Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lite frågor om airport extreme och airport express

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja har lite frågor om dessa då jag tänkte köpa någon av produkterna.

Det här med 54 blabla hastighet på expressen hur mycket snabbare går det på extremen (gånger fem eller? ).

Det finns ju så man kan komma åt en extern hårddisk med nya airport extreme, är detta inget som går med express?

Och för att spinna vidare på det här med USB kontakten. Är det möjligt att koppla in en usb hub och därifrån koppla in en extern hårddisk en skrivare och kan man koppla in en sånhär USB manick som gör att man kan se på TV i macbooken (minns inte vad dom heter) i USB kontakten och streama TVn så man kan kolla på tv på macbook pro utan att behöva ha "antennsladden" i datorn?

blir det väldigt segt om man tex ska skriva ut ett dokument från sin externa hårddisk samtidigt som man tittar på tv?

Tacksam för svar på mina något nybörjaraktiga frågor :">

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 05:10
Ursprungligen av aftermath:

Det här med 54 blabla hastighet på expressen hur mycket snabbare går det på extremen (gånger fem eller? ).

Ska nog erkänna att jag inte hänger med på vad frågan ärhär :). Men 54Mbit är 54Mbit och inget annat...fast det var kanske inte frågan...heh.

Ursprungligen av aftermath:

Det finns ju så man kan komma åt en extern hårddisk med nya airport extreme, är detta inget som går med express?

Näpp, Airport expressen kan du bara koppla på en USB skrivare på.

Ursprungligen av aftermath:

Och för att spinna vidare på det här med USB kontakten. Är det möjligt att koppla in en usb hub och därifrån koppla in en extern hårddisk en skrivare och kan man koppla in en sånhär USB manick som gör att man kan se på TV i macbooken (minns inte vad dom heter) i USB kontakten och streama TVn så man kan kolla på tv på macbook pro utan att behöva ha "antennsladden" i datorn?

blir det väldigt segt om man tex ska skriva ut ett dokument från sin externa hårddisk samtidigt som man tittar på tv?

Som sagt, du kan bara koppla på en skrivare på expressen. Inget annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-14 10:43
Ursprungligen av aftermath:

Det här med 54 blabla hastighet på expressen hur mycket snabbare går det på extremen (gånger fem eller? ).

Gånger fem är det Apple hävdar. Teoretiskt max för 802.11n är 540Mbit/s men typiskt värde är tydligen 200Mbit/s.

Ursprungligen av aftermath:

Och för att spinna vidare på det här med USB kontakten. Är det möjligt att koppla in en usb hub ...

På den nya extreme kan man koppla vi hub koppla in både hårddisk och skrivare. Andra produkter är det nog värre med då den inte har drivrutiner för dessa eller interface för dessa.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-31 10:06
Ursprungligen av flojon:

Gånger fem är det Apple hävdar. Teoretiskt max för 802.11n är 540Mbit/s men typiskt värde är tydligen 200Mbit/s.

På den nya extreme kan man koppla vi hub koppla in både hårddisk och skrivare. Andra produkter är det nog värre med då den inte har drivrutiner för dessa eller interface för dessa.

Fan va bra! Så man inte bara är begränsad till en enhet när man kopplar in via USB. Helt perfekt ju att köra hub och sen både skrivare och hårddisk

Hoppas verkligen att min NAS disk Maxtor Shared Storage II skall fungera. Det gör den inte nu med min 54 mb Broadcom router, har även provat en Linksys WRT300N router som är Draft N utan bättre resultat. Med båda lösningarna fungerade både mina 2 pc bra och en linuxdator bra. Apple hade inget ansvar att det skulle fungera sa de. Nu när jag köpt deras extreme draft N router hoppas jag det funkar annars får de ta på sig ansvaret. Det går riktigt långsamt i dagsläget att titta på bilder eller att streama mp3 låtar. Känns som om något är riktigt fel med Macbook Pro C2D...

Hänger på denna tråd eftersom jag har liknande fråga;

Har beställt en airport extreme. Har jag då någon användning för min gamla airport express? Har för mig att jag läste att expressen kan användas för att förstärka signalen åt den nya extremen?

/d

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-02 22:29
Ursprungligen av dogsknob:

Hänger på denna tråd eftersom jag har liknande fråga;

Har beställt en airport extreme. Har jag då någon användning för min gamla airport express? Har för mig att jag läste att expressen kan användas för att förstärka signalen åt den nya extremen?

/d

Japp, expressen kan du använda som en "förlängare" av räckvidden för ditt nätverk. Sedan har du ju Air Tunes på expressen också, detta saknas på extreme

aha tack för svar
så det går inte o koppla tv till nån basstation så man slipper släpa med sig sladden

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-02-03 09:00

Lånar tråden med en följdfråga ang. AirTunes.
Måste man ha Airport i "iTunes-datorn" för att kunna köra AirTunes? Eller kan man sätta en Express en bit bort i trådnätverket och strömma från den till en annan Express som sitter vid stereon?

Tappar jag inte prestanda om jag förlänger ett nytt 802.11n nätverk med en gammal 802.11g express?

Kan det vara värt att använda den för att köra ett separat g nät? Har förstått att n nät fungerar bäst om man inte blandar in a,b,g klienter? Kan jag skicka på expressen på en av 100mbit portarna på extremen isåfall?

d

1
Bevaka tråden