Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvärdering av hårddiskbyten i MacBooks

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 14:17

Jag har skummat igenom hårddiskbyte-trådarna här. Jag hade själv tänkt uppgradera, och är intresserad av vilka erfarenheter folk haft med nya diskar i MacBooks.

Vad jag sett så;
* Fungerar Seagate över lag bra, medans andra haft problem emd t.ex. Hitachi
* 7200 RPM fungerar, och ger en liten prestandaförbättring
* Man kan använda 160GB:are
* Ingen har haft problem med värme eller ljudvolym

Nu skulle jag vilja höra lite mer röster, samt synpunkter på ovanstående lista! Skriv exakt vilket hårddisk ni bytte till, och alla typer av erfarenheter. Har noterat att Hitachis diskar är billigast, Samsungs lite dyrare och Seagates dyrast. Gissar att man kvalitetsmässigt får vad man betalar för. Och ja, man kan säga evaluering.

Finns det verkligen nåt svenskt ord som heter "Evaluering" ?

Ursprungligen av Johan S:

Finns det verkligen nåt svenskt ord som heter "Evaluering" ?

Det tycker jag är ett av de bättre lånade orden, jämfört med

sajt, tajm, dejt, fajt och annat löjligt fjant, men jag är å andra
sidan halv-engelsk och ryser då engelskan slaktas på det sättet...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-04 11:32
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det tycker jag är ett av de bättre lånade orden, jämfört med

sajt, tajm, dejt, fajt och annat löjligt fjant, men jag är å andra
sidan halv-engelsk och ryser då engelskan slaktas på det sättet...

Kul att du har en stark åsikt. För en enkel människa: Vad tillför ordet som inte "utvärdering" redan innefattar?

(Sajt, fajt etc är en försvenskning som gör att orden kan böjas på ett för svenskan normalt sätt i olika pluralformer etc. Låneord börjar ofta som original, men det underlättar i längden att försvenska dem. Jag lovar.)

Jag har ändrat till "Utvärdering". Ber som vanligt om ursäkt för eventuella ömma tår jag stampat på, min inre språkfascist kunde bara inte låta bli...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 14:41
Ursprungligen av Samuel K:

Jag har ändrat till "Utvärdering". Ber som vanligt om ursäkt för eventuella ömma tår jag stampat på, min inre språkfascist kunde bara inte låta bli...

Det var vänligt av er att kontemplera de olika känslomässiga utfallen vid denna alterering.

  • Medlem
  • 2007-01-03 18:48

Bytte ut originaldisken för ett tag sedan till en Hitachi 160Gb.
Kommer inte ihåg vad den heter men det är exakt en sån som satt i förrut, fast 160Gb då förstås...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-03 19:11

Jag har bytt fyra maskiner till Seagate 120GB. Det kommer jag aldrig göra om. Hata Seagate: Två av dem har kraschat efter mindre än sex månader. Har skruvat i en Fujitsu 200GB istället. Funkar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 19:15

Har en western digital 160gb i min. Funkar fint. Hastigheten gör inte så stor skillnad.

Har btw en lös disk till salu ifall någon vill köpa. Samma allså 160gb 2.5"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-04 00:25

Bytte till en Seagate 100GB 7200rpm. Märker skillnad mot den gamla seagate 5400rpm.
Inga problem värme.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 13:01

Det verkar ju vara omöjligt att få konkreta svar på just vilken hårddisk man bör använda sig av. Jag släpper därför 2 länkar till diskar och frågar om det är någon som har erfarenhet av dessa och kan rekomendera någon av dem eller kanske inte rekomendera?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097765
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101490

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-04 14:45
Ursprungligen av BlastBeat:

Det verkar ju vara omöjligt att få konkreta svar på just vilken hårddisk man bör använda sig av. Jag släpper därför 2 länkar till diskar och frågar om det är någon som har erfarenhet av dessa och kan rekomendera någon av dem eller kanske inte rekomendera?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097765
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101490

En disk är en disk. Det finns folk som har en stark åsikt om man skall ha bintje eller någon annan sorts potatis till en fläskkotlett en tisdag. För andra är en potatis en potatis. Hade skillnaden mellan dina diskar varit ENORM, så tror jag svaret hade kunnat vara entydigt. Själv har jag usel erfarenhet av Seagate. Men antar att det likagärna kan vara otur. Hitatchin hade varit mitt val. Kan inte förklara mitt val, men deras 7K150-serie har varit fantastisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-04 15:41

Hur är det med ljudvolym om man byter ut disken? Tycker det är ganska viktigt att datorn är så tyst som möjligt så vill inte att ett ev. byte skulle öka ljudvolymen.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 11:20

Går det åt mer ström om man sätter in en snabbare hårddisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 15:00

borde göra det va? låter logiskt IMO ju snabbare motorn spinner ju mer drar den...

