Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på extern HD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En lite simpel fråga kanske, men kan man använda en Usb-HD till ett startsystem, eller måste det vara en fireWire-HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 22:00

Du kan starta datorn från en USB-hårddisk, men bara om du har en Intelbaserad Mac.

MiniMac

OK, jag har en ny MiniMac, men var kan jag inte installera ett system på den externa.
Är det kanske så att systemet till MiniMac är speciellt, eller.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-01 10:52
Ursprungligen av Mondo:

Du kan starta datorn från en USB-hårddisk, men bara om du har en Intelbaserad Mac.

På min externa USB HD så ville den inte detta, har en vanlig MB, sa att det inte gick att insallera på den sortens disc.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan.

Alla Macar levereras nya med OS X på medföljande skivor. Genom att mata in den första skivan märkt Mac OS X och hålla inne C under uppstart kommer du till en installerare och kan välja var du vill installera OS X, inklusive på externa hårddiskar.

Det är samma OS X till alla Macar, men installationsskivorna som medföljer nya Macar är generellt specifika för den speciella produktserien. Dvs du kan använda samma installationssskivor från andra Mac Mini med Intel-processor, men de skivorna kommer inte att fungera för att installera OS X på t ex en Mac Pro eller en MacBook. Däremot kommer du troligen att kunna installera OS X på en extern hårddisk kopplad till Minin, och sedan starta andra typer av Macar från den externa hårddisken.

Kan man installera OSX på en extern disk utan att riskera att befintlig installation på inbyggda hårddisken sabbas?

Den, tycker jag, självklara frågan är i så fall om det går lika bra att installera på USB-minneskort?

Så här är det!
När jag använder installationsskiva 1 till MacMini (Intelbaserad), och startar från Cd, kommer jkag till momentet där jag ska välja skiva, men då får jag ett meddelande att det inte går att installera på den externa. Skivan är formaterad som Journaled HFS+.

  • Medlem
  • 2007-01-31 17:27

Ett annat (bättre?) alternativ är att klona den interna disken, och sedan ändra startskiva. Det kan man göra i skivverktyget.

Varför det inte går att installera direkt har jag ingen aning om. Jag visste inte ens att det gick att använda USB-diskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-01 10:58

Varför ska folk hålla på med USB när det finns Firewire?
USB duger bara till tangentbord och musar.
Skit i USB-diskar.

  • Medlem
  • 2007-02-01 11:53

Konrad, ett problem i sammanhanget är att OM man nu har några diskar liggandes som också är hyffsat nya (med SATA) så finns det nästan inte att få tag på FW-lådor at stoppa sin sata-disk i. Lite OT men ändå. Någon som känner till sådana lådor får gärna tipsa om det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-01 13:12

Vad jag vet kan du inte starta från en extern USB-hårddisk, du kan endast starta från en FireWire-hårddisk. Och därmed inte heller installera på en USB-hd.

1
Bevaka tråden