Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear stular konstigt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-01 21:52

Tjena,

Jag har ett väldigt märkligt strul med min router från netgear. När jag laddar hem filer eller bilder via webläsaren förloras massa data på vägen. Först tänkte jag att problemet var med routern eller eventuellt störningar i kablar. Eftersom jag behöver routern hela tiden för nätverket kunde jag inte skicka in den på garanti utan att köpa en ny först. Sagt och gjort köpte jag en ny router från Netgear men samtidigt bytte jag ut ALLA kablar till skärmade ifall det skulle vara något sådant. Allt helt nytt alltså, men tyvärr samma problem. Jag får samma problem genom Mac Mini, iMac, MacBook och PC samt webläsare Safari, Firefox (pc & mac), IE för PC.

Och nu blir jag gråhårig. Jag behöver ett nätverk och i arbetet laddar jag mycket bilder över http protokollet, men enda sättet för att få det att fungera idag är att koppla förbi routern helt.

Router 1 är en Netgear wgr614v2 (tror jag) 6 månader gammal.

Router 2 är en Netgear Rangemax wpn824

Samma skit med båda. Den enda routern jag har som fungerar är den belkin-grunkan jag har hemma men den är så oflexibel i övrigt att jag inte vill ta den till jobbet.

Bifogar en screenshot på hur en bildnedladdning på 500K kan se ut.

Någon som kan hjälpa mig?

Lennie

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-01 21:53

...och just det. Supporten på Netgear hade förstås ingen aning

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-02-03 12:20
Ursprungligen av leelan:

Tjena,

Jag har ett väldigt märkligt strul med min router från netgear. När jag laddar hem filer eller bilder via webläsaren förloras massa data på vägen. Först tänkte jag att problemet var med routern eller eventuellt störningar i kablar. Eftersom jag behöver routern hela tiden för nätverket kunde jag inte skicka in den på garanti utan att köpa en ny först. Sagt och gjort köpte jag en ny router från Netgear men samtidigt bytte jag ut ALLA kablar till skärmade ifall det skulle vara något sådant. Allt helt nytt alltså, men tyvärr samma problem. Jag får samma problem genom Mac Mini, iMac, MacBook och PC samt webläsare Safari, Firefox (pc & mac), IE för PC.

Och nu blir jag gråhårig. Jag behöver ett nätverk och i arbetet laddar jag mycket bilder över http protokollet, men enda sättet för att få det att fungera idag är att koppla förbi routern helt.

Router 1 är en Netgear wgr614v2 (tror jag) 6 månader gammal.

Router 2 är en Netgear Rangemax wpn824

Samma skit med båda. Den enda routern jag har som fungerar är den belkin-grunkan jag har hemma men den är så oflexibel i övrigt att jag inte vill ta den till jobbet.

Bifogar en screenshot på hur en bildnedladdning på 500K kan se ut.

Någon som kan hjälpa mig?

Lennie

Jag har också haft strul med Netgear, den tappade anslutningen ståndigt vid stora datamängder från internet särskilt, jag provade det mesta (Netgear 624).
Hade även en Airport Express som förstärkning av nätverket, men det strulade i allafall.
Vafan tänkte jag, inget att förlora, kopplade ur Netgearen, ställde in APE:n som basstation - och allt är bara perfekt, har kört det en månad, inte en dator som tappat internet eller strul med strömning av media.
3 macar på två våningsplan kan ta mot allt som strömmas mellan dem eller från internet.
Fast du har ju ingen APE, så det hjälper ju inte, men Netgear funkade inte för mig iallafall trots att jag hade senaste uppdateringarna till den.

OT men HEJva fantastiskt snygga bilder det blir av router~Filtret ---
förstår ditt dilemma men vill också se det som en grafisk feature helt klart - om det är in den det sitter -- skumt!;]

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-03 13:16
Ursprungligen av kallback:

OT men HEJva fantastiskt snygga bilder det blir av router~Filtret ---
förstår ditt dilemma men vill också se det som en grafisk feature helt klart - om det är in den det sitter -- skumt!;]

Nja, jag är inte helt nöjd med denna grafiska feature som jag inte kan kontrollera. Jodå, det är i routern det sitter då allt funkar fint utan den. För övrigt funkar det utmärkt med en annan router från Belkin...

Har du testat att köra med vanliga oskärmade kablar [Edit: Det hade du visst gjort eller...]? Vad gäller Netgear har jag också problem med min (614v2) men jag tror mina problem helt enkelt beror på att den börjat dö.

Tydligen har routers (iaf de för hemanvändare) en viss begränsad livslängd. Riktigt varför det är på det viset verkar det inte finnas något svar på - en kamrat med samma problem kollade - så nu är jag på jakt efter en ny och jag börjar allvarligt fundera på Apples Airport Extreme, om inte annat så för det hemtrevliga gränssnittet och för möjligheten att dela en skrivare mm mellan anslutna datorer. Fast jag skulle inte köra trådlöst på den e-som det skulle betyda ett besök till ett servicecenter för installation av ett Airport-kort i min G5'a, dessutom har jag inga problem med att köra trådburet...än...

Senast redigerat 2007-02-04 17:22
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-04 17:53

tack för input men jo, jag har provat med oskärmade kablar också. Router nummer 1 är ju trots allt bara 6 månader gammal och router nummer 2 är helt ny.

1
Bevaka tråden