Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows lika bra på Mac som PC?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska ha en bärbar PC i jobbet är det tänkt. Nu vill jag hellre köpa en MacBook så att jag kan använda MacOs när jag vill och Windows när jag vill. Eftersom min arbetsgivare betalar för datorn vill jag säkerställa att en Mac fungerar tillräckligt bra i Windowsmiljö. Om jag köper en MacBook, kan det bli problem då? Eller kommer det att fungera bra på jobbet i Windows-miljö?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-29 19:41

Jag skulle hellre säga att Windows fungerar lika _dåligt_ på Mac som PC. Men så är jag ju fanatiker också. Så, för att se ett seriöst svar; ja - det är ingen skillnad. Kör HP, Acer, Apple eller vad som helst. Samma sak.

Det är praktiskt taget samma komponenter i en Mac som i andra datorer. Windows startar och kör på som vanligt i normal hastighet. Det fungerar precis som vanligt.

det var väl strul med wifi-kortet och nån/några komponenter till?

för vanlig användare ska det inte märkas nån skillnad enligt vad jag läst på nätet, men någon med personlig erfarenhet får addressera mitt ovanstående påstående

Fast scrollplattan har ju bara en knapp. Separat mus blir väl nödvändigt då det inte finns någon motsvarighjet till ctrl-klick på Win. Eller gör det det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 21:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Fast scrollplattan har ju bara en knapp. Separat mus blir väl nödvändigt då det inte finns någon motsvarighjet till ctrl-klick på Win. Eller gör det det?

Jo. Man kan använda ctrl-klick.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 22:59
Ursprungligen av johan_tanying:

Fast scrollplattan har ju bara en knapp. Separat mus blir väl nödvändigt då det inte finns någon motsvarighjet till ctrl-klick på Win. Eller gör det det?

Men det går lika snabbt att lära sig att hålla två fingrar på plattan och klicka för att få en höger-klick. (Funkar exakt likadant i Windows under parallels & Bootcamp)
Precis som att man drar vertikalt med två fingrar på plattan för att scrolla...
Jag tycker det är mycket smidigare än att rulla på hjulet/kulan

Det enda jag har haft strul med är att blåtandstangentbordet inte "kopplas" automatiskt av Windows under bootcamp. (men BT-musen gör det)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-30 09:23
Ursprungligen av Macsimal:

Men det går lika snabbt att lära sig att hålla två fingrar på plattan och klicka för att få en höger-klick. (Funkar exakt likadant i Windows under parallels & Bootcamp)

Det fungerar inte på min macbook under boot camp Har länge letat en lösning för detta. Vet du något jag inte vet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-02 22:51
Ursprungligen av oskob:

Det fungerar inte på min macbook under boot camp Har länge letat en lösning för detta. Vet du något jag inte vet?

Njae, om man kör den uppdaterade Bootcamp 1.1.2 och bränner en skiva med drivrutiner av det och uppdaterar Windows med den så fungerar det bara...

Ursprungligen av Macsimal:

Det enda jag har haft strul med är att blåtandstangentbordet inte "kopplas" automatiskt av Windows under bootcamp. (men BT-musen gör det)

Konstigt, jag installerade Vista Home Basic på en iMac 24" och fick utan problem igång BT-tangentbordet (det fungerade direkt utan bootcamps drivrutiner) medan Mighty Mouse BT-musen minsan inte alls gick igång. Annorlunda under Win XP måtro? Eller har du något tips på hur jag kan lösa det?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag ska ha en bärbar PC i jobbet är det tänkt. Nu vill jag hellre köpa en MacBook så att jag kan använda MacOs när jag vill och Windows när jag vill. Eftersom min arbetsgivare betalar för datorn vill jag säkerställa att en Mac fungerar tillräckligt bra i Windowsmiljö. Om jag köper en MacBook, kan det bli problem då? Eller kommer det att fungera bra på jobbet i Windows-miljö?

