Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.0 äntligen släppt

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter ett gigantiskt utvecklingsarbete där utvecklarna gapade efter lite för mycket på en gång och därmed fick slita i närmare ett och ett halvt år finns nu frukten av deras arbete färdig: Adium 1.0 är släppt!

Adium är det bästa multiprotokolls-IM-programmet för Mac OS X enligt mig och många andra och ett av de finaste exemplena på fungerande open source-program för Mac OS X.

IM betyder "instant messaging", dvs direkta meddelanden, och är samlingsnamnet för program som MSN Messenger, iChat, AIM, ICQ, Yahoo! Messenger, Google Talk, Jabber m.fl.

Multiprotokoll betyder att Adium hanterar alla ovanstående typer av IM-tjänster. Så istället för att ha igång en bunt IM-program samtidigt för att några kompisar har MSN, några har iChat, några har ICQ osv, räcker det med att bara ha igång Adium. Adium kan till och med slå ihop kontakterna så att du bara har Pelle Persson en gång i kontaktlistan, även om han är online samtidigt på flera olika protokoll.

Det finns några saker Adium inte kan och det är värt att poängtera det direkt:
- Adium kan inte hantera ljud- och videochat. Mer om varför här.
- Adium stödjer inte Skype, inte ens textchat (pga av att Skype ansträngt sig för att förhindra detta).
- Det finns filöverföring, men beroende på protokoll fungerar det olika bra. T.ex. är MSN-filöverföringen väldigt långsam.

Vad Adium gör bra är att hantera textmeddelanden från flera protokoll samtidigt och sömlöst. Adium har dessutom en utmärkt chatlogg som sparar allting man skrivit och som går att söka i. Utseendet på Adium går att förändra väldigt mycket genom att ladda hem olika "Xtras" eller skapa egna utseenden. Adium är integrerat med Adressboken i Mac OS X så att kontakter med flera protokoll slås ihop automatiskt om informationen finns i Adressboken.

Nyheterna i 1.0 är många, närmare 600 nya finesser och buggfixar tillkommit. Såhär skriver Adium-utvecklaren Evan Schoenberg om nyheterna i Adium 1.0:

New features include a shiny new default appearance, an installation setup assistant, improved account management, privacy management, iTunes Now Playing status, optional Dock-like hiding of the contact list, grouping of saved status messages, a redesigned chat transcript viewer with improved searching, and much more. Adium 1.0 includes service-specific improvements such as AIM file transfer and Direct Connect image transfer improvements, Yahoo invisible status, receiving of MSN custom emoticons, and Google Talk buddy icons and typing indication support.

Adium 1.0 also adds QQ messaging support to its repertoire of 13 services which include AIM, MSN, Google Talk, and Yahoo. It is fast, lightweight, highly customizable, and has now been translated into 20 languages in addition to its native English.

Länkar:
Adiums hemsida
Ladda ner Adium 1.0
Versionshistorik för Adium 1.0

Fortsättning av diskussion i nyhetstipstråden:

Ursprungligen av Leftrustle:

Är ingen idiot, fattar att mycket ändrats, och det uppskattar jag. Men lik förbannat ser jag ingen skillnad, vilken var min kommentar, och ingen kritik. Alls. Ok?

Har du kollat in chatloggen? Där tror jag skillnaden är synlig.

Sen är det förvalda utseendet helt nytt, men jag antar att du har kvar ditt gamla om du uppdaterat. Men det är ju en bra sak, att det ser ut som du vill ha det, även om det finns andra nyare utseenden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-03 12:02

Ingen som vet hur jag får tillbaka markeringsfärgen i kontaktlistan? Det är helt sjukt, för en del teman har det äldre Tiger-blåa, medan de som jag vill använda (huvudsakligen nerladdade) verkar ha den nya fula. Visst, jag kan ladda ner temat igen, men grejen är att jag har gjort massa småinställningar i mina favoritteman som är jättesvåra att göra om igen.

Sen, vad menas med nyheten angående dock och kontaktlista? Förstår inte riktigt...

