Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

802.11n - uppdaterad o klar - vad hände?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-30 16:16

Tja - det dök upp ngra fler tillgängliga nätverk i menyn... intressant! Kanske har man fler kräm nu då.

Skall bli spännande o se om det blir mer kräm i dotterns iMac - där har aldrig signalstyrkenivån kommit i närheten av max trots att routern står bredvid.

Det blev ingen förbättring på min imac efter "n" uppdateringen. Jag har fortfarande 4 av 15 pinnar på skalan över mitt g-wlan som ges av en AE.

Ursäkta men inte har det väl kommit nån "n-uppdatering" nu? Den senaste, Airport Extreme Update 2007-001 uppdaterar inte till 11n. Den uppdateringen kommer under februari och kommer att kosta ett par tior.

Uppdatering: Ojdå, ursäkta mig! Den kom visst alldeles nu. Tack för info, Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 17:10
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ursäkta men inte har det väl kommit nån "n-uppdatering" nu? Den senaste, Airport Extreme Update 2007-001 uppdaterar inte till 11n. Den uppdateringen kommer under februari och kommer att kosta ett par tior.

Kom idag, finns att köpa på Apple Store. 18kr.

Yes!!

Kan man vinna lite prestanda genom att uppdatera till 802.11n även fast man bara sitter med en 802.11g-router från Bredbandsbolaget? Får bara ut 11 mbit av 54 mbit till routern. Känns tråkigt eftersom jag har 24 mbit-tjänsten från BBB.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 17:37

Har du 24Mb eller UPP till 24Mb? Det är skillnad.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Har du 24Mb eller UPP till 24Mb? Det är skillnad.

Yes!!

Jag har upp till 24 mbit. Men det är inte det som är problemet. Det är att jag bara har 11 mbit kontakt med routern. Jag vill ha bättre mottagning till den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-30 17:47

Tror bestämt att en .n -uppgradering bara påverkar anslutning mot andra .n tillbehör. Ingen bra idé således. Fast 18 kronor är det ju bara, vad förlorar du på att prova?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 17:51
Ursprungligen av stefanduberg:

Jag har upp till 24 mbit. Men det är inte det som är problemet. Det är att jag bara har 11 mbit kontakt med routern. Jag vill ha bättre mottagning till den.

Men ADSL tappar ju fart beroende på hur långt från stationen ditt modem finns.
Du kanske inte kan få mer fart med den tjänsten?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Men ADSL tappar ju fart beroende på hur långt från stationen ditt modem finns.
Du kanske inte kan få mer fart med den tjänsten?

Yes!!

Men det har inte med saken att göra. Jag vill att min trådlösa kontakt mellan datorn och routern ska vara bättre. Denna borde kunna gå i 54 mbit tycker jag. Nu får jag bara 11 mbit mellan datorn och routern. Får jag upp den kontakten så kommer jag att kunna utnyttja uppkopplingen mot internet som nu är begränsad till 11 mbit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 17:52

18 kr känns så löjligt lite att det nästan är mer bök att betala än att fultanka.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 18:04

Hur ska det kunna gå i 54 när du har UPP TILL 24 in i huset? Vad har jag missat?

Yes!!

Jag menar inte 54 mbit till internet. Jag menar bara 54 mbit till routern/accesspunkten. Nu har jag bara 11 mbit till routern/accesspunkten. Där sitter begränsningen så jag bara kan ta del av 11 mbit till internet. Jag vill få upp mottagningen till routern/accesspunkten så att jag kan få ut mer av internetanslutningen. Nu har jag förklarat detta tre-fyra gånger så om du läser igenom vad jag skriver så borde du förstå. Jag tänker inte förklara detta igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 18:09

Hur mäter du det?

Yes!!

Genom programmet "Nätverksverktyg" som finns i Mac OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 18:18

Ok, försår hur du menar nu.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 18:20

Men någon som installerat nya och som kan mäta?

Yes!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-30 18:45

Jag har en MIMOrouter fr Netgear - får 54 Mbit till den med Nätverksverktyg på både macbooken o iMacen. Den har i o f sig 108 Mbit-kapacitet (G) men det verkar inte riktigt lira med airport extreme...