Om du vill ha fakta ska du läsa denna artikel:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2832&p=8

SATA drivare från BootCamp kan vara struliga, uppenbarligen..

En MacPro är nästan lika snabb som vilken annan PC som helst.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-03 11:53
Ursprungligen av Macce65:

En MacPro är nästan lika snabb som vilken annan PC som helst.

Det var det dummaste... En mac pro är MYCKET snabbare än vilken annan PC som helst då den har Xeon processorer !!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-12 19:35
Ursprungligen av studiox:

Det var det dummaste... En mac pro är MYCKET snabbare än vilken annan PC som helst då den har Xeon processorer !!!

Fanatiker etc. För det finns självklart inga PCs med Xeonprocessorer...

Ursprungligen av studiox:

Det var det dummaste... En mac pro är MYCKET snabbare än vilken annan PC som helst då den har Xeon processorer !!!

Hoppas du skojar aprilo med mig, annars har du visat att du har noll verkligehetskoll.....

Men jag förlåter dig, det är inte lätt att bli tvingad byta plattform och förstå x86-världen när man fått lära sig att rabbla att PPC är bäst under många år..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 01:29
Ursprungligen av Macce65:

Hoppas du skojar aprilo med mig, annars har du visat att du har noll verkligehetskoll.....

Men jag förlåter dig, det är inte lätt att bli tvingad byta plattform och förstå x86-världen när man fått lära sig att rabbla att PPC är bäst under många år..

Okej, nu har jag tittat pa din lank som du postade.

"if you're not particularly interested in gaming, then the Mac Pro in its base configuration is ready to go and be one of the fastest desktop PCs money can buy."

Jamfor det med det du sa:

"En MacPro är nästan lika snabb som vilken annan PC som helst."

Hmm...Okej jag kan tanka mig att du menade att en Mac Pro ar nastan lika snabb som den snabbaste desktop PCn.

"Fanatiker etc. För det finns självklart inga PCs med Xeonprocessorer..."

Jo fast nu pratade vi ju om vilken pc som helst. Vilken Pc som helst behover inte ha Xeonprocessorer.

Ursprungligen av tompa747:

"if you're not particularly interested in gaming, then the Mac Pro in its base configuration is ready to go and be one of the fastest desktop PCs money can buy."

Jamfor det med det du sa:

"En MacPro är nästan lika snabb som vilken annan PC som helst.".

..när du ska köra XP..p g a problem med SATA-drivare, återigen. Kör Vista istället så slipper du det strulet.

Ursprungligen av tompa747:

...Okej jag kan tanka mig att du menade att en Mac Pro ar nastan lika snabb som den snabbaste desktop PCn.

"Fanatiker etc. För det finns självklart inga PCs med Xeonprocessorer..."

Det var inte jag som skrev det där om fanatiker, det citatet tog du från nån annan..men du kanske kände dig träffad?

Ursprungligen av tompa747:

Jo fast nu pratade vi ju om vilken pc som helst. Vilken Pc som helst behover inte ha Xeonprocessorer

Ja, det finns ju bara fyra modeller av desktop PC, eller? Men, jag hänvisade till artikeln om strul med SATAdrivare till XP, återigen. Det är väl inte kul att långsam filöverföring när du kör XP på en Mactel?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 08:06
Ursprungligen av Macce65:

..när du ska köra XP..p g a problem med SATA-drivare, återigen. Kör Vista istället så slipper du det strulet.

Ja, det finns ju bara fyra modeller av desktop PC, eller? Men, jag hänvisade till artikeln om strul med SATAdrivare till XP, återigen. Det är väl inte kul att långsam filöverföring när du kör XP på en Mactel?

Okej laste inte traden tillrackligt noga.

Ursprungligen av Macce65:

.
Det var inte jag som skrev det där om fanatiker, det citatet tog du från nån annan..men du kanske kände dig träffad?