Två nyheter jag har tänkt på:

1. En röd stjärna kommer fram i dockikonen när man har osvarade meddelanden.
2. När man minimerar ett chatfönster, ser man användarens ikon i docken.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Adium använder samma markeringsfärg som resten av Mac OS X. Vill du byta markeringsfärg gör du det i Systeminställningar > Utseende.

Kan det inte vara hur kontakterna markeras med en viss färg beroende på vad som händer; logga av/på, skriver etc.

I så fall kan det ändras i adiums inställningar>utseende>listlayout>färgtema:anpassa

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-02-03 12:10

Det mest uppenbara jag märker är att programmet kommer ihåg MSN-namnen i listan och inte visar mail-adresserna när man startar om programmet.

Ursprungligen av Clas:

Det mest uppenbara jag märker är att programmet kommer ihåg MSN-namnen i listan och inte visar mail-adresserna när man startar om programmet.

Klarade inte 0.89 det? Eller jag hade iofs kopplat MSN till Adressboken, och tog de riktiga namnen därifrån, så jag hade nog aldrig det problemet.

Går det fortfarande inte skriva och se personliga meddelanden suck. Ska det vara så svårt

Ursprungligen av jonmannen:

Går det fortfarande inte skriva och se personliga meddelanden suck. Ska det vara så svårt

Om det inte är så svårt så kanske du kan fixa det själv? Adium är baserat på libgaim, så alla eventuella protokollsfinesser är beroende på att någon utvecklar detta i libgaim först. Och det finns inte i libgaim ännu, därav att Adium inte har det.

Om du kollar i deras ärendedatabas så är det efterfrågat sedan länge, så de förstår att folk vill ha det, men som sagt, så länge det inte finns i libgaim så...

Ursprungligen av Adrian B:

Om det inte är så svårt så kanske du kan fixa det själv? Adium är baserat på libgaim, så alla eventuella protokollsfinesser är beroende på att någon utvecklar detta i libgaim först. Och det finns inte i libgaim ännu, därav att Adium inte har det.

Om du kollar i deras ärendedatabas så är det efterfrågat sedan länge, så de förstår att folk vill ha det, men som sagt, så länge det inte finns i libgaim så...

Hade ingen aning om hur adium var uppbyggt så jag får be så mycket om ursäkt :"> Trodde det bara var en funktion som de valt att inte ha med. Men nu ser jag ju att det är efterfrågat och då lär det nog också komma nångång i framtiden. Bra att veta. Självklart är adium ett otroligt bra program, jag har dock enbart msn-kontakter så jag bryr mig inte så mkt om att den klarar av att hantera flera olika konton. Anledningen till att jag använder det är helt enkelt för att det är så otroligt snyggt och man kan få det att se ut i princip hur man vill

Hur kopplar jag msn till adressboken?

Sen ang överföring adium vs. skype....det är ju inte adium...där e ju olika program under... vi testa skicka med våra icq via adium ist och det gick faktiskt minst lika snabbt som skype. faktum är att jag är inte jätteimponerad av hastigheten med skype.

Ursprungligen av Adzam 1:

Hallå? Nån som kan hjälpa mig med problemet ovan?

Sorry, inte jag i alla fall. Mitt kontaktlista använder systemets markeringsfärg.

  • Medlem
  • 2007-02-03 16:55

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Ursprungligen av Jordi:

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

När det kommer till filöverföring håller jag med. Skype är väldigt bra att skicka filer med medan alla msn-klienter utom messenger för windows är segare än sirap på detta.
Men utseendemässigt så blir ju adium vad man gör det till. Det är ju halva grejen, att få det att se ut som man vill.

Alltså vad är det med folk idag? Var är uppskattningen och kärleken, människor?

Hur fan ändrar jag min markeringsfärg i kontaktlistan?!

suck. Ska det vara så svårt

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Här har ett gäng killar slitet i ett och ett halvt år med att fixa buggar och lägga till finesser för att förbättra Adium. Dom gör det helt gratis, på sin fritid, och ger bort koden till den som vill. Och så gnäller folk över finesser som är bortom utvecklarnas kontroll eller på bitar som redan är erkänt dåliga.

