Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga tömmning av papperskorgen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två filmer som ligger i min papperskorg som inte går att få bort. Får upp ett medelande om att dom används och pga. det kan dom inte raderas.

Har provat att hålla nere alt när jag tömmer. Hjälper inte. Provat att skriva i terminalen som jag läst mig till i en tråd, gick inte heller. Sedan laddade jag ner ett program vid namn force ampty trash och det hjälpte inte det heller.

När jag skriver i terminalen eller använder mig av force ampty trash. Så får jag medelande No such file or directory.

Blir galen! Hur F** ska jag göra för att få tömt den?!

Techniques for solving Trash problems
Trash utilities for eradicating troublesome files

You may want to download and install the freeware utility Trash It! or the shareware utility Cocktail. Using one of these utilities is often the fastest way to Trash recalcitrant files.

Note: Be sure to employ a version of the utility that is compatible with the version of Mac OS X you are using.
Force the Trash to empty using the Option key

This technique uses a hidden feature of Mac OS X to force the Trash to empty. Perform the following steps in the order specified:

1. Press and hold the mouse button on the Trash icon in the Dock. The context menu for Trash will display.
2. Press and hold the Option key.
3. Select Empty Trash from the context menu for Trash.
4. Release the Option key.

Force the Trash to empty using Terminal

This technique uses a Terminal command to fore the Trash to empty. Perform the following steps in the order specified:
1. Launch Terminal, located in the Macintosh HD > Applications > Utilities folder.
2.

At the Terminal prompt, type the following command exactly as written:

* sudo rm -rf ~/.Trash/*

Note that:

* There is a single space after each of the terms sudo, rm, and -rf in the command.
* Assure you have typed the command exactly as written before proceeding: typographical errors in this command can have dire consequences, including erasing your hard drive!

3. Press Return.
4. Type your Admin password when prompted, then press Return. The files in the Trash are now deleted.

Provade rubbet men inget funkade!! Tar bort om jag lägger in nya saker i papperskorgen, men inte dessa två filmer. Helt galet! Blir tokig på detta.

Ingen som har någon annan lösning?

hmm mysko. Om jag säger som våran gamla lärare jämt sa. "Testa att starta om datorn"

om inte cocktail fungerar kanske inte onyx gör det heller, men det är ju iaf gratis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 01:59

Har du stängt av datorn sedan det började krångla eller har du bara satt den i vila? Om det senare alternativet stämmer så tycker jag att du ska göra som acidflash tipsade om

Har provat rubbet. Inget funkar... provade även onyx hjälpte inte det heller. Dessa två jä*** filmer ligger kvar. Blir tokig. Ska man behöva installera om OS X för att få bort skiten?!

Har du provat flytta dem till skrivbordet, starta om, lagt dem i papperskorgen, starta om? Sedan tömma papperskorgen? I en version av OS X (en tidig) så lade man in att alla filer som ligger i papperskorgen vid uppstart som är markerade som upptagna, sätts som icke upptagna, just för att det är fel om de är upptagna vid systemstart och de ligger i papperskorgen. Att göra som jag beskriver kan "trigga" en uppdatering av var filerna ligger i systemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-28 16:13

Har du provat Säkert papperskorgstömning ?

Den har fungerat bra för mej när en fil är upptaget och inte går att tömma.

Tyvärr igen Taz och REP. Får inte bort skiten.... Blir tokig....

Har fått ur dom ur papperskorgen. Så jag kan få tömt den. Men när jag lägger tillbaka dom får jag samma fenomen igen.... Finns det något komando för att radera filerna direkt utan att lägga dom i papperskorgen?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-31 07:47

Händer mig också med jämna mellanrum men sen helt plötsligt så försvinner de i allafalll. Blir inte riktigt klok på varför det är så.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-01-31 07:53

Vad händer om du lägger en envis fil i en mapp, och sedan försöker ersätta den av en ny, mindre och snäll fil - med samma namn?

Prova skivverktyg så det inte är något fel på biblioteksfilen för filmerna

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-24 20:38

Jag hade samma problem nyss. Problemet löste jag genom att
A) lägg ut filerna i en mapp på skrivbordet.
B) har du en rootanvändare gå till punkt E) har du inte fortsätt på punkt C
C) gå in Finder->program->verktygsprogram->Netinfo-hanteraren
D) lägg till en rootanvändare*
E) logga ut ur din användare
F) logga in på annan skriv "root" i användarfältet och ditt lösen för rootanvändaren
G) öppna finder och navigera fram till din användares skrivbord
användare->####din vanliga användare####->desktop
F) dra mappen du la filerna i till papperskorgen och töm
G) logga ut från rootanvändaren och logga sedan in igen på din vanliga användare
H) njut av att ha en tom papperskorg

*Använd ett säkert lösenord

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-02-24 20:47

lägg skiten på skrivbordet
Öppna terminalen och få till skrivbordet
kör med sudo rm dummafilmen.mov [Enter] Så försvinner dummafilmen.mov undvik att få till dubbla mellanslag efter som det tolkas om "allt"
http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/

1
Bevaka tråden