Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra och prisvärd laserskrivare för Mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som kan rekomendera någon bra laserskrivare för mac?

Och kan jag om jag kopplar in den till min stationära imac ändå skriva ut från min bärbara macbook? eller måste det vara en nätverksskrivare?

Lexmar 120N är ett förslag

Man kan dela skrivare via en annan mac. Nackdelen är att datorn måste vara påslagen. Har själv en nätverksskrivare (HP2600n färglaser), och det är fenomenalt skönt att kunna skriva ut på vilken dator som helst utan att först behöva slå på en värddator.

Sen finns väl Airport Express m.fl. lösningar för att kunna dela på skrivare?

  • Medlem
  • 2007-01-23 02:04

Har likadan skrivare som ovanstående skribent. Mycket skrivare för pengarna!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-23 03:39

Har likadan skrivare som ovanstående skribent. Mycket skrivare för pengarna!

Mitt första skäl att välja HP 2600n var att den stödjer både Windows & Mac
... sen för att den är snygg
... sen för att HP alltid är HP

Verkar vara en samstämmighet vad valet borde vara.

Kikade på lite recensioner och fick då en del frågetecken -tex kostnad för patron.

Hur är det med detta?

Sen skrev någon att den skrev ut långsamt.

Ja vad säger ni ägare om detta.

Annars ser den trevlig ut.

  • Medlem
  • 2007-01-23 10:00

Rätt uppfattat, det finns fyra toners i laserskrivaren och de är inte billiga. Fyra nya toners kostar nästan lika mycket som en ny skrivare, MEN, till skillnad från många andra laserskrivare så sitter trummor och annat inbyggt i varje toner, detta gör att det är minimalt med delar i själva laserskrivaren som slits, och det som slits byts ut när man byter toner. Dock är det rätt dryga toners som följer med. Tar ett bra tag innan man förbrukat dem. Lycka till i valet

Ursprungligen av draags:

Verkar vara en samstämmighet vad valet borde vara.

Kikade på lite recensioner och fick då en del frågetecken -tex kostnad för patron.

Hur är det med detta?

Sen skrev någon att den skrev ut långsamt.

Ja vad säger ni ägare om detta.

Annars ser den trevlig ut.

Jag är helt rudis på detta men om jag köper denna och sätter den vid min stationära dator så behöver denna inte vara på för att jag ska kunna skriva ut från min bärbara?

Eller måste den sitta kopplad till nätverket där min router är?

  • Medlem
  • 2007-01-23 09:56

Beror på vad "denna" avser. Är det skrivaren är svaret tveklöst JA, menar du den stationära datorn är svaret NEJ, den behöver inte vara igång. En router får du ju ha.

Ursprungligen av draags:

Jag är helt rudis på detta men om jag köper denna och sätter den vid min stationära dator så behöver denna inte vara på för att jag ska kunna skriva ut från min bärbara?

Eller måste den sitta kopplad till nätverket där min router är?

Hur länge på ett ungefär räcker dessa toners?

Om man mest skriver ut i sv/ vitt kan man då enbart byta dessa eller måste alla vara fulla så att säga.

Tack för hjälpen. Och ja menade med "Denna" datorn inte skrivaren - så rudis är jag inte

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-23 11:48

Håller (som vanligt )med Korsriddaren!
Om du kollar på HPs hemsidor så talar dom om hur många sidor du får ut av en patron, så kan du ju gissa/räkna själv hur ofta du får byta.
Men min erfarenhet är att dessa mycket dryga (blir klart billigare än bläckstråleskrivare i längden). Har inte haft min HP laser så länge, men på förra färglasern (Dell) varade de mellan 12-16 månader (totalt tror jag vi skrev ut en 2-3000 sidor på den tiden)
Färgerna varar ju oxå olika länge, i vårt fall var det 80% kvar av Cyan när den svarta tog slut...

Vad det gäller "långsamhet" så är ju det en subjektiv uppfattning om man inte anger tid i sekunder... Jag har tidigare erfarenhet av bla. OKI och Dell färglasers och jag tycker inte det är nån skillnad.
Snabbare lasers (än sådana här konsumentprodukter) brukar ofta ligga i en annan prisklass.

