Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-laptop i tyngdlöshet...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 19:08

En väldig kuriosafråga som jag funderat över: Hur beter sig laptoparna med rörelsesensor i tynglöshet? Kom på det när jag såg bilderna på ipoden på ISS.

De stoppar ju hårddiskarna när inte längre tyngdkraften känns av, vilket skulle vara ett stort problem i rymden. Normalt varar ju inte ett fall mer än någon sekund, frågan är hur den beter sig vid längre avbrott i tyngkraften. Nån som vet eller iaf kan spekulera i frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 19:46

Det ska jag testa nästa gång jag reser till jymden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 21:39

Mja, sensorn känner väl av hastiga accelerationer, så tyngdkraften är irrelevant i det avseendet?
Med ditt resonemang så skulle det krävas fritt fall för att sensorn skulle låsa disken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 22:19

Men är det inte just (nästan) fritt fall som får den att låsa disken?

Tänk dig att den knuffas utför en bordskant, först är det standardacclerationen 9,82 m/s^2, sen när den går runt kanten så blir det en vridning av den, och medan den faller är den 0, på alla axlar. (förutom luftmotstånd då)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-25 23:49

Jag röstar på att den inte fungerar i "jymden". Jag kan ha fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 01:13

Finns väl ingen anledning till att den inte skulle fungera i rymden? Det är trots allt bara en accelerometer, utsätts den för höga accelerationer låser den hdn. Dvs, utsätts den för en acc. på över kanske 8m/s^2 så låser sig hdn. Eftersom hdn inte utsätts för någon acceleration alls när den befinner sig i rymden (i omloppsbana [där G fortfarande finns men är lägre än på marken] eller äkta tyngdlöshet) händer inget såvida du inte ger den en ordentlig knuff. Däremot kan jag tänka mig att en MacBook som lämnades igång under en uppskjutning hade fått fnatt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 09:16
Ursprungligen av shandar:

Finns väl ingen anledning till att den inte skulle fungera i rymden? Det är trots allt bara en accelerometer, utsätts den för höga accelerationer låser den hdn. Dvs, utsätts den för en acc. på över kanske 8m/s^2 så låser sig hdn. Eftersom hdn inte utsätts för någon acceleration alls när den befinner sig i rymden (i omloppsbana [där G fortfarande finns men är lägre än på marken] eller äkta tyngdlöshet) händer inget såvida du inte ger den en ordentlig knuff. Däremot kan jag tänka mig att en MacBook som lämnades igång under en uppskjutning hade fått fnatt...

Är det hög acceleration de reagerar på? Alltså själva krocken med marken, inte fallet då? Jovisst, skullle ju funka, men då ska den vara förbonkat snabb.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 10:05
Ursprungligen av shandar:

Finns väl ingen anledning till att den inte skulle fungera i rymden? Det är trots allt bara en accelerometer, utsätts den för höga accelerationer låser den hdn. Dvs, utsätts den för en acc. på över kanske 8m/s^2 så låser sig hdn. Eftersom hdn inte utsätts för någon acceleration alls när den befinner sig i rymden (i omloppsbana [där G fortfarande finns men är lägre än på marken] eller äkta tyngdlöshet) händer inget såvida du inte ger den en ordentlig knuff. Däremot kan jag tänka mig att en MacBook som lämnades igång under en uppskjutning hade fått fnatt...

Ni känner väl till Newtons lagar. Om du ska hålla jämn höjd till jorden bör du motverka dragnings kraften som drar dig till jorden. Alltså om du har G=9,81 men du motverkar kraften med 9,81 i motsatt riktning då svävar du. Samma i rymden. Du måste motverka dragninskraften från jorden för att hålla en viss höjd. Detta görs genom att höja eller sänka hastigheten.

Och ja sensorn fungerar oberoende var du befinner dig. Har inget att gör med om den faller eller inte.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-26 13:04
Ursprungligen av shandar:

Finns väl ingen anledning till att den inte skulle fungera i rymden? Det är trots allt bara en accelerometer, utsätts den för höga accelerationer låser den hdn. Dvs, utsätts den för en acc. på över kanske 8m/s^2 så låser sig hdn. Eftersom hdn inte utsätts för någon acceleration alls när den befinner sig i rymden (i omloppsbana [där G fortfarande finns men är lägre än på marken] eller äkta tyngdlöshet) händer inget såvida du inte ger den en ordentlig knuff. Däremot kan jag tänka mig att en MacBook som lämnades igång under en uppskjutning hade fått fnatt...

