Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker MacBook för grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 16:10

Jag kommer snart sluta på mitt nuvarande jobb för att frilansa ett tag som grafisk formgivare / fotograf. Jag kommer därför behöva en ny arbetsstation och eftersom att jag förmodligen kommer flytta / röra mig runt en hel del så känns en laptop som ett självklart val. Jag kommer framförallt använda mig av Photoshop, InDesign & Lightroom & eventuellt göra lite videoredigering.

Frågan är alltså som trådnamnet lyder: Kommer en MacBook (givetvis med 2GB RAM) räcka till mina behov eller finns det något som gör det ett måste att gå upp till Pro:n? Berätta gärna om era erfarenheter om ni arbetat med denna typ av uppgifter på en MacBook.

Jag vill också veta:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 16:34

Glömde nämna att jag kommer arbeta med extern skärm. Så den mindre skärmen är snarare en fördel för MacBook:en.

Jag är frilansande fotograf och journalist, och jobbar över hela världen. Och jag har hittills klarat mig utmärkt på lilla men läckra 12" G4 Powebook (80 GB, 768 MB RAM). Har klippt TV-dokumentärer i Final Cut Express, jobbat med photoshop, lightroom, indesign etc.
Nu börjar den bli gammal, speciellt sen jag uppgraderade till en 10 megapixelkamera. Men det handlar säkert lika mycket om arbetsminnet som något annat. Kommer ändå att uppgradera, men en macbook kommer att räcka väldigt långt. Fast väntar lite och ser om det kommer något nytt den 20 februari, annars beställer jag då.

Så mitt råd är; spara pengarna till bättre objektiv, fler resor eller ett par flaskor gott vin, och kör på en macbook. Men självklart med 2 GB RAM.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-01 18:43

Photoshop, Indesign och Lightroom lär väl knappast kräva mer grafikkort än vad macbooken kan erbjuda. Om nu videoredigeringen stannar vid lite och inte inbegriper några häftigare effekter och 3d så borde nog en macbook räcka.

Lightroom rullar på som bara den på Macbooken (och jag har bara 1,25 GB RAM). Aperture var det däremot lite värre med, men ska du köra lightroom istället spelar det ju mindre roll.

(Dock skall det tilläggas att andra människor med 2GB i sina Macböcker utan problem kan köra Aperture. Det skall tydligen flyta på rätt bra.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-01 20:10

Vilken Macbook har ni? Topp eller low end? Jag velar mellan MB och MBP. MB är väl också mindre stötkänslig?

Tjenare!

Jag kör en MacBook C2D med 2 gig ram och 160 hd och den funkar rätt bra tycker jag:) kör en sådan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 20:43

Rent prestandamässigt spelar det ingen roll såvida du inte skall göra något grafikaccelererat.
Kolla upp om du gör något tungt grafikaccelererat i dina applikationer.

Jag snålade och köpte ibooken istället för powerbooken när det begav sig. Skärmen suger för grafisk produktion!!! Även med extern skärm så är upplösningen på tok för liten (kasst grafikkort med upplösningsrestriktioner för att sälja storebror, kan man tänka) för att kunna jobba någorlunda. Köp Pro. Med en 17" så blir den mer släpbar än bärbar, men du kan jobba direkt mot skärmen i nödfall.

Ursprungligen av mangepetersson:

Jag snålade och köpte ibooken istället för powerbooken när det begav sig. Skärmen suger för grafisk produktion!!! Även med extern skärm så är upplösningen på tok för liten (kasst grafikkort med upplösningsrestriktioner för att sälja storebror, kan man tänka) för att kunna jobba någorlunda. Köp Pro. Med en 17" så blir den mer släpbar än bärbar, men du kan jobba direkt mot skärmen i nödfall.

