Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafiskt arbete på MBP. (Glossy eller matt skärm?)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-05 11:54

Har lite svårt att bestämma mig om jag ska köpa en glossy eller matt MBP. Har kollat runt på trådarna jag hittat här, och på andra forum, och av att avgöra på de bilder folk lagt upp är det otroliga färgskillnader mellan skärmarna. Glossyskärmarna är betydligt mörkare än den matta som är väldigt ljus.

Om man behöver så exakta färger som möjligt från en laptop - vilken ska man välja? Är det väldigt stor skillnad? Finns det någon som jobbar med grafiskt arbete på en MBP som kan hjälpa till och tipsa?

Har ringt till diverse Mac handlare om att få komma och jämföra dem, men att hitta en affär som verkligen har några demodatorer hemma, eller som har nån service över huvud taget, under Sthlm's linjen är hard to find, så era ord väger tungt!

Tack!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-05 14:56

Jag använde mig länge av en matt Macbook Pro. Denna skärm gillade jag verkligen, helt underbar att sitta vid. Nu använder jag mig dock av en Glossy vilket jag också verkligen gillar.

När det kommer till grafik/web så föredrar jag nog glossy skulle jag tro. Inte så ofta jag använder det, men det händer inom jobbet.

Det bästa vore nog om du kunde få testköra glossy samt en matt skärm.

En i min klass har glossy och jag kör med matt och jag skulle inte byta för allt smör i småland! Ja, om man inte har någon spegel kan man ju ha den som det också, men med minsta ljus mot hans skärm så blir det "spegligt" i skärmen. Jag däremot kan sitta med solen rakt emot men ändå inte få så värst mycket bortfall pga ljuset.

Rekommenderas varmt.

(Dessutom är jag ohyggligt konservativ när det gäller detta)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-06 09:07

Jag har en macbook men det är väl samma yta på skärmen skule jag gissa. Jag är supernöjd med den.

Jag har haft en MacBook och har nu en MacBook Pro med vanlig skärm. Jag tror nog att jag föredrar den blanka skärmen - svart blir svart och färgerna får en fantastisk stuns. Jag har sett att det går att köpa blanka skärmskydd till MacBook Pro med vanlig skärm, vilka ska ge samma effekt som en blank skärm. Så, man kan alltså använda sin MacBook Pro med både vanlig och blank skärm. Kolla: http://www.powersupportusa.com/

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-06 12:13

Jag kör matt. Har man glossy så hamnar man ännu längre bort från verkligheten=tryck och utskrift. För grafiker och fotografer är alltså saken enkel: matt. Att det blir mindre speglingar är bara en bonus så att säga

Senast redigerat 2006-10-06 13:05

glossy, lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-07 15:47

MJG: danke schön, det var det svaret jag letade efter. har hört ett par andra som säger det samma. grejen är bara den att skillnaden på de båda skärmarna verkligen är stor om man ska våga lita på alla bilder folk postat med jämförelser, vilket förvirrar en aning.

glossy ser verkligen jätteläckert ut men om det förstärker färger som man bara själv kan se med just den datorn är det värdelöst i arbete.

Glossy är säkert jättekul om man kör spel, ser på film eller vill använda datorn som sminkspegel, men att färgerna får en "fantastisk" stuns är ingen bra egenskap för seriös grafisk produktion eller annat där pålitlig färgåtergivning är viktigt. Själva glansigheten kan också bli ett problem eftersom det gör att omgivningsljuset får större inverkan på de färger man tror sig se på skärmen. Ibland måste man vara lite tråkig helt enkelt

Och vad har vi lärt oss av alla inlägg hittills?
Jo, smaken är som baken, fast delad

Du får bestämma dig själv, prova o se. jag skulle nog valt matt.
Minsta lilla repa eller fläck på en glossy syns mer.

Enda gången en glossy skulle vara bra är väl i ett mörkt rum och man vill titta på film

/manne

Det finns nog en anledning till att de skärmar som är avsedda för grafiskt arbete är matta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-09 19:04
Ursprungligen av Björnbusen:

Det finns nog en anledning till att de skärmar som är avsedda för grafiskt arbete är matta.

Vi får se. Blanka skärmar är ju ett rätt så nytt fenomen så det kanske kommer på fler i framtiden.

Brukar inte CRT sägas vara bättre än LCD på färgåtergivning? Mitt intryck av glossy är att det är mer likt CRT än vad gamla vanliga laptopskärmar är.

  • Medlem
  • 2006-10-09 19:32
Ursprungligen av JockeBo:

Vi får se. Blanka skärmar är ju ett rätt så nytt fenomen så det kanske kommer på fler i framtiden.

Brukar inte CRT sägas vara bättre än LCD på färgåtergivning? Mitt intryck av glossy är att det är mer likt CRT än vad gamla vanliga laptopskärmar är.