Svarade pa ett annat inlagg. Fanatiker var inte menat mot mig, sa jag kanner mig inte traffad. Daremot tycker jag ordet 'fanatiker' dyker upp valdigt ofta har pa forumet. Kanns som det har blivit inflation pa ordets betydelse. Sa fort nan tar stallning for apple eller deras produkter, sa dyker ordet upp. Oavsett om man har ratt eller fel.

Det ar val inget fel med att vara fanatiker for den delen heller. Det ar val kul att folk har en hobby. En del samlar pa bilar och en del frimarken.

Tror allt har att gora met ett missforstand

Nar man sager ""En MacPro är nästan lika snabb som vilken annan PC som helst.".

Sa tolkar jag det som alla PC' s. En Mac Pro ar nastan lika snabb som en 486:a exempelvis.

Ursprungligen av tompa747:

"Sa tolkar jag det som alla PC' s. En Mac Pro ar nastan lika snabb som en 486:a exempelvis.

Nej, en 486 är en urgammal processor.

En Mac Pro är NÄSTAN lika snabb på att köra WinXP som en high end PC med Intel Core Duo:

http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2832&p=9

under förutsättning att man fixat strulet med SATA-drivare (tjat, tjat):

http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2832&p=7

hoppas det problemet är löst i senaste Boot Camp??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 20:20

Ur Windows-synpunkt så ÄR Mac en PC. Det är ingen skillnad.

Ursprungligen av Jogin:

Ur Windows-synpunkt så ÄR Mac en PC. Det är ingen skillnad.

men inte riktigt, eftersom XP måste få EFI-koderna "översatta" till BIOS-kod..+ du måste kunna slipstreama för att göra en triktig XP-installation eftersom BootCamp inte levererar bra SATA-drivare..Dessa drivare går INTE att uppdatera efter installtionen.

Vet du hur man slipstreamar in drivare till en XP-installationsmedia?

läster du testen på Anandtech? Hängde du med när de beskrev preblemen med SATA-drivare från BootCamp?

Ursprungligen av Jogin:

Ur Windows-synpunkt så ÄR Mac en PC. Det är ingen skillnad.

Hur menar du ur Windows-synpunkt? Menar du egentligen att ur teknisk synpunt är Mac en (dyrare) PC men känslomässigt är den nåt annat för vissa personer efter att man lagt in ett visst OS på PC:n med Applelogon på?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 00:22

Nej det menar jag inte.

Ursprungligen av Jogin:

Nej det menar jag inte.

Hur menar du då? En Apple är väl en PC (med EFI ) hur man än ser det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 00:58
Ursprungligen av Macce65:

Hur menar du då? En Apple är väl en PC (med EFI ) hur man än ser det?

Ur Windows-synpunkt, ja. Eller nästan iaf, om jag förstod ditt inlägg rätt. Ur Mac OS X-synpunkt så duger dock inte vilken-PC-som-helst. Windows stödjer all hårdvara i en Mac, men Mac OS X stödjer inte all hårdvara på alla PC.

Ursprungligen av Jogin:

Ur Windows-synpunkt, ja. Eller nästan iaf, om jag förstod ditt inlägg rätt. Ur Mac OS X-synpunkt så duger dock inte vilken-PC-som-helst. Windows stödjer all hårdvara i en Mac, men Mac OS X stödjer inte all hårdvara på alla PC.

Aha, nu förstår jag, du menar OS X hårdvarulås som gör att det bara går att köra på dyr hårdvara från Apple!

och att Windows går att köra på alla x86-maskiner...inklusive på Apples, (med lite trixande)

Ursprungligen av Macce65:

Aha, nu förstår jag, du menar OS X hårdvarulås som gör att det bara går att köra på dyr hårdvara från Apple!

och att Windows går att köra på alla x86-maskiner...inklusive på Apples, (med lite trixande)

