Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försämrad ljudkvalitet i iTunes

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 01:03

Varje gång jag spelar låtar via iTunes så försämrar den ljudkvaliteten jämför med t.ex preview-rutan i Finder. I Quicktime är ljudkvaliteten också bra. Jag har kollat så att det inte finns några Equalizer-inställningar som kan inverka på ljudet, men där är allt bortklickat.
Jag har t o m nollställt iTunes genom att ta bort filer i Library.

Vad kan det bero på? Använder iTunes en annan dekoder? Jag för mig att den använde Quicktime som dekoder. Det spelar heller ingen roll om det är en mp3-fil eller Apple Lossless. iTunes har alltid en förmåga att dämpa ljudet en aning. Jag har Googlat rätt bra utan att hitta något...

Några idéer?

Datorn: iMac G5 with iSight
Hörlurar: Sennheiser HD 515

Jag inbillar mig inget, skillnaden är hörbar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-01-30 07:37

Hmm... jag har upplevt tvärt om. Att QuickTime alltid spelar upp filmer och musik med lägre volym. Jag kan inte säga att kvaliten är sämre men utnivån från QuickTime känns betydligt lägre än andra program.

Vad som kan vara vajsing i ditt fall vet jag tyvärr inte och i mitt fall har jag bra accepterat att när jag spelar upp något i QuickTime så får jag helt enkelt höja förstärkaren (Pioneer VSA-AX10) onödigt mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 09:51
Ursprungligen av Spooky:

Hmm... jag har upplevt tvärt om. Att QuickTime alltid spelar upp filmer och musik med lägre volym. Jag kan inte säga att kvaliten är sämre men utnivån från QuickTime känns betydligt lägre än andra program.

Vad som kan vara vajsing i ditt fall vet jag tyvärr inte och i mitt fall har jag bra accepterat att när jag spelar upp något i QuickTime så får jag helt enkelt höja förstärkaren (Pioneer VSA-AX10) onödigt mycket.

Intressant. Det här med ljud är alltid subjektivt. Det kanske t o m är så att iTunes-ljudet är bättre — vad det nu skulle bero på — men det faller mig inte riktigt i smaken. Det tenderar att utelämna vissa detaljer från ljudet. Anledningen till att jag hör det är för att jag använder relativt bra hörlurar och DA-omvandaleren som sitter i G5:an är av ganska bra kalitet. För att inte nämna min fisförnäma känslighet.

Har du även testat att spela via Finder. (Högerklicka på filen i iTunes, välj Visa i Finder) Hur är ljudnivån då?

Jag matar min Denon 2105 med en optisk signal från Airport Express och jag får också höja rejält på förstärkaren, men det beror på att mina högtalare (B&W 603) är ganska svårdrivna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 08:12

Kan det vara så enkelt som att iTunes volymkontroll är lågt ställt? Då du spelar i iTunes finns TVÅ volymkontroller, dels datorns huvudkontroll (som syns i menylisten), och dels den i iTunes. De är inte synkade utan separata.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 09:59
Ursprungligen av pesc:

Kan det vara så enkelt som att iTunes volymkontroll är lågt ställt? Då du spelar i iTunes finns TVÅ volymkontroller, dels datorns huvudkontroll (som syns i menylisten), och dels den i iTunes. De är inte synkade utan separata.

Om livet vore så enkelt så hade jag nog inte blivit medlem på det här forumet. Problemet är inte bara själva ljudnivån, utan jag saknar de där detaljer som hörs väl när jag spelar mina Lossless-filer via Finder eller något annat program. Jag har testat VLC, Quicktime, Cog och preview i Finder. Det är endast iTunes som detaljerna smetas ut. Helst hade man ju velat mäta det på något sätt. Typ koppla in nån grunka på den optiska porten och se om det är någon skillnad.

Det känns nästan som att det sitter kvar någon Equallizer-inställning som förvränger ljudet. Men jag har ju kollat allt.

Ursprungligen av Artur:

Om livet vore så enkelt så hade jag nog inte blivit medlem på det här forumet. Problemet är inte bara själva ljudnivån, utan jag saknar de där detaljer som hörs väl när jag spelar mina Lossless-filer via Finder eller något annat program. Jag har testat VLC, Quicktime, Cog och preview i Finder. Det är endast iTunes som detaljerna smetas ut. Helst hade man ju velat mäta det på något sätt. Typ koppla in nån grunka på den optiska porten och se om det är någon skillnad.

Det känns nästan som att det sitter kvar någon Equallizer-inställning som förvränger ljudet. Men jag har ju kollat allt.

