Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga in file/mappar i Applemenyn

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-02-02 14:12

Hej
Som gammal OS9 användare saknar jag i 10.4 en möjlighet att lägga in filer/mappar under Apple menyn.
Der var bara att slänga in en mapp och massa filer så kom man alltid åt dem oavsett vad man gjorde, även filer i en mapp kom fram

På 10.2.8 fanns det bokmärken under finder/gå
Hur gör man i 10.4 ?

Ursprungligen av K_ungen:

Hej
Som gammal OS9 användare saknar jag i 10.4 en möjlighet att lägga in filer/mappar under Apple menyn.
Der var bara att slänga in en mapp och massa filer så kom man alltid åt dem oavsett vad man gjorde, även filer i en mapp kom fram

På 10.2.8 fanns det bokmärken under finder/gå
Hur gör man i 10.4 ?

Det var så länge sedan jag lämnade OS9, så jag kanske missförstår dig nu. Om du vill skapa en mapp med olika objekt som du enkelt kan nå, så drar du mappen till Dock - listen där du har dina mest använda program. Högerklicka eller ctrl-klicka på mappen, så får du fram innehållet.

Men antagligen missförstod jag din fråga.

1. Öppna AppleScript-verktyg (ligger i samma mapp som Manusredigeraren). Bocka för "Visa manusmenyn i menyraden". Om du inte behöver dem kan du bocka av "Visa biblioteksmanus".

2. Öppna din /Bibliotek/Scripts/ i din hemkatalog (~/Library/Scripts/). Där kan du lägga mappar och alias och bygga den struktur som du hade i OS9.

3. Klicka på Applescriptsymbolen som dykt upp i menyraden.

1
Bevaka tråden