Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture, beskära och rotera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker sättet Apple lagt in beskära resp. rotera är ett steg bakåt jämfört med photoshop. Det borde väl varit bättre att slå ihop de två verktygen. Jag upplever även att det är onödigt segt att rotera bilder. Vissa verktyg kunde varit anpassade efter prestanda på dator.

Ett par synpunketer!

MVH / Jerker

Skall ta och skicka in till Apple men ville delge mina tankar även här.

Senast redigerat 2007-01-30 09:32

Vad jag vet går det inte att skala bilder i Aperture. Det gör du istället när du exporterar från Aperture.

Jag tycker programmets gränssnitt överlag är rätt långsamt. Kräver nog en Mac Pro med bra grafikkort och mycket minne för att flyta på bra. Beror väl lite på vilken upplösning man kör också kanske.
Det är dock det snyggaste mest gedigna program jag stött på (någonsin?). Imponerande! Precis så man vill att program ska se ut, riktigt proffsigt!

Jag kanske skulle valt att kalla det beskära ”crop”.
Det är nog mer riktigt.

Jag har inte använt Aperture så mycket, men jag har inte hittat någon "linjal" som man kan dra efter en rät linje som sedan används för att justera bilden rak. Finns i både Camera Raw och Lightroom. Suverän funktion som är enkelt och effektiv, så är det bara jag som missat den i Aperture eller finns den inte?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Pertoyra.
Använd Straighten Tool i Aperture så får du massor med linjaler att utnyttja för att räta upp din bild.

Ja, den funktionen är jag väl medveten om. Men det var inte riktigt den jag var ute efter. Tycker den funktionen skulle kunna förbätttras genom att man drar en linje längst en horizont (eller liknande) som sedan programet lägger rakt. Just nu är roteringen onödigt prestandakrävande och i mitt tycke ger inte Apertures roteringsverktyg något extra utöver Camera Raw's. Det är inte alla gånger saker blir bättre bara för att funktionen ser bättre ut!

Ursprungligen av pertoyra:

Ja, den funktionen är jag väl medveten om. Men det var inte riktigt den jag var ute efter. Tycker den funktionen skulle kunna förbätttras genom att man drar en linje längst en horizont (eller liknande) som sedan programet lägger rakt. Just nu är roteringen onödigt prestandakrävande och i mitt tycke ger inte Apertures roteringsverktyg något extra utöver Camera Raw's. Det är inte alla gånger saker blir bättre bara för att funktionen ser bättre ut!

Efter att sett demofilmerna på adobe.com tycker jag att Adobe Lightroom verkar slå Apple på fingrarna på denna punkt.

/Jerker

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag har aldrig förstått hur man använder linjalen för att få något rakt i Photoshop. Är det något som bara finns i CS2 (för någon som har CS1 och CS3-betan)? Jag har försökt hålla inne knappar, högerklicka och allt möjligt. Alla andra sätt att hitta en rak horisont i Photoshop har också misslyckats. Det slutar med att man använder kringla+T och snurrar bilden för hand och beskär därefter bilden. med Crop-verktyget. För många handgrepp när det egentligen räcker med ett

Du gör så här; ta 'Measure Tool' (linjalen eller vad det kan heta på svenska) och drar den längst en sned horizont (t ex). Sedan går du till 'Image > Rotate Canvas > Arbitrary...'. Då kommer den redan fyllt i den grad som bilden behöver roteras för att bli rak. Sedan måste du klippa osv för att slippa kanterna.

Krångligt? Ja. Men det finns en liknande funktion i Adobe Camera Raw där du endast drar linjalen längst horizonten och sedan är saken biff. Det är denna jag syftar på.

1
Bevaka tråden