Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två typsnitt i brödtexten, automatiskt(!)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag vill göra såhär och undrar hur man gör.

I antingen PageMaker eller InDesign vill jag ha alla siffror i ett typsnitt och resten av brödtexten i ett annat.

Måste jag skapa ett nytt typsnitt där jag byter ut siffrorna mot de jag vill ha i typ Fontographer eller går det att ställa in i ID eller PM (vilket är vad jag vill)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 10:29

I Indesign har man ju möjlighet att välja gemena siffror som en inställning, men det funkar så vitt jag vet bara med Opentype-typsnitt där båda siffertyperna finns inbyggda i samma typsnittsfil.

som sagt: OpenType-teckensnitt som innehåller t.ex gemena siffror kan göra detta, men du kan även använda InDesigns sök- och ersätt funktion för att hitta alla siffror och applicera ett annat teckensnitt på dem

Tack, tack! Finns det fler sätt?

Tja, det skulle gå att göra ett script som gör det när man kör scriptet

Var väljer man att man vill ha gemena siffror?

Var i indesign väljer man att man vill ha gemena siffror? Jag har en engelsk version och lyckas inte att lista ut det.

  • Medlem
  • 2007-01-22 16:04

I inställningarna för styckeformatet (paragraph style) kanske?

Stort tack Baronen

Jag gjorde sök ersätt (1 resp 2 resp 3 etc) och ändrade till ny Character Style. Men det rekommenderar jag inte, det var typ 2000 siffror som ändrades och även om jag var väldigt koncentrerad då jag ändrade så känns det sådär om jag ska vara helt ärlig.

Du skulle ha sökt på valfri siffra (^9) och lämnat tomt i ersätt med-rutan samt lagt till det önskade formatet i den understa delen av sök & ersätt-rutan (måste klicka "fler alternativ" för att rutan ska synas).

Då hade det räckt med ett klick :).

hu vilket mög

Av någon mystisk anledning har vissa bokstäver blivit small caps utan att jag vill det. Vet någon hur jag kan ersätta dem (men jag vill ha kvar mina siffror och förkortningar som small caps)

1
Bevaka tråden