Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera språk som delar på samma NIB-fil

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man börjar översätta sina Cocoa-program får man flera NIB-filer att hålla reda på. Som jag förstår måste man dessutom göra samma förändring i varje NIB-fil så fort man ändrar något. Efter ett par språk kan man förstå att det börjar bli jobbigt. Visserligen finns verktyg som nibtool med vilken man kan göra det lite enklare. Men går det att ha en enda NIB-fil och låta alla strängar ligga i Localizable.strings?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 21:41

Det går men är mer krångligt än att göra flera NIB-filer (du får skriva en hel del extrakod istället).

Jag rekommenderar dock blue-tec Localization Suite som är tre händiga applikationer för att underlätta localization processen.

/Cypher

Localization Suite såg riktigt bra ut. De måste jag undersöka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-31 22:07

Jag brukar ha strängar i NIB-filen, typ %windowTitle% och %buttonName% osv. och sen loopa igenom rekursivt men början från fönstret och sen igenom alla views så att den slår upp de strängarna i min localized.strings.

Detta fungerar väl under vissa omständigheter. För vissa (ofta asiatiska) språk så blir det lite krångligare och då kan man behöva översätta en hel nib-fil. Men det fungerar bra för de flesta västerländska språk.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-31 22:09

Ibland kan man även behöva flytta om saker, förlänga fält osv för de olika språken. En kombination av olika nibar och lösa strängar funkar riktigt bra (iaf i Adium-projektet, där jag hjälper till som översättare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 22:48

Som gammal programlokaliserare och översättare följer jag tråden med intresse.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-31 23:14

Jag bifogar lite filer från mitt senaste projekt (Keyword Manager) som ni kan titta på. Den löper igenom alla views i ett fönster och det finns lite kod där för att justera textfält också (samt ett snitsigt foreach-macro som gör min kod 4ggr kortare varje dag).

Allt är under BSD så det är fritt att använda.

1
Bevaka tråden