Hej. Bytte ut min orginal disk mot en samsung 120 gb för att ja tyckte den gamla susade för mycket men blev rejält missnöjd. har även börjat få problem efter några månader med konstiga skrapljud ifrån disken.

jag är sugen på att testa Toshibas MK2035GSS med perpendicular magnetic recording (PMR)
snurrar på 4,200rpm men ska vara lika snabb som en 5,400rpm disk pga PMR

Någon som testat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-13 17:12

Det verkar ju som om Hitachi har dom mest prisvärda diskarna. Har någon stött på patrull på något sätt efter att satt i en sådan i sin MacBook?

  • Medlem
  • 2007-01-14 23:09

Ja, kanske. Jag tycker att det "klickar" lite väl mycket i den i bland...
Men jag vet inte, jag kanske inbillar mig också. (Hoppas)

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-15 23:17

Jag har för mig att jag läst någonstans att Hitachidiskar inte fungerar så bra ihop med Macbooks, men jag vet inte.. Kommer inte ihåg var jag läst det..

Fungerar Samsungdiskar bra ihop med Macbookar?

Jag stoppade i en Hitachi 160gb så fort de släpptes, men jag skulle då inte köpa en om jag visste hur mycket strul jag skulle få. 2 kraschade diskar på mindre än ett halvår känns lite dumt. Minst sagt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-24 17:02
Ursprungligen av Tobias Loré:

Jag stoppade i en Hitachi 160gb så fort de släpptes, men jag skulle då inte köpa en om jag visste hur mycket strul jag skulle få. 2 kraschade diskar på mindre än ett halvår känns lite dumt. Minst sagt...

Låter ju jävligt.. Det finns ju Samsung och Seagate också. Någon som provat med några av dessa?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-25 16:54

Jag satte i 160 gig samsung och den första, köpt på multironic via nätet gjorde att hela tangentbordet vibrerade. Så jag reklamerade och fick en ny som inte vibrerar alls och allt är frid och fröjd. Orginal disken tyckte jag hade det karrekteristiska hårdisk rasslet medans samsungen inte låter så. Kankse kommer med tiden, inte vet jag. Dock låter samsung disken lite mera konstant, som en fläkt. Men bara om det är totalt tyst i rummet. Samsungen har samma varvtal som orginial.

  • Medlem
  • 2007-01-26 09:12

Min orginal disk krashade och jag fick den ersatt med en ny. Dock har jag nu funderat på en större. Antingen en 7200rpm 100 gig eller en 160 gig 5200 rpm hade jag tänkt.

Det jag undrar dock är hur jag skall slippa installera om alla program igen. Funkar det om jag sätter i den gamla disken i en annan macbook och sen kör det hära programmet för att överföra gamla program och docs via firewire kabel? Vad överför det eg. och hur bra fungerar det? KOmmer det alls att fungerar?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-30 01:22

Någon mer som upplever att Samsung SpinPoint M80 160GB 5400RPM SATA 2,5"HM160JI susar mer än orgina i macbookl? (chansen att få svar är antagligen 1 på miljonen ) :=)

vet inte. men det stog väl någonting om samsungdisk tidigare i tråden. själv köper jag en sådan imorgon! billig och bra hoppas jag. finns på komplett.se för 1150kr plus frakt (hämtbutik i sthlm, malmö, gtbrg, 29kr)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-19 21:43

Samsung ---
Seagate XX--
Hitachi XXX----
Toshiba
Fujitsu X
western digital X

Har läst den här tråden nu och försökt sammanfatta era synpunkter. X betyder att någon pratar gott om disken och ett - betyder någon har dålig erfarenhet av disken. Toshiba näms men det finns ingen synpunkt.

X och - repensenterar inte antalet diskar utan vilket rykte det har här tråden. Skriver man om ett diskfabrikat i ett inlägg så hamnar det med och sen har jag gjort en värdering hur ni nämner fabrikatet.

Jag har inte heller tagit hänsyn till om samma person pratat flera gånger om sin egen disk. Betyget är därför inte helt rätvist men bör ändå ge en bild av vad vi pratar om.

Senast redigerat 2007-02-19 21:54
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-20 20:39

Lycka till då, själv vet jag inte om jag köpt en samsung disk igen. Låter för mycket.

  • Medlem
  • 2007-02-21 17:05

Jag satte i en Samsung 160 disk när min orginal gav upp efter 4 månader. Själv upplever jag att den är tystare än orginalet. Alltså mycket nöjd.

Gött att ha massa filmer o musik men ändå 80gig ledigt.

Nästa projekt är att skicka orginaldisken på recovery så man får tillbaka alla jävla bilder och film projekt man lagt ner ett antal timmar på.

Jag läste något test på Toms Hardware där de inte uppmätte någon större hastighetsskillnad mellan 7200 och 5400 rpm. Är det någon som har någon bra uppfattning om detta? Självklart finns det tusen andra faktorer som påverkar hastigheten, tex storleken (datatätheten) och om det är en PMR-disk.

Jag har funderingar på att skaffa en på 120 eller 160 till min MacBook. Det känns lite lite med 60, speciellt om man kör Windows också.

Vad är det högsta man kan ha i en bärbar för närvarande?

Bevaka tråden