Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple först med optisk enhet på "fel sida"?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker också att det är korkat.

Om de vill tillverka en sub-notebook borde de använd en extern FW-Superdrive i matchande design. Jag skulle gärna se en stryktålig design inspirerad av iPod mini/ eller nyare nano. Varför inte anodiserade färger? Hade varit coolt med en röd. MagSafen är även den perfekt för en framtida mindre formfaktor. En mini-DVI, två USB2 samt en firewire. Det är allt som behöver sitta på sidorna.

Jag undrar om 1.8" hårddiskarna ger tillräckliga prestanda för laptops, numera har de ju tillräcklig kapacitet i alla fall.

Säger som föregående talare: Jag tycker också att det är korkat.

Men vi får väl se. Tycker att det är bra som det är
Att man kan pusha in den från sidan.

Lysande ide! En del ovan påstår att denna lösning inte gör DVD'n tunnare, men det är ju klart att den blir det. I en slot in så matar man ju in DVD'n helt och hållet förbi centrumpinnen, sedan snurrar lite motorer och skivan trycks neråt några mm för att sättas på plats på centrumpinnen. Om detta är gjort med rullar ovanför och nedanför DVD så måste ju dessa ha en diameter och lite frispel. Det är denna operation som man nu kan undvika och man sparar i tjocklek mycket mer än vad en DVD-skiva är tjock. Jag skulle gissa att det är kanske 2 eller upp till 4 DVD-skivors tjocklek som sparas och det är ganska mycket det. Gissar 4-8 mm?

fel sida kan vara rätt sida.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 22:46
Ursprungligen av martin_stenmark:

fel sida kan vara rätt sida.

LOL, Martin!
Och rätt sida kan vara en rät sida - i motsats till en avig

Produktidé:

Datorplatta (tablet).
Ovansidan är en 10" skärm, tryckkänslig precis som på iPhone. All navigation och inmatning sker med hjälp av skärmen. På sidorna finns de vanliga utgångarna (USB, skärm, nätverk, ljud). På baksidan finns högtalare. På undersidan finns en optisk enhet för DVD/CD-läsning och -bränning. Tjockleken är endast 1 centimeter och vikten under 500 gram. Operativsystemet är OS X Leopard.

Användningsområden: Surfplatta, läsa pdf-böcker, streama musik från den när den hänger på väggen (Airtunes eller vad det heter), eller spela musiken direkt från den där du sitter med den i handen. Se på TV. Anteckningsblock på mötena med hjälp av medföljande penna. Ritplatta till din vanliga dator (koppla in via USB, endast skärmen aktiveras).

Är detta framtiden eller mina drömmar?

Tror att det finns ett uns av sanning men frågan är om det är smart att dvd spelaren sitter på baksidan när den hänger på väggen.

draags: Smarthet eller funktionalitet? Det är frågan designerteamet måste ställa sig.

Ursprungligen av Calleponken:

draags: Smarthet eller funktionalitet? Det är frågan designerteamet måste ställa sig.

Så sant.

Men om Sony kan trycka in allt lull i en 11" bärbar, varför kan inte innovatörerna Apple göra det samma? Är det så pass stor skillnad på komponenterna?

Ursprungligen av babyarrogant:

Men om Sony kan trycka in allt lull i en 11" bärbar, varför kan inte innovatörerna Apple göra det samma? Är det så pass stor skillnad på komponenterna?

Men vill Apple göra det samma? En sån dator är inte prisvärd?!
Men det kommer att komma.. )

Apple väljer att ha en begränsat utbut och varianter.
Det är bra, stärker varumärket, och utgör en storl del i det jag gillar hos Appel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-02 21:53
Ursprungligen av Lelle_da_bimbo:

Men vill Apple göra det samma? En sån dator är inte prisvärd?!
Men det kommer att komma.. )

Apple väljer att ha en begränsat utbut och varianter.
Det är bra, stärker varumärket, och utgör en storl del i det jag gillar hos Appel.

Jag kan inte gilla Apple bara för att de råkar stärka sitt varumärke. Om jag gillade företag för att de hade starka varumärken skulle jag ju älska MS...

Om Apple inte vill göra en dator som en majoritet av mac-användarna vill ha och har behov av så går företaget till slut under.

Jag instämmer för övrigt med många här i tråden. En ultratunn liten smidig sak utan optisk enhet är uppsatt på önskelistan.

Eller varför inte en utan hårddisk och bara en optisk enhet...:cool: (skämtade)

Ursprungligen av PJW:

Jag kan inte gilla Apple bara för att de råkar stärka sitt varumärke. Om jag gillade företag för att de hade starka varumärken skulle jag ju älska MS...

Enligt någon undersökning så hade Apple 2006 världens näst starkaste varumärke, MS var inte i närheten.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.93389

Edit: citeringstaggen blev fel

Senast redigerat 2007-02-04 17:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-03 13:15

[QUOTE="mendezzz;1226577"]

Ursprungligen av PJW:

Jag kan inte gilla Apple bara för att de råkar stärka sitt varumärke. Om jag gillade företag för att de hade starka varumärken skulle jag ju älska MS...
QUOTE]

Enligt någon undersökning så hade Apple 2006 världens näst starkaste varumärke, MS var inte i närheten.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.93389

Jo, det förvånar mig inte. Fast när gemene man tänker "dator" är det oftast synonymt med Windows och det måste man väl ändå kalla ett "starkt varumärke".

Ta bort den optiska enheten helt? Och därmed ta bort laptopens egenskap som CD-spelare på resande fot eller framförallt för att kolla hyrfilmer på? Eller för spel-CD?
Plus hur ska man installera program, över ett nätverk, som inte finns mer än hemma?
Uh, nä jag förstår inte riktigt vitsen med att ta väck den. Den dagen man hyr filmer eller köper spel på flashminnen så är jag på, men inte förr.

Virituella CD och DVD kan man skapa (.dmg-filer) - så länge de inte är kopieringsskyddade!
För att göra det behöver man en optisk läsare, förståss.

Man skulle kunna ta bort tangentbordet och skärmen!
Bara att koppla in datorn trådlöst till närmaste TV och ha en styrplatta för manövrering.
Då skulle man tjäna plats och få en smidig dator.:cool:

eller en USB-sticka i TV'n med blåtand kopplad till en tejpbit man sätter i nacken!:p

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-17 17:48

Alltså varför inte bara sätta den optiska enheten på ovansidan då?

Blir ju samma sak. Kan man då göra "underdelen" smallare o skärmen lite tjockare men vad gör det om den sammanlagda tjockleken blir likadan. Och det är betydligt mer lättåtkomligt. Bara o fälla ner skärmen o sätta in skivan.

Man kanske ska ta patent på den idén o sen sälja den dyrt till Apple?

(copyrighttecken)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-17 18:35

Den allra smidigaste lösningen vore ju att skrota CD/DVD/Blu-Ray skivor helt. Program och spel levererade på flashminnen/minneskort skulle vara mycket mera praktiska.

Datorer i en CD-fri värld skulle spara mycket el o plats, och därmed även bli kraftfullare. Och sedan så kommer Wireless USB...

Bevaka tråden