Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker: Program som utför uppgifter på internet.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag letar efter ett program som kan göra fäljande. Om jag hittar ett program som kan göra det jag vill skall jag starta ett företag. Så om någon är duktig på att programera eller något är jag villig att betala för programet. (Det viktiga är att hitta programet)

Programet vill jag skall göra följande.

Jag öppnar www.xxxxxx.com och sedan vill jag starta programet som skall...
1. Trycka på knapp 1.
2. Hämta A1 i en databas och skriva in informationen i en ruta.
3. Hämta A2 i en databas och skriva in informationen i en annan ruta på sidan.
4. Trycka på knapp 2
5. Trycka på knapp 3
6. Hämta B1 i en databas och skriva in informationen i en ruta.
7. Trycka på knapp 3
8. Hämta B2 i en databas och skriva in informationen i en ruta.
9. Trycka på knapp 3
10. Hämta B3 i en databas och skriva in informationen i en ruta.
11. Trycka på knapp 3
12. Hämta B4 i en databas och skriva in informationen i en ruta.
13. Trycka på knapp 3
14. Trycka på knapp 4
15. Trycka på knapp 5

Upprepa proceduren med A2, A3, A4 osv tills databasen tar slut, sedan skall programmet stoppa.

Finns det någon som kan programera ett sådant program för OSX eller Win XP?
Har Mac idag men kan köra bootcamp eller köra det på en Windowspc.

På måndag tänkte kolla vad Systeam tar för ett sådant program.

Tacksam för alla tips, förslag osv!

Mvh iOberg.

EDIT: Man behövde inte trycka enter, det fanns knappar att trycka på. Har redigerat texten.

Senast redigerat 2007-01-28 20:07
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-28 17:21

Ett sådant program kan man ganska enkelt skriva i de flesta miljöer/programmeringsspråk. Det som händer när man fyller i värden och trycker på knappar på en webbsida (förutsatt att sidan inte använder JavaScript) är egentligen bara att anropet till webbservern ändras så att det innehåller de uppgifter man fyllt i.

Det enda som kan bli problem är "trycka på enter". Vad ska hända då? Går det att översätta till någon annan operation (typ fylla i ett värde eller trycka på en knapp) så är det heller inga problem.

memark: Tack för svaret det glädjer att det går att göra "ganska enkelt".

Sidan använder sig av säkerhetsprotokoll, https protokollet. Annars verkar sidan helt "vanlig".

Ja, det gick att undvika trycka enter, det finns knappar för det också.
Vart kan jag hitta information om hur man programmerar något program som fungerar? Eller rekommenderar ni att man tar hjälp av någon programmerare? Har aldrig programmerat i datorer förr, men är datorvan.

Tack för hjälpen!

På rak arm kan jag lösa det tekniskt med FileMaker Pro, Lasso och Applescript (var för sig). Men det låter som om du vill mata in information från en databas in i en annan databas med av någon anledning så vill du göra det över webben? Varför inte låta databaserna prata med varandra direkt? I så fall finns det en möjlighet till - FileMaker kan tex skjuta över information till valfri SQL-databas.

Är det här Systeam? http://www.systeam.se/

Hur man lär sig programmera något sådant här? Tja, börja med att beskriva problemet lite bättre och dess tekniska förutsättningar, bjud en duktig utvecklare med en seriefigur som avatar på några öl, så kan han berätta för dig hur det går att lösa och vilka programmeringsmiljöer det kan vara värt att lära sig (alla med egna för och nackdelar) och hur lång tid det tar att lära sig var och en. Tag med papper och penna.

Tycker du ska passa på att lära dig lite AppleScript och göra åtminstone en egen demo som du sedan kan traska iväg till en mer erfaren programmerare med och säga "Gör så här fast bättre…"

Eftersom det går att använda både AppleScript och JavaScript för att göra saker med Safari så går det hyfsat enkelt att fylla i saker och klicka på knappar på webbsidor.

Så här ser ett rudimentärt AppleScript ut som genom att använda JavaScript fyller i sökrutan på 99.se/mac med texten "HEJSANHOPPSAN" och sedan sparar resultatsidan på skrivbordet och stänger ner Safarifönstret.

Klistra in i Manusredigeraren för att testa.

tell application "Safari"
	-- gå till 99.se/mac
	open location "http://www.99.se/mac"
	-- vänta lite	
	delay 5
	-- skriv in något i sökrutan.
	do JavaScript "document.forms[0].query.value = \"" & "HEJSANHOPPSAN\"" in document 1
	-- skicka iväg sökningen
	do JavaScript "document.forms[0].submit()" in document 1
	-- vänta lite
	delay 5
	-- lägg safari överst så vi kan klicka på knappar och dyl.
	tell application "Safari"
		activate
		tell application "System Events"
			tell process "Safari"
				-- spara sidan
				keystroke "s" using command down
				delay 0.5
				-- på skrivbordet
				keystroke "d" using command down
				delay 0.5
				keystroke "s" using command down
				delay 0.5
				-- stäng ner fönstret
				keystroke "w" using command down
			end tell
		end tell
	end tell
end tell

Tackar så hjärtligt för svaren!
Återkommer med info när jag kommit vidare, eller behöver hjälp

1
Bevaka tråden