1. inget hårdvarulås föreligger.
2.EFI på mac är en modern variant av den ålderstigna"bios" som används fortfarande på windows.
3.Macen är inte en dyrare hårdvara om man jämför samma saker på djupet.
4.OSX är inte gjort för att köras på PC i dags läget.
5.Frågan med apple hårdvara eller PC hårdvara beror på om du vill kunna köra bara Windows eller både windows och OSX. Båda fungerar likvärdigt, ej inkluderat vista där...
6 Snack om hastigheter är groft överdrivna från båda sidor, spelar det roll för dig att det tar några sekunder mer eller mindre tid att göra ett visst moment? Köp en SGI
7. Imac intel har allt i ett med gott och ont.( Kör själv imac intel numera)

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

1. inget hårdvarulås föreligger.
2.EFI på mac är en modern variant av den ålderstigna"bios" som används fortfarande på windows.
3.Macen är inte en dyrare hårdvara om man jämför samma saker på djupet.
4.OSX är inte gjort för att köras på PC i dags läget.
5.Frågan med apple hårdvara eller PC hårdvara beror på om du vill kunna köra bara Windows eller både windows och OSX. Båda fungerar likvärdigt, ej inkluderat vista där...
6 Snack om hastigheter är groft överdrivna från båda sidor, spelar det roll för dig att det tar några sekunder mer eller mindre tid att göra ett visst moment? Köp en SGI
7. Imac intel har allt i ett med gott och ont.( Kör själv imac intel numera)

1. Natrurligtvis inte! Du kan bara köra den på Mac hårdvara! Hur kan man kalla det hårdvarulås?
2. EFI är en standard framtagen av Intel o Microsoft, används i WinXP64.
3. Hur djupt då?
4. Rätt, den är låst till Apples dyrare PC-hårdvara!
5. Windows32 funkar inte riktigt som på PC med BIOS eftersom BootCamp måste "tolka" EFI till BIOS. Moderna BIOS styr fläktar osv. Klarar BootCamp förmedla det från EFI?
6. Rätt, men Apple gjorde inget annat än att tjata om hur mycket snabbare PPC var än intel under flera år..:)
7. Du kan inte installera bättre grafikort i iMac i mars/april när AMD/ATI släpper prisvärda DX10-kort..

Ursprungligen av Macce65:

1. Natrurligtvis inte! Du kan bara köra den på Mac hårdvara! Hur kan man kalla det hårdvarulås?
2. EFI är en standard framtagen av Intel o Microsoft, används i WinXP64.
3. Hur djupt då?
4. Rätt, den är låst till Apples dyrare PC-hårdvara!
5. Windows32 funkar inte riktigt som på PC med BIOS eftersom BootCamp måste "tolka" EFI till BIOS. Moderna BIOS styr fläktar osv. Klarar BootCamp förmedla det från EFI?
6. Rätt, men Apple gjorde inget annat än att tjata om hur mycket snabbare PPC var än intel under flera år..:)
7. Du kan inte installera bättre grafikort i iMac i mars/april när AMD/ATI släpper prisvärda DX10-kort..

1, En tolknings fråga kanske. mac osx FÅR bara köras på mac. det är viss skillnad mot ett hårdvarulås om du har sett sånt? Vanligt förekommande förr.
2.Men EFI ville ju inte MS stödja i Vista...?
3. Börja med att ta en märkes maskin och se till att den blir likvärdig med macen. du blir förvånad vilken egentlig kostnad en pc för "5000" har...det är skräp! jämför samma processor typ inte bara hastigheten.. det är tyvärr inte lätt när apple inte skriver ut sina processor typer exakt. men det finns siter på nätet som har dissekerat och fått reda på detta.
4 se punkt 1.
5. erkänner jag har inte super koll!
6. En G5:a är inte direkt långsam vid lansering.. G3 sopade mattan med allt när den kom... nåja historia nu..Intel är det som gäller ett tag till
7.Helt korrekt, ett av det onda man får ta med imac under 24".Men det är inte ett dolt faktum att så är fallet. Vill man kunna uppgradera så finns macpro maskinen. jag kan dock tycka att det saknas en imac tower i sortimentet..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 11:35
Ursprungligen av Macce65:

1. Natrurligtvis inte! Du kan bara köra den på Mac hårdvara! Hur kan man kalla det hårdvarulås?
2. EFI är en standard framtagen av Intel o Microsoft, används i WinXP64.

