det beror på.
Battristrul, vad menar du med det? Dålig batteriprestanda? Buckligt batteri?

Du kan gå in med den till ett serviceställe och lämna in den ja. Dom har ju avtal med Apple att ha hand om service.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 11:15

Då kanske man borde haka på den här tråden. Har haft min MBP C2D 15" sedan strax innan jul och har inte haft några problem alls.
Skärmen är utmärkt (den matta), den är sval och den låter inget konstigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-28 12:16

Jag har haft min MBP C2D i över en vecka nu och har inte haft några som helst allvarliga problem. Fördelar och nackdelar jämfört med min gamla PowerBook 15":

+ Snabbare dator (självklart), känns riktigt snappy, kan köra fler program samtidigt pga mer minne, underbart!

+ Fantastiskt med iSight. Mikrofonen hörs bättre också!

+ Fläktarna är varvtalsstyrda beroende på load.
- Varmare dator. Fläktarna går oftare även vid < 50% load.

+ Tunnare dator. Den är snyggare.
- Tunnare dator. Svår att plocka upp med händerna!

+ Bättre batteritid. Får drygt 3h jämför med 2,5h.
- Pluppen på laddaren fastnar inte på "plupphållaren" med magsafe.

+ Skönt med bakgrundsbelyst tangentbord. Trevligt att skärmstyrkan ändras också!
- Går knappt att ställa in manuellt hur ljust det ska vara.... den ändrar tillbaka själv.

+ Mysigt med högre pixeltäthet och bredare skärm. Glossy skärm är riktigt bra tycker jag!
- Skärmen är lite ljusare längst ner vid kanten. Märkbart ljusare. Inget farligt, men det stör mig en aning.

+ De inbyggda högtalarna är snäppet vassare.
- Ljudkortet är snäppet sämre, det är intels egna kretsar. Ljudet loopas en aning ibland. Störigt!

+ VMWare och Windows är ett stort plus, nu kan jag spela alla gamla roliga spel jag saknat.
- Får skärsår i huvudet av att försöka använda Windows...

På det stora hela är jag dock supernöjd med min nya MacBook Pro !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-28 15:39

Man kan inte annat än att känna sig lyckligt lottad när man läser om de problem som vissa har haft med sina MBP. Min egen går som en klocka, ingenting alls att anmärka på.

Vad brukar era temp ligga runt? (core duo temp)
just nu ligger min på 49-50 gradera.. den har stigit lite efter installation av ngt program men jag vet inte vilken

mellan 45 och 60c för cpun. inga komponenter blir varmare än 60c.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 20:11
Ursprungligen av Emanuel L:

Vad brukar era temp ligga runt? (core duo temp)
just nu ligger min på 49-50 gradera.. den har stigit lite efter installation av ngt program men jag vet inte vilken

Min brukar ligga mellan 49 och 60 grader ungefär. Nu ligger den på 50 grader.

erikp120, vanilja - tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-01 15:17

Min Core 2 Duo ligger omkring 50°-55° vid liten belastning och upp mot 74° när den jobbar lite hårdare. Det gäller när den står på elevatorn, så det är bra luftflöde runt den då. Stor skillnad har jag märkt, faktiskt! Fläktarna går ett par tusen varv långsammare då.

bra. då vet vi ungefär vad en fungerande mbp temp ligger vid ungefär

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 10:00

Det är hur som helst STOR skillnad mellan den första generationens MBP (core duo) och den senaste med core2duo. Jag fick min utbytesmaskin och den är så mycket bättre!

  • Medlem
  • 2007-03-25 00:54

Min MBP 2.0 går fortfarande.
Trotts att den är kraftigt deformerad efter en smäll i backen.
Jag funderar på att göra en skadeanmälan, på drulleförsäkringen.

Men frågan är om det går igenom, då jag tappade den i backen...

Annars är den, bra bortsätt för att jag har 7 vita fläckar runt mitten i skärmen (de syns bara mot vissa bakgrunder som "ett ljusare parti" ser jättekonstigt ut.
Och så är datorn varm som en ja jag vet inte vad.. speciellt när man kör med strömkabel.

1
Bevaka tråden