Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - Förminska allt material i ett dokument

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en höst gjort en tidning som jag inte vetat säkert vilket format den skulle vara i.
Vi trodde något konstigt, men har nu i efterhand valt 169 x 239 och från början hade vi A4 med ca en centimeter mindre på bredden.

Finns det något sätt att förminska hela innehållet i tidskriften utan att behöva dra i allt, ändra alla olika textrutor till mindre tecken osv? Det kommer i så fall bli ett herrans jobb..

När jag ändå är i dessa banorna, finns det något lätt sätt att ändra storleken på alla texter som är i något visst typsnitt? Som att man kan ändra all text i något teckensnitt till ett annat.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 18:23

Exportera till PDF och be tryckeriet skala ned den är väl enklaste vägen att gå.

Janne Suhr

Till att börja med - spara en kopia på dokumentet innan du går vidare...

Därefter går du in under menyn Sida och väljer Anpassa Layout och kryssar i rutan "Aktivera layoutanpassning"

När detta är gjort går du till arkivmenyn och anger det nya dokumentformatet.

Beroende på hur noggrann du varit när du gjorde din layout, med stödlinjer etc så kommer dina text och bildblock etc att anpassas till den nya layouten.

Förvänta dig inga mirakel, men det är en bit på väg.

För att ändra texter kan du använda sök och ersätt och anpassa horisontell och vertikal storlek, eller ännu bättre, om du använt formatmallar, så anpassar du bara dem

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-01 08:29

Jag brukar bara markera allt och gruppera det. Sen drar jag bara i det så det så jag får rätt storlek (håll nere shift samtidigt=proportionerligt). När texterna ligger i en grupp så följer storleken på dem med också.

Ursprungligen av Hepp:

Jag brukar bara markera allt och gruppera det. Sen drar jag bara i det så det så jag får rätt storlek (håll nere shift samtidigt=proportionerligt). När texterna ligger i en grupp så följer storleken på dem med också.

Gör likadant, även om det är mycket jobb.

Layoutanpassning fungerade nog, men jag är nog inte så petig med saker och ting så det såg allmänt mycket roligt ut, utspritt osv.

Vist kunde tryckeriet fixa det med en skala anpassning, men det är fel på proportionerna också, så allt skulle bli för ihoptryckt.

Nu går jag igenom dokumentet från början till slut istället, fungerar men tar tid.

Tack för tipsen!!

  • Medlem
  • 2012-04-27 15:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Till att börja med - spara en kopia på dokumentet innan du går vidare...

Därefter går du in under menyn Sida och väljer Anpassa Layout och kryssar i rutan "Aktivera layoutanpassning"

När detta är gjort går du till arkivmenyn och anger det nya dokumentformatet.

Beroende på hur noggrann du varit när du gjorde din layout, med stödlinjer etc så kommer dina text och bildblock etc att anpassas till den nya layouten.

Förvänta dig inga mirakel, men det är en bit på väg.

För att ändra texter kan du använda sök och ersätt och anpassa horisontell och vertikal storlek, eller ännu bättre, om du använt formatmallar, så anpassar du bara dem

Det har inte hänt så mycket här? Jag skulle vilja kunna sätta ett värde för procentuell förstoring och låta det slå igenom överallt.
Varför: för att kunna använda samma bibliotek för produktion av papperssidor och sidor för Adobe DPS. Det är svårt med de mått som gäller, så om man kunde låta en punkt vara en pixel "på riktigt" och sedan när man är klar anpassa dokumentet för DPS skulel mycket vara vunnet.

1
Bevaka tråden