I inställningarna finns det en "ljudförbättrare" som ofta gör det motsatta. Om du inte redan gjort det, prova att stänga av den. Av någon anledning ser jag nu att mitt iTunes nu är på engelska, men du borde gissningvis ha en avdelning i inställningarna som heter "Uppspelning" där det bör finnas "Ljudförbättring" eller dylikt. Där finns även en inställning som ställer alla musikfiler på samma ljudnivå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 12:00
Ursprungligen av Christofer:

I inställningarna finns det en "ljudförbättrare" som ofta gör det motsatta. Om du inte redan gjort det, prova att stänga av den. Av någon anledning ser jag nu att mitt iTunes nu är på engelska, men du borde gissningvis ha en avdelning i inställningarna som heter "Uppspelning" där det bör finnas "Ljudförbättring" eller dylikt. Där finns även en inställning som ställer alla musikfiler på samma ljudnivå.

Intressanta tips, Christofer. Det är lugnt, jag gillar att köra MAC OS X på engelska, inkl. iTunes. Jag hade alla dessa funktioner avstängda. Nu har jag suttit här och lyssnat på Beethovens 5 symfoni i 30 minuter med olika ljudnivåer och inställningar. Det närmsta jag kommer det önskade ljudet i iTunes är att dra upp iTunes-volymen maximalt. Jag har också efter ditt inlägg valt "Sound Check" i Playback, det kan vara bra att ha påslaget.

Sen undrar jag vad de olika volym-reglagen skiljer sig åt? Reglerar den ena volymen i mjukvara och den andra spänningen som den skickar till det analoga uttaget? Någon?

Jag har också lyssnat med maxvolym både iTunes och Mastervolymen, och jag upplever fortfarande att allt som inte spelas i iTunes har mera detaljer och mera pondus. Det intressanta är att Spooky upplever det tvärtom, vilket talar för att iTunes "taffsar" på originallåtarna. För min del är det en nackdel, för andra en fördel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 14:01

Om du vill lägga ner lite tid på att analysera kan du väl installera programmet Audio Hijack (googla) och se vad för ljud de olika spelarna genererar. Kör med en lossless-fil; då borde du ju få originalsamples oavsett hur du spelar upp det. Då borde du kunna klippa ut någon del av nån sekund ur en låt och se om någon har "fixat" ljudet.

Som sagt, "Ljudförbättraren", den ska man inte ha på! Den lurade mig också i början.

Då hamnar vi ju till slut vid frågan:
Vilken är den bästa(ljudmässigt) musikspelaren till datorn(PC)?
Är det någon som har resultat på detta?
Eller kanske en kvalificerad åsikt?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Liten anekdot:
För att återgå till allvaret om vilken spelare som låter bäst? Jag är personligen mycket nöjd med iTunes (men har visserligen inga högtalare/hörlurar att tala om) och tror att om du bara ställer in Equalizern på ett bra sätt så kommer du också gilla det du hör.

Precis, och detta är ju folk sjukt dåliga på.
Jag är rätt bra på EQ och veta vad jag ska ha, så jag får ut rätt bra ljud. Men jag tänkte om det finns nån kunskap eller test i ämnet som visar vad som "ÄR" bäst?
Jag kör ju på Winamp vanligtvis och Itunes ibland och tycker inte det låter dåligt, men återigen var jag ute efter konkret kunskap i ämnet?
Det kanske inte finns, men jag undrade.

Det finns bätte mp3-kodare än iTunes men det är ju mer (anser jag ) vilken bitrate man har och att t.ex välja AAC i stället i typ 256 kbit/s för klassiskt, 192 kbit/s för "populärmusik".

Men hårdvaran avgör ju rätt mycket. Ett halvkasst ljudkort blir en flaskhals hur man än gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 19:15

Klassisk musik låter skit med alla mp3- och motsvarande spelare.
Beethovens musik förtjänar bättre.

Ursprungligen av Konrad:

Klassisk musik låter skit med alla mp3- och motsvarande spelare.
Beethovens musik förtjänar bättre.

Saknar du välpressad vinyl för klassiskt? Jag kan göra det. Fördelen med CD är det bättre brusförhållandet.
(OT, jag vet)

Jag hade precis samma problem. Jag gör lite egen musik och har precis skaffat ett par studiohörlurar, men redan innan dess hörde jag att något var fel. Det lät som om mp3:orna var mer komprimerade när man spelade dem i iTunes än i andra mp3-spelare. Som sagt så var det "ljudförbättraren" som var boven, och nu låter det precis som de andra spelarna enl. mig.

1
Bevaka tråden