Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning OSX<->Vista i Parallels

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vista börjar rulla bättre och bättre, i synnerhet när jag petade in senaste betan RC2 av Parallels. Vista kommer ut OSX filer men tvärtom?

Jag väljer "Anslut server". Då får jag en ruta men tre fält. Arbetsgrupp eller domän med WORKGROUP ifyllt (vilket stämmer). Sen kommer namn och där är PERANDERS ifyllt trots att konto på Vista heter "Administratör" och jag har inget lösenord. Skriver jag in Administratör och struntar i lösen så händer inget. Vad är fel?

peranders heter mitt konto på OSX.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-02 22:45

Varför ansluter du via TCP när du kan dela mappar direkt i OSX istället?

Att PERANDERS är ifyllt beror förmodlingen att din använder i OSX heter så?
Du MÅSTE ha lösen till administratör, det väljer du ju när du installerar vista i början!

Jag fick aldrig denna frågan med lösen. Installerade Parallels som i sin tur uppmanade mig att peta in Vista CD:n som i sin tur villa ha namn och produktkod. Jag kan inte dra mig tillminnes att jag har valt namnet "Administratör" i Vista, som nu enda konto.

Hur dela? Jag menar mot Vista? Vista kan se OSX mappar så åtkomst från Vista till OSX funkar men inte tvärtom.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-03 11:51
Ursprungligen av peranders:

Jag fick aldrig denna frågan med lösen. Installerade Parallels som i sin tur uppmanade mig att peta in Vista CD:n som i sin tur villa ha namn och produktkod. Jag kan inte dra mig tillminnes att jag har valt namnet "Administratör" i Vista, som nu enda konto.

Hur dela? Jag menar mot Vista? Vista kan se OSX mappar så åtkomst från Vista till OSX funkar men inte tvärtom.

Nu har jag inte låtit en emulator installera vista åt mig, det gör jag gärna själv - Du har aldrig alltså under installationsprocessen fått välja ett lösenord? I så fall måste Paralells ha gjort det åt dig. "Administratör" är ett default konto som alltid skapas, och som alltid heter administratör (Nej, du kan inte ge det ett annat namn). Lösenordet till kontot administratör väljer man när man installerar operativsystemet (Vista, XP, Windows 2000, etc.). Någon annan kanske vet hur installationsprocessen går till i parallells?

Du vill alltså komma åt ALLA dina mac mappar i Vista och alla dina Vista mappar i OSX?
Det bästa sättet är nog att du skapar en ny användare i Vista (Man ska inte vara inloggad som administratör om man inte måste). Den användaren ger du ett lösenord och då borde du kunna ansluta till din vista från osx

Grottat runt lite och det verkar som om man inte kan logga in som administratör. Jag har skapat fler konton och då kan man logga in om man väljer kontonamn och lösen för resp konto. Är det inte opedagogiskt med nätvkerksgrejen i Windows? Det verkar som om jag inte kan godkänna "främmande" att logga in. Kan det verkligen stämma?

Det bidde alltså inget lösenord (man fick ingen fråga om det ens) för Admin-konto i Vista. En lite lurig grej: Parallels Tools öppnar upp ALLA konton på Macen så från Vista kommer man åt alla användares mappar men det är inget större problem eftersom man kan slå på Windows delning i Macen och helt enkelt ta bort Parallels Tools.

En annan egenhet (har jag rätt?): Man kan inte ha ETT Vista till alla användare på Macen. Om jag drar igång Parallels med ett annat konto så verkar det som om man är tvungen att installera Vista en gång per Mac-konto. Lite jobbigt måste jag säga om man har en fleranvändarmac.

Som svar på min egen fråga: Vill du kunna dela filer i båda riktningarna, gör då så här:

Skapa minst ett konto till förutom Administratör på Vista
Slå på Windows-delning på Macen.

Allt funkar, även å, ä och ö i filnamn.

Jag har kört IE7, vilket magplask jämfört med Safari och Firefox. Jag har lite svårt för IE7 när det gäller menyplaceringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 16:45

Hmm jag bygger på här. Jag kör paralells också. Dock har XP installerat via det. Men nätverket klyddar lite.

Får kanske nämna att jag även har en PC med XP vid sidan om. Problemet är att Xp hittar inte macen.

Nätet fungerar hur bra som helst på alla 3 "datorerna", Macen hittar både PCn och Paralells XP på nätverket. Men ingen av windows varken på PCn eller på parallels hittar macen. Jag har satt igång Windows-delning i OSx men det hjälpte inte. Jag vet förvisso inte hur man delar ut en mapp i OSX men tycker ändå att datorn borde ju komma upp.

Har jag missat något?

Tack på förhand

Jag har inga sådan problem. Macen hittas smidigt med Vista både via Parallel tools och via den vanliga vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 19:46

Men hur delar jag ut en mappe eller fil överhuvudtaget?

1
Bevaka tråden