Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels v/s Fusion v/s CrossOver

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-29 11:25

Är det någon som kan förklara vad skillnaden är på ovanstående program samt eventuellt vad respektive program har för för-/nackdelar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-29 20:19

Parallels kör en fullinstallation av Windows i en virtuell maskin i ett fönster i Mac OS.

Fusion och Crossover har samma grundtanke, nämligen att man ska kunna köra program som är skrivna för i Windows i Mac OS utan att använda Windows.

Ursprungligen av Gunnar B:

Parallels kör en fullinstallation av Windows i en virtuell maskin i ett fönster i Mac OS.

Fusion och Crossover har samma grundtanke, nämligen att man ska kunna köra program som är skrivna för i Windows i Mac OS utan att använda Windows.

Fel!
Fusion gör precis samma sak som Parallels Desktop; skapar en miljö för att köra valfritt Intel-kompatibelt operativsystem, tex Windows, O/S 2 eller RedHat Linux.

VMware började med virtualisering redan 1997 och Fusion är egentligen Mac OS X-portningen av deras ordinarie produkt Workstation. Hur som helst är den väldigt trevlig. Pratar direkt med hårdvara som USB-portar tex.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-30 17:44
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Fel!
Fusion gör precis samma sak som Parallels Desktop; skapar en miljö för att köra valfritt Intel-kompatibelt operativsystem, tex Windows, O/S 2 eller RedHat Linux.

VMware började med virtualisering redan 1997 och Fusion är egentligen Mac OS X-portningen av deras ordinarie produkt Workstation. Hur som helst är den väldigt trevlig. Pratar direkt med hårdvara som USB-portar tex.

I stand corrected. Det var WINE jag tänkte på.

Ursprungligen av Gunnar B:

Parallels kör en fullinstallation av Windows i en virtuell maskin i ett fönster i Mac OS.

Fusion och Crossover har samma grundtanke, nämligen att man ska kunna köra program som är skrivna för i Windows i Mac OS utan att använda Windows.

Crossver installerar programmen inuti något de kallar bottle. Dessa bottles kan vara baserade på win 98, win xp etc. Man väljer vilken bottle ett program ska använda vid installationen.

Jag har provat lite snabbt med Explorer 7 och Office XP-paketet. Båda funkar utan större problem men det händer saker emellanåt där man får lite strul pga avsaknaden av ett OS. Explorer ville t ex installera Flash när jag besökte dn.se. Jag klickade igång detta sen blev skärmen tom på info. Troligen missades någon dialogruta som operativet skulle sköta om. Jag väntade en stund och startade sen om Explorer och testade samma sida och jorå.. flash installerat och i funktion.

Officepaketet har funkat helt ok förutom att det tycks som windows regler för filnamn tycks råda. Ingen macighet där alls alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-29 21:11

Så vad är att föredra? CrossOver verkar ju bra eftersom man inte behöver installera Windows (om jag förstått det rätt). CrossOver kör också Windows programmen som separata fönster i Mac OS X såg jag på deras site. Dessutom billigare än Parallels, fast Fusion är ju naturligtvis billigast (=gratis)
Ändå pratas det mest om Parallels på detta forum. Så något måste det ju vara som gör detta program så mycket bättre än de andra, eller?

Kör man Parallels så fungerar ju typ 99% av alla Windowsprogram eftersom man ju kör Windows, kör man CrossOver eller Fusion är den siffran bra mycke lägre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-29 21:48

Med risk för OT, men kommer det inte en liknande funktion i 10.5?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 22:08

vart kan man få tag på Fusion?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-29 22:14

När jag googlade lite snabbt på "fusion" så fick jag upp att det är avsett för att köra Mac OS på PC-hårdvara ?!?

VMWare Fusion är som sagt ett program för att köra virtuella maskiner på samma sätt som man kan med Parallels Desktop. Fusion är fortfarande i beta och har en del debug-funktioner aktiverade som drar ner på hastigheten. Men då den skarpa versionen kommer går det i full hastighet. Sett till hur de olika programmen fungerar i Windows är jag övertygad om att Fusion i skarp version kommer att vara snabbare än Parallels.

Här kan ni läsa om Fusion, signa upp, ladda ned, testa.
Jag gillar verkligen parallels, köpte det direkt när det kom och använder det dagligen.
Men, jag använder även VMWare Workstation på min PC. Fördelen med Fusion är att jag kan använda samma images som på PC, fast nu på macen. Dvs det är smidigare.
Sen vet jag inte, men jag tycker mig känna att Fusion är lite snabbare än Parallels, men jag är inte säker. Har inte testat tillräckligt mycket.

Enda nackdelen med Fusion idag är en bugg som gör att det inte går att brygga trådlöst nät, bara ethernet. Men, det löser sig säkert till nästa beta-release, när den nu kommer.

Edit: in med länken också...

Jag är f ö intresserad av en excel-fil med tunga beräkningar. Någon som har en sån? Hade tänkt jämföra prestandan på de olika win-lösningarna med MS Office för Mac samt NeoOffice.

1
Bevaka tråden