Adium gör en sak riktigt bra och det är att hantera textmeddelanden på flera protokoll samtidigt. Att som Jordi gnälla över filöverföringen är att slå in öppna dörrar, jag skrev ju redan i första inlägget att just filöverföringen är sådär.

Jag vet inte om folk har fattat det här, men ingen av de stora protokollen (ICQ/AIM/iChat, MSN m.fl) vill att andra klienter ska kunna ansluta, därför håller de allting hemligt. Så de som utvecklar libgaim måste ägna sig åt "reverse engineering" för att överhuvud kunna kommunicera. Det är en knepigt jobb och att överhuvudtaget få textmeddelanden och kontaktlistor att fungera är en stor framgång. (Jabber är ett undantag, det är en öppen standard, men än så länge rätt liten jämfört med de stora.)

Att gnälla över utseendet är faktiskt riktigt puckat då det går att utforma nästan precis som man vill. Ladda hem något av alla teman som finns eller skapa ett eget.

Vad spelar det för roll om Skype är snyggare om man vill köra MSN och ICQ i samma program? Program som iChat kommer alltid att vara bättre än Adium på just det iChat gör, de har ingen chans att tävla mot Apple och de försöker inte heller. Vad de försöker göra är att ge folk ett program för att kunna vara online och skicka textmeddelanden över flera protokoll samtidigt och enkelt. Samt att ge folk möjligheten att utforma det nästan hursomhelst.

Adium har inte alla finesser och kan inte göra allting, det tog jag upp i början, men för vad det är och för vad det gör så är det ett väldigt bra program som många uppskattar.

Det är ingen som tvingar en att byta till Adium. Kör man Skype och har alla sina kontakter i Skype finns det aboslut ingen anledning alls att köra Adium. Använder man videosamtal i iChat dagligen så är inte Adium ett alternativ heller. Är snabb filöverföring det viktigaste är nog inte Adium lämpligt heller (beror lite på protokoll). Men klaga inte heller på sådant som programmet inte försöker vara eller utlovar.

Ursprungligen av Adrian B:

Alltså vad är det med folk idag? Var är uppskattningen och kärleken, människor?

Hur fan ändrar jag min markeringsfärg i kontaktlistan?!

suck. Ska det vara så svårt

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Här har ett gäng killar slitet i ett och ett halvt år med att fixa buggar och lägga till finesser för att förbättra Adium. Dom gör det helt gratis, på sin fritid, och ger bort koden till den som vill. Och så gnäller folk över finesser som är bortom utvecklarnas kontroll eller på bitar som redan är erkänt dåliga.

Adium gör en sak riktigt bra och det är att hantera textmeddelanden på flera protokoll samtidigt. Att som Jordi gnälla över filöverföringen är att slå in öppna dörrar, jag skrev ju redan i första inlägget att just filöverföringen är sådär.

Jag vet inte om folk har fattat det här, men ingen av de stora protokollen (ICQ/AIM/iChat, MSN m.fl) vill att andra klienter ska kunna ansluta, därför håller de allting hemligt. Så de som utvecklar libgaim måste ägna sig åt "reverse engineering" för att överhuvud kunna kommunicera. Det är en knepigt jobb och att överhuvudtaget få textmeddelanden och kontaktlistor att fungera är en stor framgång. (Jabber är ett undantag, det är en öppen standard, men än så länge rätt liten jämfört med de stora.)

Att gnälla över utseendet är faktiskt riktigt puckat då det går att utforma nästan precis som man vill. Ladda hem något av alla teman som finns eller skapa ett eget.

Vad spelar det för roll om Skype är snyggare om man vill köra MSN och ICQ i samma program? Program som iChat kommer alltid att vara bättre än Adium på just det iChat gör, de har ingen chans att tävla mot Apple och de försöker inte heller. Vad de försöker göra är att ge folk ett program för att kunna vara online och skicka textmeddelanden över flera protokoll samtidigt och enkelt. Samt att ge folk möjligheten att utforma det nästan hursomhelst.

Adium har inte alla finesser och kan inte göra allting, det tog jag upp i början, men för vad det är och för vad det gör så är det ett väldigt bra program som många uppskattar.

