Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac mini - tjock tv?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-01-31 16:33

jag har en fundering att koppla grabbens mac mini 1,5 ghz till hans tjock tv...
och frågan lyder: funkar det att använda sig av apples dvi-till-video-adapter ( http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/BT4rtY4LqmXS2AC6njc1LimY0HH/7.0.21.1.0.8.25.7.11.0.3 ) och sen med s-videokabel till scarten för att få ut bilden? ljudet går väl att fåt via 3,5mm-rca? vad behöver jag mer för att det skall funka? tv`n är en sony 32" med scart osv, är väl kanske 6-8 år gammal.
finns det någon där ute som har haft eller har den här konfigurationen som kan säga något om bild kvalité?

Jag kör på detta viset. En Scart till S-video och sen en S-video till DVI-adapter. Ljudet ut från minin matar jag till en förstärkare. Så länge Scart-kontakten på TVn har S-video in så fungerar det. Bilden blir dock... inte så kul. Antingen blir den "för stor" för TVn, eller lite för liten. Men men, när jag väl köper en tunn TV så skall det väl ordna sig.

Jag har provat att koppla min mac mini till lite olika tv apparater på det sättet, på en del blev bilden svartvit, vilket iofs kan lösas med att löda om lite sladdar i scart-kontakten. Men annars funkar det att köra komposit istället för s-video. Bilden är det som sagt lite si och så med. Men man kan få till det ganska bra genom att trixa lite i bildskärmsinställningarna.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-01 08:34

En del tv-apparater har två scart-uttag där endast ett av dem klarar s-video, så testa båda om du skulle få svart-vit bild.
Jag körde samma konfiguration innan min plasma. Funkade ganska bra till filmer och så iallafall. Datorbilden blir sådär, och ännu lite sämre om du kör komposit.
Jobbade mycket med zoomen i OS X, då texten inte blir så skarp.

tänk på att när ni matar en analog signal är kvaliten på kabeln väldigt viktig... man tror inte att det ska bli stor skillnad men gosse... skillnaden blir ganska markant faktiskt... sedan vet jag itne (för jag har aldrig matat en analog signal mot en tv på mac) men en så låg upplösning som möjligt ut är ju bra..

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-02-01 16:56

okej, tack för synpunkterna allihopa. vi får prova oss fram, grabben vill kunna se på film på en större skärm än 17" och det är ju inte så mycket pengar det handlar om att köpa kablaget och adaptern. återkommer när vi fått hem grejorna och testat.

Varför finns det ingen koppling som gör DVI eller VGA rakt i in till Scart? Jag menar, en DVD spelare har ju bra bild på en CRT tv och den börjar ju digitalt och går vägen till den analoga tvn.

Någon aning?

martin: det är ingen skillnad... composite och svideo är båda junk... eller vad tänkte du?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-08 08:25

Varför bränner folk inte en DVD bara....? Datorer ska kopplas till platta TVn!

SlimTV for President Campaign

Ursprungligen av boris91:

Varför bränner folk inte en DVD bara....? Datorer ska kopplas till platta TVn!

SlimTV for President Campaign

jaaa... vilken bra ide... eller inte.

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-02-12 20:52

jaha, då var handlat och kopplat och klart. funkar faktiskt riktigt bra, filmerna rullar på utan större kvalitébortfall... det duger åt grabben i alla fall.
det är klart att det skulle bli bättre att koppla till "Platta TVn" som boris91 antyder,,, men som sagt, 300:- för kablar och adapter eller 5000:-+ för en platt tv?
grabben kommer ändå att uppgradera sig i framtiden....

vi är i alla fall nöjd med resultatet.

1
Bevaka tråden