Dock, iMacen kommer fortfarande bara upp i 8/15 när man ser kvaliten i Internetanslutning och det räcker inte för att streama in barnprogrammen på hennes rum. (Det blir sladd även framöver) Jag är rätt missnöjd med detta faktiskt - önskar att Apple kunde adressera problemet - antingen med mjukvara eller ett serviceprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 19:10

Är det inte så att man måste ha den nya basstationen AirPort Extreme (eller motsvarande tredjepartsmojäng) om det ska funka?
Hastigheten på den gamla modellen eller AirPort Express påverkas väl inte om man uppdaterar hårdvaran i datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 19:19

Flaskhalsen sitter ju i routern.

Yes!!

N är en annan standard än B och G.
Du måste alltså ha en router som skickar ut N för att uppleva någon skillnad.
Du kommer inte uppleva någon skillnad om du har en G-router.

jag blir så lackad... vad är det egentligen med imacarna och airportkorten? jag menar... skumt.

Har just lagt in 802.11n-uppdat. o kollade i nätverksverktyg på länkhastigheten den visar 54 Mbit. Rätta mig om jag har fel, borde den inte visa mer (är det 108 som n maxar på?) och sen är det upp till routern i fall den klarar av de hastigheterna?

Ursprungligen av monkey_man:

Har just lagt in 802.11n-uppdat. o kollade i nätverksverktyg på länkhastigheten den visar 54 Mbit. Rätta mig om jag har fel, borde den inte visa mer (är det 108 som n maxar på?) och sen är det upp till routern i fall den klarar av de hastigheterna?

Nej, det ska inte visas något annat än den länkhastighet som för nuvarande gäller, inte vad endera komponenten är kapabel till. Så om du har en g-router är det 54 MBit som gäller. Fast jag kanske missförstod dig?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej, det ska inte visas något annat än den länkhastighet som för nuvarande gäller, inte vad endera komponenten är kapabel till. Så om du har en g-router är det 54 MBit som gäller. Fast jag kanske missförstod dig?

Ok, grejen är bara den att min router är n-kompatibel, verkar dock som att den inte vill vara det med min MacBook. Kan man uppdatera firmware i routers?(har en Netgear)

Aha, då blev det ett annat läge! Har du någon annan dator ansluten till routern? Det kan ju dra ned på hastigheten. Kolla även inställningarna i routern, om du kan sätta den till endast n-läge och testa vad länkhastigheten då blir. Och jag tror det är ganska lätt att uppgradera Netgears firmware, kolla på deras hemsida.

Rapportera gärna vad du kommer fram till!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Rapportera gärna vad du kommer fram till!

Har ingen annan dator ansluten till nätverket. Kollade inställningar i ruotern, fanns inget n...:"> trodde det. Fanns dock en som sade auto 108 Mbps, provade den utan framgång. Fanns ingen ny firmware heller. Det är 18 :- man aldrig får se igen

Ursprungligen av monkey_man:

Det är 18 :- man aldrig får se igen

Det kostar att ligga på topp!

Men nu har du ju en anledning att kuta ut och köpa en ny router.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Men nu har du ju en anledning att kuta ut och köpa en ny router.

Mmm, med tanke på att jag köpte den i december så känns det sådär...:'( Ett långskott, kan netgear genom firmware fixa n-standard? Känns som att jag greppar efter halmstrån...;)

Ursprungligen av monkey_man:

Mmm, med tanke på att jag köpte den i december så känns det sådär...:'( Ett långskott, kan netgear genom firmware fixa n-standard? Känns som att jag greppar efter halmstrån...;)

Ja det är önsketänkande. Netgear har ju en ny tjusig n-serie på gång, Rangemax NEXT, som fixar n-kompatibilitet, så de kommer garanterat inte att kannibalisera på försäljningen genom att uppgradera gamla routers. Om det ens går, de har knappast den hårdvara som behövs i sig.

Men den här ser ju intressant ut: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094619

Bevaka tråden