Det är ingen som tvingar en att byta till Adium. Kör man Skype och har alla sina kontakter i Skype finns det aboslut ingen anledning alls att köra Adium. Använder man videosamtal i iChat dagligen så är inte Adium ett alternativ heller. Är snabb filöverföring det viktigaste är nog inte Adium lämpligt heller (beror lite på protokoll). Men klaga inte heller på sådant som programmet inte försöker vara eller utlovar.

Väl talat

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-03 20:12
Ursprungligen av Adrian B:

Alltså vad är det med folk idag? Var är uppskattningen och kärleken, människor?

Omogna människor finns det överallt. Ju populärare 99 blir desto fler blir denna skara människor. Det är kanske baksidan av framgången? Men det var mycket bra skrivet och väl formulerat. Hoppas verkligen folk suger åt sig av detta och använder hjärnkontoret INNAN de slänger ut sig både det ena och det andra till höger och vänster.

Ursprungligen av Adrian B:

Alltså vad är det med folk idag? Var är uppskattningen och kärleken, människor?

Hur fan ändrar jag min markeringsfärg i kontaktlistan?!

suck. Ska det vara så svårt

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Här har ett gäng killar slitet i ett och ett halvt år med att fixa buggar och lägga till finesser för att förbättra Adium. Dom gör det helt gratis, på sin fritid, och ger bort koden till den som vill. Och så gnäller folk över finesser som är bortom utvecklarnas kontroll eller på bitar som redan är erkänt dåliga.

Adium gör en sak riktigt bra och det är att hantera textmeddelanden på flera protokoll samtidigt. Att som Jordi gnälla över filöverföringen är att slå in öppna dörrar, jag skrev ju redan i första inlägget att just filöverföringen är sådär.

Jag vet inte om folk har fattat det här, men ingen av de stora protokollen (ICQ/AIM/iChat, MSN m.fl) vill att andra klienter ska kunna ansluta, därför håller de allting hemligt. Så de som utvecklar libgaim måste ägna sig åt "reverse engineering" för att överhuvud kunna kommunicera. Det är en knepigt jobb och att överhuvudtaget få textmeddelanden och kontaktlistor att fungera är en stor framgång. (Jabber är ett undantag, det är en öppen standard, men än så länge rätt liten jämfört med de stora.)

Att gnälla över utseendet är faktiskt riktigt puckat då det går att utforma nästan precis som man vill. Ladda hem något av alla teman som finns eller skapa ett eget.

Vad spelar det för roll om Skype är snyggare om man vill köra MSN och ICQ i samma program? Program som iChat kommer alltid att vara bättre än Adium på just det iChat gör, de har ingen chans att tävla mot Apple och de försöker inte heller. Vad de försöker göra är att ge folk ett program för att kunna vara online och skicka textmeddelanden över flera protokoll samtidigt och enkelt. Samt att ge folk möjligheten att utforma det nästan hursomhelst.

Adium har inte alla finesser och kan inte göra allting, det tog jag upp i början, men för vad det är och för vad det gör så är det ett väldigt bra program som många uppskattar.

Det är ingen som tvingar en att byta till Adium. Kör man Skype och har alla sina kontakter i Skype finns det aboslut ingen anledning alls att köra Adium. Använder man videosamtal i iChat dagligen så är inte Adium ett alternativ heller. Är snabb filöverföring det viktigaste är nog inte Adium lämpligt heller (beror lite på protokoll). Men klaga inte heller på sådant som programmet inte försöker vara eller utlovar.

You got it man, en sak jag tänkte på och som Adrian nämde i det här inlägget
Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Asså Adium är bland de mest förändringsbara IM-klienter som finns.
Testa surfa in på www.adiumxtras.com och ha lite kul nästa gång. (Själv har jag världens CoOlaste utseende på mitt adium :DO:-) )
Men ja, jag älskar Adium rent utsagt och skulle vilja krama de killar/tjejer gubbar/damer som gjort det möjligt för oss macanvändare att ha en IM-klient som är värdig att vara i en mac dator. /stoffen

Ursprungligen av Jordi:

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Är väl väldigt individuellt, men måste nog säga att jag nog aldrig sett en så snygg multi-im klient som adium!