Nätverksanslutning för skrivaren innebär ju alltså att du kopplar den till din hub, precis som datorerna är kopplade dit - så kan datorerna skriva ut på skrivaren alldeles oberoende av varandra.

Ursprungligen av Macsimal:

Nätverksanslutning för skrivaren innebär ju alltså att du kopplar den till din hub, precis som datorerna är kopplade dit - så kan datorerna skriva ut på skrivaren alldeles oberoende av varandra.

Så alltså kan jag inte enbart koppla den till min stationära o skriva ut från min bärbara - utan måste ha den vid min hub. Denna är nämligen vid en plats där man helst vill slippa att ha en stor skrivare.

Ursprungligen av draags:

Så alltså kan jag inte enbart koppla den till min stationära o skriva ut från min bärbara - utan måste ha den vid min hub. Denna är nämligen vid en plats där man helst vill slippa att ha en stor skrivare.

vet inte, men den har ju fortfarande kvar usb-porten om det inte skulle gå.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-23 22:08
Ursprungligen av draags:

Så alltså kan jag inte enbart koppla den till min stationära o skriva ut från min bärbara - utan måste ha den vid min hub. Denna är nämligen vid en plats där man helst vill slippa att ha en stor skrivare.

Ojavisst, kan du koppla den så! Men då måste den stationära vara igång med en inloggad användare (tror jag) som delar ut den.

vad har det för praktisk betydelse att skrivaren har/saknar postscriptstöd?

Senast redigerat 2007-01-23 15:19
Ursprungligen av gabriela:

vad har det för praktiskt betydelse att skrivaren har/saknar postscriptstöd?

Att skriva ut dokument med monterade eps-filer kräver att man först gör en pdf. Inget som avskräcker mig då nästan allt jag gör slutar som pdf. Men det finns ju en annan modell i 2600-serien som har emulerad PS. Någon här kanske har andra mer djupgående erfarenheter?

Ursprungligen av johan_tanying:

Att skriva ut dokument med monterade eps-filer kräver att man först gör en pdf. Inget som avskräcker mig då nästan allt jag gör slutar som pdf. Men det finns ju en annan modell i 2600-serien som har emulerad PS. Någon här kanske har andra mer djupgående erfarenheter?

måste man göra det 'manuellt' alltså?

hp-2605 med ps-stöd kostar nästan dubbelt så mycket.

Ursprungligen av gabriela:

måste man göra det 'manuellt' alltså?

hp-2605 med ps-stöd kostar nästan dubbelt så mycket.

Det enda jag kan komma på där man som hemanvändare har nytta av PS är när man exvis moterar en eps-fil i ett layoutprogram och sedan vill skriva ut. I sådana fall måste man göra en pdf först. Alla andra utskrifter funkar hur bra som helst direkt från alla program.

Och vem använder eps nuförtiden i alla fall? När man kan montera .pdf och .ai direkt i InDesign...

Sedan är ju fördelen med laser (färg o sv/v) att den inte kläggar igen om man inte använder skrivaren på några veckor. För oss som periodvis bor och jobbar utomlands var det absolut avgörande då vi tröttnat på skrivare och patroner som inte funkar när man behöver dem. Dyrt i längden blir det också.

Långsamt tycker jag inte det är, men inget för massutskick förstås. 20 sek till första utskrift även om den stått avstängd en vecka. Färg o sv/v är lika snabbt/långsamt därefter.

Har haft skrivaren ett år och har inte bytt toner ännu. Men vi skriver inte ut så där väldigt mycket heller.

Sedan kan du söka på "2600n" på forumet då det finns flera trådar i ämnet. Bland annat kan man ju ha i huvet att färglaser rent generellt inte har samma utskriftskvalitet för fotografier som bläckisar. Men behöver man inte det skall man absolut fundera på om man behöver bläck, sv/v laser eller färglaser. Med nätverksstöd skulle jag sedan personligen tillägga som ett nästan nödvändigt kriterium.

jag använder eps ibland från matlab-grafer odyl.
iofs hamnar de ju oftast i någon rapport som brukar 'sparas' som pdf innan man skriver ut.

