Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Vs. iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-04 10:39

Hej!

Sitter i valet o kvalet vilket man ska ha. Är trött på min gamla 30 Kg låda som står på golvet här hemma. Så vill helt enkelt bli av med den. Också vill jag testa Mac eller OS X så att säga.

Men om man jämnför dessa 2 då...

Med samma konfiguration alltså. 2,33 GHz på båda med 2 GB Minne

Om man bortser från att imacen ger en en 24" skärm o Macbooken bara en 17".

Men hur stor skillnad e där?

Och hur stor skillnad är där mellan en 2,16 o 2,33 GHz? Jag ser det som bara 160 Mhz men riktigt så enkelt är det kanske inte?

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2007-02-04 11:49

Se det såhär. MacBook är bärbar, iMac är stationär. Behöver du en bärbar dator eller vill du ha en ruskigt snygg stationär dator som knappt tar upp plats på skrivbordet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-04 12:18

Alltså jag behöver ju ingen bärbar... Men det e skönt. Men är inte prestandan ungefär densamma så är det onödigt o lägga ut 4 000 kr för en bärbar som ändå är sämre... men hade det varit samma prestanda så hade jag kunna göra det. Men jag får kanske ta o bli realistisk o inse att det e nog tyvärr inte samma.

Visst båda datorerna klarar säkert av myvket o det vanliga användandet jättebra. Men man blir kanske sugen på att spela nått spel eller nått annat lite mer krävande nån gång o då skulle det vara surt om Macbook Pro inte skulle klara det.

Du kan välja ännu bättre grafikkort och har snabbare (och större) hårddisk på iMacen. Snabbheten på disken påverkar prestandan speciellt med tyngre applikationer för video och ljudredigering. Sen kan man eventuellt tänka på andrahandsvärdet. Hur bra säljs en 17'' bärbar? Hur bra kommer att säljas en 24'' iMac? Jag tycker säljannonser för 17'' bärbara verkar ta ett tag innan de försvinner. Men, man kanske inte ska tänka på att sälja innan man har köpt något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-04 19:19

Hmm ja. Alltså jag har så svårt med att jämnföra videoredigering o sånt. Då jag inte kan nånting om det. Och det är inte därför jag köper en. Jag vet om att Mac är inte den bästa speldatorn. Och jag spelar inte mycket men sen det är det ända sättet för mig att mäta prestanda.... använder liksom ingenting annat mer än isåfall itunes som skulle dra lite. För vanligt surfande o skrivande lär ju båda 2 klara av galant.

För hur e Mac till spel? Är ingen spelgalning så jag är inte ute efter det bästa inom spel. Sitter ju med en gammal 2,5 GHz P4 med 512 MB minne så i vilket fall som helst så känns det ju som att det kommer bli en uppgradering.

Men det är kanske att föredra att skaffa den bärbara då jag redan har en stationär. Man kan kanske glömma allt vad spel heter på en bärbar?

Det ända spelet jag spelar nu är ju World Of Warcraft. Så det handlar ju lite om hur t.ex. det kommer gå.

Ni får inte tro att detta handlar om att köpa en dator som klarar WoW för då behöver man inte slösa pengar på en Mac. Det handlar mest om att jag är trött på windows, är trött på PC. Vill testa nånting nytt o se hur det faller mig i smaken. Men vill ju ändå ha möjligheten att spela.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-02-04 19:43

Man slösar inte pengar när man köper en Mac - man investerar.

Eftersom jag känner dig privat så tycker jag att du ska köra på den stationära. Eller den bärbara. Svårt val. Men du har cash, köp båda.

MBP och iMac har väldigt likvärdiga specifikationer. Om du köper en MacBook Pro kommer du få en kompetent spelmaskin som enkelt tuggar sig igenom till exempel Half-Life 2 i mjuk framerate. WoW är absolut noll problem eftersom det är ett av de mest lättdrivna spelen på marknaden.

Mellan 2.16 GHz och 2.33 GHz är en mycket liten skillnad. Det viktiga när man spelar spel är grafikkortet. Och 2.16 GHz-processorn är så kraftfull att du troligen inte aldrig kommer att behöva något annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-05 17:44

Ok. Tack för era svar. Och Okkido försökte ringa dig o berätta men du svarade inte.

iMac 24" 2,33 Ghz 2 GB minne, Nvidia 256 MB grafikkort, 250 GB hårddisk leveras till mig om 2 -3 veckor. Den som väntar på nått gott väntar oftast förlänge men det får man väll stå ut med.

25 000:- fattigare men en värdesak rikare eller om det inte vill som jag vill så är jag iallafall ägare av en väldigt dyr HTPC...

1
Bevaka tråden