Ursprungligen av Jordi:

Jämfört med Skype är Adium fantastiskt fult och med extremt slö filöverföring.

Det är så sant!

Ursprungligen av Peter_klimek:

Det är så sant!

Filöverföringen suger, det vet vi redan, men har du testat att använda andra teman till Adium?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-03 18:02

Hade problem när jag uppgraderade till 1.0... den hängde sig så fort den startade... sa någonting om Growl så jag uppdaterade growl manuellt till senaste versionen. Efter det hängde den sig fortfarande vid uppstart men sa ingenting alls... körde alla Maintainance scripts och startade om datorn (Mac Pro)... sen fungerade det... kan vara bra och veta om man råkar ut för samma sak.

  • Medlem
  • 2007-02-03 18:50

"Här är Adium. Det är jättebra program för X och Y men inte så bra på Z."?- "Fan vad dåligt Adium är, speciellt på att göra Z."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 18:56

skapade en tråd om detta igår

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-02-03 20:02

Grymt trevligt med en fräsch 1.0-version!
Hoppas på lite tillökning i libgaim (ni vet vad) i framtiden, vore hett.
Lär då aldrig släppa Adium - så snyggt, enkelt och anpassningsbart program får man leta länge efter.

Ett rungande medhåll till Adrian B!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-03 20:49

meebo tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-24 12:58

Adium vs Meebo

Ursprungligen av paxx:

meebo tycker jag

Jag körde Adium till i höstas då jag bytte till meebo, se www.meebo.com

Fördelar, du slipper har programmet på datorn (drar mindre CPU, RAM)

Nackdelar, det går ännu inte fildela ännu.

Roligt på meebo är att du kan lägga upp en kod på en sida och de som besöker sidan (tex myspace) kan chatta med din meebo-webklient. Smart för företag som tex vill chatta med kunder och enkelt för kunderna som inte behöver skaffa sig ett användarnamn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-03 22:14

Ja om jag nu ska försvara mig med det jag sa innan:

Jag ursäktar mig för att jag svor, det var omoget, men man kan inte förneka att jag blir arg när något banalt som markeringsfärgen inte går att ställa om!

Alla nya funktioner, det är jättebra, men det är inte roligt att känna att man hela tiden går ett steg tillbaka. Jag tex. fick efter upptaderingen sitta i en halvtimme och försöka få tillbaka menyikonen, toolbarsknappar, utseendet, fönsterstorlek då i princip ALLA inställningar försvann efter installationen. Lägg även på problemet med markeringsfärgen; då som sagt hjälper inte alla flashiga funktioner i världen för att få mig på tillräckligt gott humör.

Sen att de har slitit i ett år beror väl på att de tog alldeles för mycket vatten över huvet? Funktionerna som kom är ju knappast revolutionerande, och även om det är mycket buggfixar, hade jag förväntat mig denna upptadering för flera månader sedan.

Jag är jätteglad att Adium finns, men jag hoppas att nästa version kommer snabbare...

Sen letar jag fortfarande efter hjälp för mitt problem, hoppas det går att lösa...

/Adam

PS. Sen att folk blir uppröda över att man svär när de på grammisgalan drar skämt om att suga av skivbolagsdirektörer för ett skivkontrakt; det är vad jag kallar omoget. :|

Edit: Grammisskämtet alltså.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-02-04 16:35
Ursprungligen av Adzam 1:

Sen att de har slitit i ett år beror väl på att de tog alldeles för mycket vatten över huvet? Funktionerna som kom är ju knappast revolutionerande, och även om det är mycket buggfixar, hade jag förväntat mig denna upptadering för flera månader sedan.

Det är fri programvara vi pratar om. Jag förväntar mig ingenting förutom att utvecklarna har roligt.

Grymt bra beskrivet/behandlat Adrian!!!

T-son

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-03 23:25

Ska andra användare kunna se vad jag lyssnar på? Varken MSN eller andras Adium ser det, och jag kan inte se vad min kompis lyssnar på. Någon missad inställning?

Bevaka tråden