Med andra ord - jobba inte med ett osparat specialarbete precis när du drar iväg med en rymdraket.

Jag är inte haj på rymdlagarna och undrar därför hur min MBP skulle fungera under ett fallskärmshopp. Bör jag spara innan?

Ursprungligen av Hallon:

Med andra ord - jobba inte med ett osparat specialarbete precis när du drar iväg med en rymdraket.

Jag är inte haj på rymdlagarna och undrar därför hur min MBP skulle fungera under ett fallskärmshopp. Bör jag spara innan?

VIlken del av fallskärmshoppet tänker du på?

Tidigare då man tog upp datorer i rymden fick man problem med Macarna. Till skillnad från andra datorer brukade Macarna själva skjuta ut disketterna. De var kalibrerade för att fungera bra på jorden, men i tyngdlöst tillstånd fortsatte disketterna rakt ut och blev till små projektiler i kabinen.

Om jag inte minns fel skickades det första e-postmeddelandet från rymden till jorden från en Mac Portable.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-26 08:31

IBMs datorer har vad jag vet samma teknik för hårddiskövervakning.. Det är väl IBM som NASA använder idag?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 09:22
Ursprungligen av lobStar:

Men är det inte just (nästan) fritt fall som får den att låsa disken?

Tänk dig att den knuffas utför en bordskant, först är det standardacclerationen 9,82 m/s^2, sen när den går runt kanten så blir det en vridning av den, och medan den faller är den 0, på alla axlar. (förutom luftmotstånd då)

Tanken är ju att sensorn fungerar vid stötar och hastiga rörelser, så jag tror inte på ditt resonemang. Det låter märkligt att datorn måste hamna i tyngdlöst tillstånd för att sensorn ska gå igång.
Vad menar du förresten med "standardacceleration"? Fritt fall innebär på jorden en acceleration med ~9,82...m/s^2, så accelerationen är ju inte noll på någon axel förutom möjligen de laterala.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 09:37
Ursprungligen av vanilj:

Tanken är ju att sensorn fungerar vid stötar och hastiga rörelser, så jag tror inte på ditt resonemang. Det låter märkligt att datorn måste hamna i tyngdlöst tillstånd för att sensorn ska gå igång.
Vad menar du förresten med "standardacceleration"? Fritt fall innebär på jorden en acceleration med ~9,82...m/s^2, så accelerationen är ju inte noll på någon axel förutom möjligen de laterala.

Rätt fast tvärtom! Något som faller fritt upplever sin acceleration som 0 på alla axlar, medan något som ligger still på jorden upplever en acceleration rakt nedåt på 9,82 m/s^2. Detta genom tyngdkraften.

När man faller så "tillfredställer" man tyngdkraften så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 11:38
Ursprungligen av lobStar:

Rätt fast tvärtom! Något som faller fritt upplever sin acceleration som 0 på alla axlar, medan något som ligger still på jorden upplever en acceleration rakt nedåt på 9,82 m/s^2. Detta genom tyngdkraften.

När man faller så "tillfredställer" man tyngdkraften så att säga.

Nej, du har fel referenspunkt. Jag vill fortfarande hävda att om jag faller fritt från ett flygplan t.ex så har jag en acceleration på 9,82 m/s^2.
Ett föremål som ligger still på jorden har ingen acceleration. Jag tror du gör misstaget och blandar ihop detta med kraft-begreppet här.

(Nu glider vi dock ifrån ämnet)

Ursprungligen av vanilj:

Nej, du har fel referenspunkt. Jag vill fortfarande hävda att om jag faller fritt från ett flygplan t.ex så har jag en acceleration på 9,82 m/s^2.
Ett föremål som ligger still på jorden har ingen acceleration. Jag tror du gör misstaget och blandar ihop detta med kraft-begreppet här.

(Nu glider vi dock ifrån ämnet)

Fast det är en kul glidning!

Jag röstar på lobStar. Begreppet acceleration fick en ny innebörd i och med den generella relativitetsteorin och används i dag på olika sätt. Den som faller fritt utsätts inte för acceleration enligt modern fysik, medan den som står på jorden utsätts för en kontinuerlig acceleration.