  • Medlem
  • 2007-01-23 16:43

Jobbar själv också med eps, och då jag endast jobbar med grafisk formgivning på "fritiden", kör jag fortfarande PageMaker och tycker att eps är det bästa formatet. Slutresultatet blir så klart också PDF så utskrifterna är inga problem. Som Johan sa, så blir det inte fotoutskrifter från 2600n, däremot blir illustrationer och enklare dummies för trycksaker helt ok. Brukar alltid skriva ut mina original och bifoga CD-n som tryckeriet får och har hittills inte fått nåt gapskratt tillbaka Var tom så pysslig att jag skrev ut egna julkort på skrivaren i jul, vilket var väldigt uppskattat. Har haft mycket nytta av min färglaser och än har inte indikatorerna på displayen (som visar hur mycket som finns kvar i tonerna) rört sig alls. Mycket nöjd hittills

Låter kanon. min stationära står alltid på (miljöbov) däremot går den ner i vila.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 08:08
Ursprungligen av draags:

Låter kanon. min stationära står alltid på (miljöbov) däremot går den ner i vila.

O:-) Aha... För att undvika "miljöboveriet" bör du dra en nätverkssladd från din hub till det ställe där skrivaren kan stå.

Om skrivardelningen oxå "somnar" när den stationära gör det, vet jag ej. Du får väl prova dig fram om ingen som läser denna tråd kan sånt och berättar hur det funkar.

Har kikat runt lite och funderar på om man ska köpa en sv/vit laser stället och ställer då frågan - vad ska man då köpa?

Har sett att det finns wifi skrivare, någon som vet något om dessa? Funkar de i OSX?

Sen måste den minst kunna skriva ut 2500 a4 utskrifter.

Brother 2030 kostar 895 kr
Länken är bara ett exempel när jag googlade.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37243

Notera det löjliga priset på ny trumma! 100 spänn mindre än en ny skrivare!

Jag har hört mig sägas att skrivaren är helt OK men jag har ingen personlig erfarenhet av denna.

Jag har kollat på en Samsung CLP-550 med nätverk, duplex och PostScript.
Den kostar 2.600 NOK + frakt här i Norge.
Toner kostar 970 NOK/färg men då ska de räcka 5000 sidor vid 5% täckning.
Många andra skrivare har billigare toner men de räcker oftast mycket mindre (HP 2600 räcker bara 2000 sidor) så de blir ändå mycket dyrare.
Den levereras dessutom med fulla tonerkasetter (5000 5%-sidor/färg), många andra ger bara 1500 sidor vid leverans.

Någon som har erfarenhet av denna makkapär?
Är det så att typsnitt, placering/layout etc. kan bli bättre och mer exakt med PS jämfört med PCL eller HP Jetdirect?

Hur som helst verkar man få mycket för pengarna.

http://www.99.se/kringutrustning/110251-samsung-clp-650n-faerglaser-nat-att-ha.html

Tonerkassetterna är ganska stora och lika för alla färgerna så upp emot 4000 sidor verkar inte otroligt när jag har jämfört HP:s kassetter för 1300:an, ynkligt små och 1500-2000 sidor får man ut.

Jag är väldigt glad över min färglaser. Inköpsställe var FDF Datorkonsult i Göteborg (billigare än Dustin). mats (at) fdf (dot) se

Rent ekonomiskt kan det ju vara bättre att köpa en ny skrivare i stället för nya tonerkasetter.
Särskilt när man får fulla kasetter med den nya skrivaren (ofta får man bara halvfulla).
Om det dock bara är en eller två kasetter som måste bytas kan det ju vara värt att göra det i stället för att köpa en ny skrivare.

Om tonern dessutom håller ett bra tag så blir ju skrivarna bättre också.

Det blev en Lexmark 120n.

Har precis packat upp och installerat - ja alltså kopplat till ström och usb och delat ut den. Underbart enkelt. Nu skriver jag ut från vardagsrummet.

Är nöjd nu.

Du kan administrera Lexmarkskrivaren över nätverket

http://192.168.0.105/

Bevaka tråden