Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program att göra schema i?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-09 10:40

Hej!

Hoppas ni kan hjälpa.

Skall göra ett schema för 14st bilar. Principen är att jag har ett s.k. grundschema med 63st pass. Passen rullar som veckodagarna o de tar således 9veckor att rulla runt. Varje bil får ett unikt startnummer i schemat där de startar varje månad. Således startar varje månad på passet som följer där bilen slutade. Jag måste få ut ett schema till resp bil samt ett samlingsschema där samtliga bilar listas.

Är de någon som förstår mitt problem? Nån som har ett tips på hur jag löser detta dilemma?

Tacksam för all form av konstruktiv hjälp!

/Linus

  • Medlem
  • 2007-01-09 11:13

Jag har ett gammalt program skrvivet i QuickBasic som använts förr till detta. Så om någon programeringskunnig har nytta av detta så kan ni få detta. I Princip hade de räckt med att få liv i detta gamla program för att altt skulle lyckas!

/Linus

Du får nog berätta lite mera om problemet för att jag och andra skall kunna komma på en lösning. Vill du att programmet skall lägga schemat och i så fall enligt vilka regler? Eller vill du bara ha två sorters scheman från gemensamma data - ett i bilen och ett samlings och du kan knappa in dem för hand? I det senare fallet behöver du bara iCal och i det 14 kalendrar. Göm 13 kalendrar så har du en bils kalender. Visa alla så har du det gemensamma schemat.

  • Medlem
  • 2007-01-31 12:44

Svårt att förkla.

Men mitt grundschema har ju 63pass. Pass 1 är alltid en söndag o pass 2 måndag osv.
Detta rullar ju runt på 9 veckor.

Nu när jag skall göra februari schemat så har alla bilar olika startpositioner i schemat för att antalet bilar skall bli rätt.

Bil 1 startar på pos 5 den 1 februari
Bil 2 startar på pos 12
Bil 3 startar på pos 19

sen följer bilarna grundchemat månaden ut. Sen startar bilarna nästa månad där de slutade den första.

Jag behöver kunna skriva ut scheman som visar enskilda bilar såväl som alla bilar dag för dag.

Kan iCal hjälpa mig ?

/Linus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-31 16:34

Excel?
En flik/bil + en flik för sammanställningen.
På varje flik: En tabell med 9 rader (veckor), 7 kolumner (dagar).
Skriver man nåt smart i de celler där bilarna har pass, går det säkert att sammanställa enkelt och automatiskt på sammanställningssidan.

Men som Taz skriver, får du gärna vara mer konkret. Jag inser tex inte vad en startposition är i din beskrivning.

  • Medlem
  • 2007-02-01 08:40

Ja excel är det som används idag. Det svåra med excel är när jag skall göra sammanställningen dag för dag. Idag får jag manuellt skriva in rätt bil på rätt pass.

Kan jag bifoga excel filen här kanske så någon ser vad jag menar?

/Linus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 20:18
Ursprungligen av ElWee:

Ja excel är det som används idag. Det svåra med excel är när jag skall göra sammanställningen dag för dag. Idag får jag manuellt skriva in rätt bil på rätt pass.

Kan jag bifoga excel filen här kanske så någon ser vad jag menar?

/Linus

Det är precis sånt som Excel skall kunna sköta automatiskt. Bifoga arket så kan vi se om vi kan peka på vad som skulle kunna göras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 08:50

ja det kan du

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-01 09:16

Släng Execelfilen och lite pengar åt Taz håll så får du tillbaka en proffsigt skriven Filemakerdatabas som fixar det där.

  • Medlem
  • 2007-12-03 22:34

finns det inte program som gör detta bortsett från FM eller Excel?

Ursprungligen av Baron:

finns det inte program som gör detta bortsett från FM eller Excel?

Numbers?

1
Bevaka tråden