Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort hårddisk-ikonen från skrivbordet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-03 19:17

jag skulle vilja ta bort hårddiskinkonen som ligger på skrivbordet. det kanske inte går men om det gör det, hur gör man?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2007-02-03 19:30

Finder -> Inställningar -> Allmänt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-04 19:34
Ursprungligen av maso:

Finder -> Inställningar -> Allmänt

tack för hjälpen.

Jag har gjort rubriken lite tydligare.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-03 20:18

Knasig fråga, men hur ska du då komma åt det som är på hårddisken? Högerklicka på något i Docken och välja "Visa i Finder" eller?

  • Medlem
  • 2007-02-03 20:41
Ursprungligen av Scumpi:

Knasig fråga, men hur ska du då komma åt det som är på hårddisken? Högerklicka på något i Docken och välja "Visa i Finder" eller?

Man vill väl nästan aldrig ha nåt som ligger direkt på HD? Klickar man upp HD hamnar man ju oftast helt fel (dvs till HD).
Vill man hitta något är kanske äpple+F eller äpple+N bra Vill man till ett särskiilt ställe tycker jag något av kommandona i dumpen fungerar bättre.
För att hitta nåt som ligger i dockan kan man äppelklicka på det för att komma dit i Finder.

Man kan trycka på äpple + n för att öppna ett nytt Finder-fönster och därefter klicka sig vidare dit man vill.

Tryck på Finder ikonen i dockan så dyker det upp ett nytt Finderfönster. Fönstret startar i HD nivån men det kan du ändra på samma ställe som Maso skrev.

Från och med senare versioner av OS X (Panther och senare) resulterar ett tryck på Finder-ikonen i att ett fönster öppnas med utgångspunkt från hemkatalogen. Men i Finders inställningar kan man ändra det.

Jag kör med DragThing så ifall jag vill komma åt en hårddisk genom att klicka på den så förflyttar jag bara muspekaren upp till högra hörnet på skärmen vilket får en DragThing-meny att poppa ut och därefter är det bara att klicka på någon ikon. Fast jag måste erkänna att jag sällan gör så utan jag klickar på Finder-ikonen i dockan istället :). Sedan om du vill dölja alla andra eventuella ikoner på skrivbordet så rekomenderar jag Deskshade som lägger en kopia av skrivbordsbilden över ikonerna.

Är jag den enda som aktivt använder hårddiskikonen? Jag använder dock inte ikonen på skrivbordet, utan jag har den i docken också, brevid papperskorgen. Klickar nog där minst ett tiotal gånger per dag.

  • Medlem
  • 2007-02-04 18:07

ztaafen, vad gör du på HD? Varför inte nån mapp längre ner?

Ursprungligen av Baron:

ztaafen, vad gör du på HD? Varför inte nån mapp längre ner?

För det mesta så är det inte hårddisken som jag ska till, men jag tycker att det fungerar smidigt att ha den där, och sedan klicka sig vidare dit man ska. Sen så sparar jag en massa saker där som senare antingen ska brännas på skiva, flyttas eller slängas.

  • Medlem
  • 2007-02-04 23:39

det finns egetntligen ingen anledning att lägga nåt direkt på HD. Du kan väl lika gärna ha en tempmapp i Dokument eller nån annan stans i hemkatalogen? Det skulle jag känna som en säkrare lösning. Varför inte byta ut HD mot hemkatalogen om du ändå nästan alltid ska klicka ner dig dit?
Ju mindre man behöver pilla på HD desto bättre.
Jag har inte ens behörighet att göra det på mitt vanliga konto. Jag har ett adminkonto som nästan aldrig loggas in. Behöver jag rota i HD eller däromkring autentiserar jag, eller loggar in som admin om det krävs.

Jag vet att det är smartare att göra som du skriver, men det är en gammal vana.

1
Bevaka tråden