Däremot, för den som faller ned mot jorden ökar (accelererar) hastigheten relativt jordytan ju med 9,82 m/s/s.

http://en.wikipedia.org/wiki/General_relativity

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 13:24

precis
Alltså, vid fritt fall visar sensorn 0 på alla axlar. Frågan är då, är det detta som får den stoppa disken, eller är det snabba förändringar? Jag gissar på det första, som är lättare att göra, men har nackdelen att det inte funkar i tyngdlösa miljöer eftersom den då hela tiden skulle tro den var påväg mot marken. Om det inte finns någon specialrutin för långa perioder av tyngdlöshet dvs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 13:33
Ursprungligen av lobStar:

precis
Alltså, vid fritt fall visar sensorn 0 på alla axlar. Frågan är då, är det detta som får den stoppa disken, eller är det snabba förändringar? Jag gissar på det första, som är lättare att göra, men har nackdelen att det inte funkar i tyngdlösa miljöer eftersom den då hela tiden skulle tro den var påväg mot marken. Om det inte finns någon specialrutin för långa perioder av tyngdlöshet dvs.

Nej, nej och åter nej. Vad händer om du knuffar till datorn i sidled? Den inträder inte i tyngdlöshet. Alltså låser inte disken... Ganska värdelös sensor i sådana fall.

Ni blandar ihop acceleration med tyngdaccelration och kraftbegreppet. Utgå ifrån vad som undervisas i gymnasiets Fysik B-kurser så kommer ni få det klart för er.

Jag vet inte om det kan bli tydligare: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300781

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 13:50

Alltså parkerar den skivan när det sker en hastig förändring. Alltså bryr den sig inte om själva värdet sensorn ger utan om fröändringen i en viss tidsrymd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-26 13:58

Vilket innebär att disken parkeras om den får en kraftig knuff. Lite opraktiskt, men visst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 15:53
Ursprungligen av lobStar:

Vilket innebär att disken parkeras om den får en kraftig knuff. Lite opraktiskt, men visst.

Opraktiskt? Är det inte det som är hela syftet med anordningen - att undvika skador på hårddisken?

Rajje> Läs informationen på länken så får du det förklarat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 15:34

Hmm... Det diskuteras och diskuteras ... Kan ingen kolla upp hur det faktiskt är? Det måste ju stå någonstans i någon teknisk specifikation.

...disken knackas om man slänger grejjen i väggen på ISS

På tal om näsan ingenting här (eller iaf Marcus kommentar om disk-projektilerna) så hörde jag att borsten (eller vad det är) som stoppar cd'n när iMacen spottar ut dom blev utsliten för en kompis kompis, så den bara fortsätter ut och studsar i bordet. Tyckte jag var lite roligt.

  • Medlem
  • 2007-01-30 15:10

Enligt apples artikel (länkad av "vanilj" ovan), så är det ju plötsliga accelerationer den registrerar. En sådan uppstår ju även när datorn börjar sitt fall mot marken. Det borde betyda att den funkar lika bra mot kraftiga stötar som mot ett fritt fall mot marken.

Huruvida den fungerar i rymden.
Absolut! Puttar du till den i rymden så låser den diskarna, eftersom även detta utgör en viss "G-kraft" på datorns sensor. Vid uppskjutet tror jag att den snabbt skulle låsa diskarna, och därefter, pga. de starka vibrationerna, hålla diskarna låsta tills dess att raketens hårda arbete med att undkomma jordens dragningskraft är gjort.

Tror jag.

http://www.kernelthread.com/software/ams/ams.html

"It is interesting to note that the accelerometer in the PowerBook is calibrated to read (0,0,0) when the laptop is in freefall in a vacuum"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 15:21
Ursprungligen av lilledanne:

http://www.kernelthread.com/software/ams/ams.html

"It is interesting to note that the accelerometer in the PowerBook is calibrated to read (0,0,0) when the laptop is in freefall in a vacuum"

Fritt fall i vakuum får man ju hoppas aldrig inträffar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-30 19:38

Ska man vara petig så finns ju fritt fall bara i vakuum...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 20:48

Varför skulle det inte fungera? Ni får ju tänka på att det finns tre sensorer för X-Y-Z-led.
Dessa fungerar oavsett vilken riktning det är, Tanken med sensorerna är ju att stoppa disken vid en kratfig smäll oavsett riktning.

1
Bevaka tråden