Jag måste hålla med dig. Färger på min MBP Pro liknar mer färger på min gamla CRT.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-10 15:16

Allt grafiskt arbete går ju inte till tryck heller.. allt mer är rent digitalt, och då ser jag ingen anledning till att en viss typ av skärm skulle vara bättre än någon annan.. då blir det istället viktigt att kolla på lite olika skärmar och plattformar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 13:06

Blank skärm (eller "glossy" som folk säger) helt klart. Det svarta blir svart, inte mörkgrått, och färger och kontrast blir avsevärd mycket bättre än en matt skärm. Jag har en MBP med blank skärm är mycket nöjd.

  • Medlem
  • 2007-01-27 16:07

Svärtan och färgerna är väldigt bra på en blank skärm. Man får köra ljusstyrkan på ungefär 50%, annars blir det lite Kalle Anka. Inga som helst problem att få normalstarka färger.
Det som är sämre är betraktningsvinkeln. Det stör inte mig, men man måste sitta precis framför den. Vrider man datorn en grad, så förändras bilden dramatiskt. Dessutom verkar de nya skärmarna vara extremt kalla i färgerna. Oprofilerade är de en katastrof, och de kan vara lite knepiga att få riktigt bra... fast de är bättre än de gamla Powerböckerna pga bättre kontrast.

ingen har nämnt det viktigaste!

skärmen måste kalibreras för att gå att använda till grafiskt arbete!

jag har en ny 15'' mbp med matt, underbar skärm!
stor, stor skillnad i kvalitet mot tidigare generationer.
men det stora lyftet kommer först när man kalibrerat den. inte längre den där blaskiga känslan (precis som med alla andra skärmar, CRT som LCD)
använder en gretag eye-one display.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-29 20:29
Ursprungligen av johan/c:

ingen har nämnt det viktigaste!

skärmen måste kalibreras för att gå att använda till grafiskt arbete!

Varför skulle det vara det viktigaste? Alla håller inte på med grafiskt arbete, särskilt inte grafiskt arbete som leder till tryck (vilket gör kalibrering viktigare än om slutprodukten är digital).

Dessutom misstänker jag att de som håller på med sånt redan känner till detta. Det här med kalibrering är liksom inte en nyhet för folk som jobbar med grafisk produktion.

  • Medlem
  • 2007-01-30 13:29
Ursprungligen av Jogin:

Varför skulle det vara det viktigaste? Alla håller inte på med grafiskt arbete, särskilt inte grafiskt arbete som leder till tryck (vilket gör kalibrering viktigare än om slutprodukten är digital).

Dessutom misstänker jag att de som håller på med sånt redan känner till detta. Det här med kalibrering är liksom inte en nyhet för folk som jobbar med grafisk produktion.

Alla skärmar är ju olika (även på samma typ av datorer) men min Macbook Pro-skärm är i princip blå innan man profilerat den. Man märker nog även som vanlig användare att den inte är riktigt bra.

Man borde ha profilering av skärm som ett steg av installationen tycker jag, så ingen missar det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-30 19:20
Ursprungligen av stfm:

Alla skärmar är ju olika (även på samma typ av datorer) men min Macbook Pro-skärm är i princip blå innan man profilerat den. Man märker nog även som vanlig användare att den inte är riktigt bra.

Man borde ha profilering av skärm som ett steg av installationen tycker jag, så ingen missar det.

Exakt, alla skärmar är ju olika. Och om det du designar är en digital slutprodukt, t.ex. en webbsida, så kan du ju kalibrera livet ur din skärm utan att det påverkar hur produkten slutligen upplevs för de den exponeras för.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 19:35

Jag har 2 st Cinemadisplays, samma tillverkningsdatum och de har olika färgskiftningar.
Kan kanske bero på att ena är köpt 3-4 månader senare. (älsta kanske är påväg att dö? hah..)

Jag föredrar matt. Har visserligen inte sett en "glossy mac" men Pc laptops med glossy är riktigt jobbiga att sitta vid! Ser sig själv hela tiden och en av säljarna på jobbet har en sådan (glossy) fast pc och han säger att varje gång han är ute hos kund måste han be dom släcka lyset eller gå till nått mörkt hörn för att kolla lagerstatus o dylikt.
Kan ju vara så att hans monitor på laptoppen är defekt, vet inte... Därav valet: Matt (för min egen del)

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 19:40

Kan det vara så att man vid första anblicken blir väldigt imponerad av en glossyskärm, men när man ska jobba dag efter dag framför bildskärmen kanske skulle föredra en matt trots allt?

Glossy - imponerar
Matt - bäst i praktiken?

(själv i valet och kvalet)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-30 20:56

Personligen ångrar jag iaf inte valet av glossy en endaste sekund (mycket bättre än matt som jag hade på förra PowerBooken). Har NOLL problem med reflektioner, det är bara en jäkligt läcker skärm med grym svärta helt enkelt. Att Apple valde att byta till glossy på MacBook-serien är för mig absolut inte en gåta.

1
Bevaka tråden