WinXP64, lika så Vista. Har inte stöd för att boota från ett GUID Partition Table, som EFI använder. XP64 kan däremot läsa diskarna. Vista kommer få stöd för EFI i Service Pack 1. Men inget boot-stöd.

EFI är framtagen utav Intel. Inte Microsoft. Däremot finns det en organisation som ska ta hand om utveckling osv. som Microsoft är med i. Dock gör MS inget större jobb där då de inte kan fixa ett fungerande stöd för det.

Hårdvarulås, nja, på samma sätt som det alltid varit. Mac OS kunde bara köras på Macar förr också, inte en Amiga osv.
MS har i Windows på samma sätt också ett hårdvarulås, de kan bara köras på IBM Compatible PC. Har du en dator med EFI, eller något annat som inte är IBM-standard, kan du inte köra Windows, är det ett hårdvarulås? Om så, då har Apple ett hårdvarulås i OS X.

Ursprungligen av Sidde:

WinXP64, lika så Vista. Har inte stöd för att boota från ett GUID Partition Table, som EFI använder. XP64 kan däremot läsa diskarna. Vista kommer få stöd för EFI i Service Pack 1. Men inget boot-stöd.

EFI är framtagen utav Intel. Inte Microsoft. Däremot finns det en organisation som ska ta hand om utveckling osv. som Microsoft är med i. Dock gör MS inget större jobb där då de inte kan fixa ett fungerande stöd för det..

Så EFIstödet finns i WinXP64 men fungerar inte? de Opteronservrar som går på WinXP o bootar från EFI fungerar inte..och i Vista?? Vi hade ju denna diskussion innan jul om Vista har EFI-stöd eller inte, MEN nu ligger det likförbaskat en mapp på varje Vista 32 OEM DVD som heter EFI. Hur den agerar under en installtion på en x86Mactel vet jag däremot inte, det skulle jag gärna vilja veta.

EFI är en programvara på ett CPROM, liksom BIOS är en äldre typ av programvara på ett CPROM, ingen stor grej i sig, men tillräckligt för att strula till det när man ska installera WinXP32 på en Mactel. Man får inte riktigt samma prestanda som man skulle fått om installtionsprogrammet och OS:et kunnat kommunicera med en BIOS och slapp BootCamp som tolk....
EFI är ingen magisk mackapär som görs av änglar till ackompagnemang av harpor, det är lite kod på ett CPROM som jag antar att Apple fick av Intel på köpet när de köpte övrig kunskap om x86 plattformen.
Det fungerar fint om du kör ett OS som kan kommunicera med EFI men tydligen inte helt perfekt om stödet inte finns.

Därför fins det ingen vettig ekonomisk anledning att köpa en extra dyr dator med en Applelogo om man ska köra Windows på den.

Ursprungligen av Sidde:

Hårdvarulås, nja, på samma sätt som det alltid varit. Mac OS kunde bara köras på Macar förr också, inte en Amiga osv.
MS har i Windows på samma sätt också ett hårdvarulås, de kan bara köras på IBM Compatible PC. Har du en dator med EFI, eller något annat som inte är IBM-standard, kan du inte köra Windows, är det ett hårdvarulås? Om så, då har Apple ett hårdvarulås i OS X.

Att Windows är skrivet för en öppen processorplattform kallar i alla fal inte jag och 500 miljoner WindwsXP-användare för hårdvarulås. Däremot om att, som OS X, efter att det gjordes om för att fungera på x86, letar efter x86 hårdvara och bara kan köras på x86 hårdvara såld av Apple kallar jag och många med mig hårdvarulås.
Kalla det vad du vill, resultat är i alla fall en låsning till Apples hårdvara

Bevaka tråden