Tja, visserligen suger skärmen, men med ett litet fulhack så kan du ju få full upplösning på extern skärm.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-10 09:35
Ursprungligen av mangepetersson:

Jag snålade och köpte ibooken istället för powerbooken när det begav sig. Skärmen suger för grafisk produktion!!! Även med extern skärm så är upplösningen på tok för liten (kasst grafikkort med upplösningsrestriktioner för att sälja storebror, kan man tänka) för att kunna jobba någorlunda. Köp Pro. Med en 17" så blir den mer släpbar än bärbar, men du kan jobba direkt mot skärmen i nödfall.

Macbooken har inte den begränsningen, så att man måste köra samma upplösning som skärmen i iBooken. Macbooken kan utan problem köra en högre upplösning än vad den inbyggda skärmen klarar. Detta går även att åtgärda på iBooken med ett litet hack, det är således ingen hårdvarubegränsning, utan en fulhet från Apple för att istället sälja mer av Powerbooken.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-02-10 01:56

Den räcker gott och väl, särskilt om du som du säger puttar i mer RAM.

Körde Aperture och Finalcut på min macbook 2.0a. Fungerade kalas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 12:17

Jag sitter själv på en MacBook, 2Ghz Dual Core, 2 GB ram. Jobbar uteslutande med bildbehandling, grafisk form och webb i Adobes CS2 programpaket. Måste säga att jag först var lite orolig om kraften skulle räcka till, men med 2 GB ram är det inga som hellst problem. Köper du en Macbook nu får du ju dessutom Core 2 Duo. Det går helt ok att jobba med adobes CS2, lite segt med större bildfiler på över 10 Megapixel, men efter att ha testat Photoshop och Bridge CS3-betan så är jag inte ett dugg orolig över att det kommer flyta på. Lightroom betan funkar fin fint den också.

MacBook är ett mycket bra och prisvärt alternativ för dina arbetsuppgifter. Eftersom Adobe CS-paket inte kräver så mycket av grafikkortet så är det inte heller något att oroa dig för. Köp en MacBook ocgh lägg de pengar du sparar fråna att köpa en Pro-modell på ett nytt objektiv eller lite extra externa diskar!

EDIT: Kan ju lägga till att jag bytte från en PowerBook G4 1,3 GHz, 1,25 GB ram, radeon 9200-grafikkort 64 MB ram.

Jag har en svart MacBook = Sotis Lisa, och jag kör både video och photo på min utan några problem. Har förvisso 2 GB ram iden. Fördelen med MacBooken är att den är liten och lätt att tag med sig!

Jag kör även Sotis Lisa som en stationär dator där jag kopplar in flera diskar och kör även TV kort på den och allt utan minsta problem. Hon jobbar på snabbt så att man är bara lycklig.
Till Sotis Lisa har jag kopplat in en extern 20 Wide skärm som jag kör i 1680*1050 utan problem.

Duger fint

Kör en MB C2D 2.0GHz och 2GB ram och har den främst till fotoredigering av 10mp raw. Fungerar klockrent men jag måste säga att aperture inte glider perfekt ens med 2gb ram, har testat adobe lightrooms betor och det är definitivt rappare. CS3-betan går också som tåget.

Rekommenderar dock att du tar 2.0GHz istället för 1.8 då jag upplever att dubbla cache-minnet gör en jäkla skillnad. Köpte 1.8'an till syrran nyss och testade den en hel del för att jämföra, sitter man med foto & video är den extra beräkningskraften välkommen.

Jag kör också Macbook C2D 2ghz med 2gb minne. Använder dagligen Adobe CS2, ibland Lightroom och kör ofta även Logic. Fungerar hur smidigt som helst. När Adobe får ut CS3 kommer det fungera ännu smidigare (Även om jag personligen inte har några större problem med CS2.)

Storleken är praktisk och skärmen är helt duglig när man måste fixa något akut och inte har en extern skärm till hands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 10:24

Tack för all hjälp! Det blev en MB 2.0 GHz med max:at RAM. Känns bra. Allt jag testat än så länge funkar fint! Extremt prisvärd dator.

1
Bevaka tråden