Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla bildskärmar-dubbla grafikkort

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-01-26 15:56

Hejsvejs. I min Mac Pro sitter det två grafikkort. Ett ATI Radeon X1900 XT och ett NVIDIA GeForce 7300 GT. För tillfället är mina två 23´CD bildskärmar kopplade till ett o samma grafik kort, nämligen ATI X1900:at med 512 MB grafikminne. Blir det någon prestandavinst om jag kopplar en skärm till respektive grafik kort? (NVIDIA:n har 256 MB grafikminne). Jag använder datorn uteslutande till Aperture o Photoshop.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-02-01 20:49

Ingen som vet?
(eller ingen som orkar svara?)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-01 21:41

Eftersom korten måste jobba individuellt så kommer nog det bli bättre med båda på samma kort. Framförallt är det bra då de använder samma drivrutin.
Blandning mellan drivrutiner kan få mystiska problem, som skillnad i färger osv. där man minst anar det.

Detta är dock inte något jag kan backa upp med fakta. Talar bara ur egen erfarnehet och antagande angående prestanda.

Sidde har säkert rätt i det där med olika drivrutiner.
Men ser man strikt på hur mycket minne korten har tillgängligt så borde det bli bättre att köra skärmarna på separata kort. Dvs om båda skärmarna körs på ATI-kortet så får skärmarna 256 MB vardera 'tilldelat'. Med om båda korten används så skulle ju den ena skärmen få 256 och den andra 512 MB vilket, i alla fall teoretiskt, skulle ge en presatandavinst. Men sen beror det ju på huruvida de aktuella programmen använder grafikkortsminnena och hur det är med den saken för just Aperture och Photoshop vet jag inte..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-02 17:51
Ursprungligen av thomasti:

Sidde har säkert rätt i det där med olika drivrutiner.
Men ser man strikt på hur mycket minne korten har tillgängligt så borde det bli bättre att köra skärmarna på separata kort. Dvs om båda skärmarna körs på ATI-kortet så får skärmarna 256 MB vardera 'tilldelat'. Med om båda korten används så skulle ju den ena skärmen få 256 och den andra 512 MB vilket, i alla fall teoretiskt, skulle ge en presatandavinst. Men sen beror det ju på huruvida de aktuella programmen använder grafikkortsminnena och hur det är med den saken för just Aperture och Photoshop vet jag inte..

Tror inte det blir någon prestandavinst utav det.
* Ena kortet kommer köras i 16x och andra i 8x.
* Ena kortet är snabbare än det andra...
* Korten delar inte minne, alltså måste datorn skicka texturer och annat som ska in i grafikminnet två gånger, för det är två olika kort. Dubbla mängden arbete alltså.
* Datorn måste ta hand om två olika processer för att bearbete datan senare. Dubbla mängden IO-kommunikation alltså.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-02-02 20:35

Tackar för hypoteserna. Verkar som om detta blev en "kluring". Vi får väl se om någon kan lösa frågeställningen?

1
Bevaka tråden