Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa PMU.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-01 14:24

Min Powerbook G4 tycker om att vila väldigt mycket. Och är sedan omöjlig att väcka. Har förstått att det kan ha att göra med PMU. Har letat efter någonstans där det står hur man gör detta på min modell typ sidan http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-sv, men kan inte hitta rätt. Kan någon tala om hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-01 14:42

Det jag vet är 1.5 GHz FW 800. Är det nåt mer som utmärker den från andra modeller?

Titta på den engelska versionen av det dokument som du länkade till i första inlägget:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-en

Den är lite nyare (2005) än den svenska (2003) versionen av dokumentet, och där finns din modell med:

PowerBook G4 (12-inch)
PowerBook G4 (12-inch DVI)
PowerBook G4 (12-inch 1.33GHz)
PowerBook G4 (12-inch 1.5GHz)
PowerBook G4 (15-inch FW 800)
PowerBook G4 (15-inch 1.5/1.33GHz)
PowerBook G4 (17-inch)
PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)
PowerBook G4 (17-inch 1.5GHz)

1. If the computer is on, turn it off.
2. Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the Power button to restart the computer.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-01 15:01

Testade det där med att hålla in Shift+ctrl+alt+ström, men det enda som händer är att datorn går igång. Jag antar att inget PMU har återställts då?

Ursprungligen av Emilia Angel:

Testade det där med att hålla in Shift+ctrl+alt+ström, men det enda som händer är att datorn går igång. Jag antar att inget PMU har återställts då?

Datorn ska inte gå igång när du gör den tangent-kombinationen. Enligt instruktionen så ska du hålla nere tangenterna, sedan släppa alla tangenterna, sedan vänta 5 sekunder, och sedan starta datorn.

Kolla så att du verkligen trycker ner rätt tangenter. Det har varit uppe i någon annan tråd, där någon tryckte Command (Äpple) i stället för Option (alt).

Eller så är det fel dator-modell. Din dator är kanske den här istället: PowerBook G4 (15-inch 1.67/1.5GHz). I så fall är det annan metod för att återställa PMU.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-01 15:25

Har ingen airport-lucka vid batteriet. Men har FW 800. Kan inte hitta nåt om inch 1.67 nånstans. Vad klurigt det var då att lista ut modellen. Skulle väl ha noterat det när jag köpte den...
Om det nu är det senare förslaget, vad är då AC-adaptern för nåt?

Ursprungligen av Emilia Angel:

Har ingen airport-lucka vid batteriet. Men har FW 800. Kan inte hitta nåt om inch 1.67 nånstans.

PowerBook G4 (1.5 - 1.67 GHz)-modellen har också FW800.
Det måste vara den modellen du har. Den modell som kallas "FW800" är äldre, och är bara på 1,0 eller 1,25 GHz.

Ursprungligen av Emilia Angel:

Vad klurigt det var då att lista ut modellen. Skulle väl ha noterat det när jag köpte den...

Det finns många sätt att ta reda på vilken modell man har. T.ex. genom att läsa på http://www.apple-history.com

Ursprungligen av Emilia Angel:

Om det nu är det senare förslaget, vad är då AC-adaptern för nåt?

AC-adaptern = "ström-dosan"
Du ska alltså koppla ur ström-kabeln från datorn.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-01 15:50

Det är definitivt 1.67 GHz-arn. Nu dj..lar, hoppas det funkar. En vilande dator är ingen dator. Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden