Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa NTFS på Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag har sökt men inte funnit svar.

Frågan är alltså ifall det finns något sätt eller något program som gör det möjligt att läsa hårddiskar som är formaterade i NTFS i Mac OS X? Jag har inte lyckats med detta. Jag vet att det finns program för Windows som gör det möjligt att läsa HFS+, men finns det "åt andra hållet" så att säga?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 19:52

Läsa kan du göra direkt.... men skriva är lite svårare.. om du inte ska boota från enheten (bootcamp) så kör ntfs-3g

  • Oregistrerad
  • 2007-01-30 22:54

Klart du kan läsa NTFS formatterade diskar, dom monteras ju på skrivbordet som vilken disk som helst.

Vill du däremot SKRIVA till en disk kan du köra MacFuse (Google project). Lite (mycket) svårt att installera dock om man vill få det bra.

Ok, nej jag tänkte mest eftersom jag har kompisar som har windows, och därmed det filsystemet.

När jag kopplade ihop hårddisken med min dator så kom det upp en ruta som sa att hårddisken inte kunde läsas eller något dylikt, och det kom två alternativ, antingen att unmounta den eller att formatera, och det senare var inte min kompis särkillt sugen på... Är det möjligt att hårddisken var formaterad i något annat filsystem?

Jag kör 10.4.8...

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-26 23:52

Nåt lurigt är det med disken isf. Om den är formaterad med standard NTFS så ska din Mac med 10.4.8 kunna läsa den.

Ok, tack! Då ligger felet i hans hårddisk/formateringen på disken... Tack iaf

T.o.m. blandade filsystem på externa diskar funkar. Har en extern FW/USB2 som partitionerades (med hjälp av en pc) i en NTFS och två FAT32. Works lika a charm, som jänkarna brukar säga.

Men för eget bruk är det FW och HFS+ som gäller. Känns tryggast och kvickast så.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-27 13:25

Det som kan strula är om han kör mjukvaru-raid på disken, då kommer macen med all säkerhet inte kunna läsa den.

1
Bevaka tråden